Гошта Зінаїда Григорівна,
    завідувач НБ Хмельницького  університету управління і права

Основи бібліотечної інноватики у науковій бібліотеці
    Хмельницького університету управління та права

   Незважаючи на те, що наукова бібліотека Хмельницького університету управління та права (НБ ХУУП) заснована ще у 1993 р., потужна матеріально-технічна база була створена лише у вересні 2007 р., коли наукова бібліотека переїхала у нове приміщення по вул. Театральній, 38. До речі, відбулось це завдяки особистому сприянню тодішнього ректора університету Олуйка Віталія Миколайовича, який і сам був випускником цього навчального закладу в 1999 р.
   Звісно, що відсутність у 1993 - початку 2007 рр. достатньої площі, обмежена кількість відділів, маленький штат співробітників, а також відсутність комп'ютерної техніки негативно вплинули на розвиток нововведень, а здебільшого увага приділялася лише основним бібліотечним процесам: книговидачі (відділ абонементу та читальний зал), комплектуванню та бібліографії. Потрібно сказати, що станом на 01.01.2010 р. бібліотечний фонд налічує 65122 книг, 7454 періодичних видань, 2260 користувачів.
    Але, як уже було зазначено вище, переїзд наукової бібліотеки в 2007 р. у нове приміщення став поштовхом до кардинальних змін. Значне розширення площі дало змогу проводити на базі бібліотеки різні заходи, що для НБ ХУУП було інноваційним. Так, 25 вересня 2007 р. у читальному залі відбулась зустріч студентів, ректорату та викладачів Хмельницького університету управління та права з представниками Міжнародного благодійного фонду "Україна 3000"; 23-24 квітня 2008 р. відбулась науково-практична конференція "Сучасні проблеми бібліотечної діяльності вищого навчального закладу в контексті переходу до інформаційного суспільства"; 5 червня 2008 р. у приміщенні наукової бібліотеки Хмельницького університету управління та права відбулася зустріч ініціативної групи з приводу місцевої ініціативи щодо затвердження Хмельницькою міською радою Переліку пам’яток історії та архітектури місцевого значення.
    Повна комп'ютеризація робочих місць дозволила поступово автоматизовувати бібліотечні процеси. За досить короткий строк (2007- 2009 рр.) був створений електронний каталог та повністю введена база даних по фонду. Відтепер вони лише постійно поповнюються. Створення бази даних дає змогу автоматизовувати книговидачу. Саме тому у вигляді експерименту для відпрацювання процесу цим займається відділ абонементу. На початку вересня 2009 р. працівники відділу взяли лише одну групу першокурсників, а з грудня – весь перший курс. В подальшому планується перейти на автоматизовану книговидачу повністю.
    Цілеспрямовано просувається інформаційний ресурс до зацікавленого та допитливого читача. Так, завдяки тому,           що з'явився власний сайт бібліотеки (http://library.univer.km.ua/admin.php), читальним залом постійно створюються віртуальні виставки. Відділ бібліографії створює віртуальні лекції-бесіди з актуальних проблем, відділом комплектування щомісячно подається інформація про нові надходження.
    Створення відділу інформаційних технологій сприяло появі власної друкованої продукції, навчанню бібліотекарів у роботі з програмою "Філін", написанню наукових статей.
    Впровадження за такий короткий строк великої кількості інновацій змусило працівників бібліотеки у короткі терміни оволодівати новими навиками та по-новому організовувати роботу відділів: стала більш органічною співпраця та збільшилась взаємозалежність, а це посприяло налагодженню взаємовідносин між працівниками наукової бібліотеки. Таким чином, реалізовується сама мета інновацій – створення бібліотекаря-лідера: енергійного, творчого, здатного до прийняття управлінських рішень.
    Окремо хочеться згадати ще одну цікаву інновацію у науковій бібліотеці Хмельницького університету управління та права. Пов'язана вона з використанням нового технічного засобу – камери відеоспостереження.
    Ця ідея була запозичена в Національній парламентській бібліотеці України. Ледь помітний пристрій має великі переваги, а саме:
  • дисциплінує як відвідувачів, так і працівників бібліотеки;
  • дає можливість працівникам бути спокійними за фонд, не відволікаючись від основних функцій;
  • зменшує кількість порушень;
  • прививається звичка до впровадження нових технологій у життя людини, долається психологічний бар'єр перед тим, аби бути постійно відкритим.
   Майже 3-х річний досвід використання цього пристрою все це лише підтверджує.
    У науковій бібліотеці ХУУП було впроваджено ще одне нововведення, запозичене у вже вищезгаданій Національній парламентській бібліотеці України, до того ж, такий досвід часто практикується і у Європі, коли фонд бібліотеки є відкритим. Та для університетської бібліотеки такий спосіб зберігання фондів є не зовсім типовим. Звичайно, що таке нововведення спочатку викликало побоювання у бібліотекарів, і проблема збереження фонду була надзвичайно актуальною. І знову ж таки, камери відеоспостереження це питання зняли. Натомість стали очевидними переваги. Наприклад, відкритий фонд є психологічним фактором для відвідувачів. Споглядаючи таку велику кількість книг,  відвідувачі можуть впевнитись у тому, що вони обов'язково знайдуть тут потрібну інформацію, і відповідно кількість студентів, які користуються послугами бібліотеки, постійно зростає. В свою чергу, збільшення кількості користувачів та обмеження фінансових можливостей призводить до впровадження раціональності у комплектуванні фонду: купується тільки найважливіша та найпотрібніша література. Таким чином, жорсткіше обмеження кількості фонду позитивно впливає на його якість, що дуже важливо при науковому підході до комплектування.
    Функцію відеоспостереження з користю для себе використав відділ інформаційних технологій. Добре відомо, що людина відчуває себе психологічно захищеною та налаштованою на творчість, коли почуває себе вільною. Провівши анкетування серед студентів та проаналізувавши роботу комп'ютерного читального залу (на 8 робочих місць), було відмінено журнал реєстрації студентів, де кожний мав записати курс, групу, номер комп'ютера, а найголовніше – прізвище та ім'я. Страх перед відповідальністю обмежував кількість відвідувачів. Приходили найсміливіші. З 2009 р. для того, щоб працювати за комп'ютером – достатньо просто показати студентський квиток. Як наслідок – черги до комп'ютерного читального залу. Адже створюється враження повної свободи та комфорту, але при цьому камера відеоспостереження постійно все фіксує, і при потребі дуже легко встановити особу порушника дисципліни. Та й працівники відділу через особливу розстановку столів (сидять позаду) ненав'язливо спостерігають за тим, що відбувається у залі. Як показала практика, така довіра підняла авторитет працівників відділу серед студентів. До того ж, запис у журнал займав 1,5-2 хв. Таким чином, додатково вивільнився час працівників відділу для інших видів діяльності.
    Звичайно, орієнтація на більш високі вимоги та запити користувачів, необхідність підтримки високого рівня університетської науки та посилення ролі і значення наукової бібліотеки в інформаційному забезпеченні викликає необхідність розробки перспективного плану розвитку наукової бібліотеки в подальшому, визначення нових напрямів удосконалення бібліотечних послуг.
    Та, на жаль, жорстке підпорядкування останнім часом наукової бібліотеки централізованій бухгалтерії університету, величезний брак коштів на закупівлю не лише друкованої, але й аудіовізуальної продукції, електронних видань, електронних бібліотек та офісної техніки  дуже обмежує  впровадження будь-яких інновацій. До того ж, відсутність системи заохочення – матеріального стимулювання співробітників, подяк за виконану роботу, складна ієрархія посадових осіб у вирішенні будь-яких питань та нав'язування додаткових функцій бібліотекарям, які не прописані у посадових інструкціях, як то впровадження касового апарату, освоєння якого забирає левову долю часу на етапі впровадження, а в подальшому має на увазі перепрофілювання бібліотекаря на касира,  негативно впливає не лише на розвиток університетської бібліотеки в цілому, а й психологічний клімат у колективі. Працівники з великим досвідом роботи  за таких умов змушені звільнятись, не отримуючи задоволення від роботи, не маючи змоги реалізовувати внутрішній творчий потенціал. Таким чином, при такій повній залежності бібліотеки від різних обставин,  важко сказати, яким буде її подальший розвиток.

 Дитинник Л.В., директор бібліотеки
Хмельницької гуманітарно-педагогічної академії

Працюємо задля формування духовного потенціалу нації

   Вишівська бібліотека – установа унікальна. Вона допомагає здобувати знання, лікувати душі, підвищувати професіоналізм, розвивати інтелект, розширювати кругозір, збагачуватися духовно. До бібліотеки людина звертається впродовж усього життя. Адже книгозбірня підіймає настрій, реалізує душевні пориви, допомагає працювати та любити, сподіватися та перемагати, одним словом –  жити.
1    В нашому складному сьогоденні усі ми, як повітря, потребуємо розваг та веселощів, без яких життя здається тьмяним та невиразним. Занурившись в атмосферу позитивних емоцій, захопившись якимись цікавими для себе заняттями, стаємо стійкішими до всіляких стресів та розчарувань. І в цьому може допомогти організоване, змістовне дозвілля. Так виникла ідея створення при бібліотеці Хмельницької гуманітарно-педагогічної академії літературного клубу любителів поезії "Музика душі". В цілому, назва клубу каже уже сама за себе. Клуб створений для тих, хто не байдужий до поетичного слова. Керівником його є Ісаєнко Г.Й., бібліотекар І категорії, поетеса, член міської спілки письменників "Поділля".
    У всі часи люди прагнули до творчого самовираження і самосприйняття. На засіданнях клубу кожний може вдосталь поспілкуватися на будь-які теми, розкрити свій творчий потенціал, самовиразитися, передати життєвий досвід, показати, на що здатний. Клуб забезпечує інтереси різних поколінь – від студента до викладача. Спілкування з Галиною Йосипівною навіює їх на творчі роздуми, на велику працю над словом, на пошуки сучасних актуальних тем, пробудження власної творчості, а також уміння працювати з інформаційно-довідковою літературою. Засідання клубу відбувається один раз в місяць.
    Завданням клубу є створити якнайкращі умови для задоволення потреб у самовираженні, для суспільного визнання, поваги з боку оточуючих, надати психологічну підтримку, формувати нові інтереси, розширювати кругозір та допомогти адаптуватися до світу, що змінюється.
    Плідним доробком клубу є вихід першого випуску альманаху "На крилах мрій". Саме творчі підходи до всіх без винятку форм роботи з користувачами формують духовно-моральні цінності в наших читачів, заохочують талановитих та пожвавлюють творче життя в академії.
    Доречним на завершення  буде використати рядки з віршу "Роздуми" керівника клубу "Музика душі" Г.Й. Ісаєнко, які характеризують усю діяльність клубу любителів поезії.


    Над словом думаю я часто ...
    Воно то сипле в мене рястом,
    То будить в мені сум і жаль,
    То відганяє враз печаль ...
    Воно стрімке і голосисте,
    Воно тонке і колосисте,
    Воно, мов гострий ніж, буває ...
    Воно і лестить, і вбиває ...
    Невичерпна у слові сила.
    То сила розуму й жаги.
    Вона і ворога косила,
    І додавала нам снаги ...
    Світи ж у людях, думка чиста,
    Запалюй слово урочисте,
    Наповнюй ніжністю, любов`ю,
    Неси у націю здоров`я!
2

Івах Ольга Станіславівна,
директор бібліотеки Хмельницького
кооперативно-торговельного інституту

Інформаційно-бібліотечна система Хмельницького кооперативного торговельно-економічного інституту

   ХХІ століття, без сумніву, є ерою інформаційного суспільства. Інформація визначається, як основний ресурс майбутнього і підвладна тим, хто володіє знаннями і добре підготовлений до навігації в інформаційному просторі. Сьогодні неможливо уявити собі жодної галузі діяльності людини, де б не використовувались новітні інформаційні технології, що сприяють швидкому прогресу у різних галузях науки і техніки. В Україні виникла необхідність у кардинальних змінах в освіті. Це зумовлено змінами у соціально-економічному житті та розвитком нових технологій у всіх галузях та сферах діяльності людини. Зараз у нашій країні відбувається модернізація освітньої галузі. Зміни, що стосуються всіх сфер життя людини, є наслідком тих перетворень, що відбуваються у всьому світі. Особливої уваги набуває поняття якості освіти. Саме тому сьогодні зацікавлюють новітні технології, спостерігається значне прискорення темпів інформатизації освіти, оскільки вона спрямована на формування не просто носія знань, а, насамперед, розвитку творчої особистості, яка вміє застосовувати набуті знання і вміння, працювати з інформацією для успішної діяльності у будь-якій сфері суспільного життя.
    Модернізація освіти, в свою чергу, зумовила необхідність трансформації бібліотек навчальних закладів у бібліотечно-інформаційні центри, як невід’ємної складової навчально-виховного процесу закладу освіти. Сьогодні пріоритетним  завданням бібліотеки є донесення інформації до користувача. Високий рівень інформатизації бібліотечної справи забезпечує ефективне впровадження нових освітніх технологій, вдосконалення інформаційного забезпечення наукового, навчально-виховного процесу та самостійної роботи студента. Для забезпечення інформаційних потреб користувачів необхідна інтегрована бібліотечно-інформаційна система. Англійський філософ ХІХ століття Томас Карлейль сказав: "Університет – це зібрання розумних людей навколо гарної бібліотеки", тобто будь-який навчальний заклад починається саме з бібліотеки.
    Бібліотека Хмельницького кооперативного торговельно-економічного інституту формує свій інформаційний простір відповідно до потреб навчального закладу, його структури та категорії користувачів. На сучасному етапі бібліотека нашого інституту - це не просто приміщення з читальними залами та книгосховищами, це бібліотечно-інформаційна система, яка вибудовується таким чином, що майже з кожного комп’ютеризованого робочого місця є можливість увійти у бази даних бібліотеки і мати такі самі можливості, які надаються безпосередньо в бібліотеці. Бібліотека забезпечує швидкий пошук та отримання інформації у зручній формі і є невід’ємною частиною інформаційної системи інституту. У результаті розвитку бібліотека набула форм сучасної інформаційної системи, яка сьогодні включає: бібліотечно-інформаційний центр, вісім циклових комісій коледжу, деканат інституту та шість комп’ютерних лабораторій.
    Значна увага приділяється формуванню та поповненню ресурсно-інформаційної складової бібліотеки. Єдиний бібліотечний фонд налічує майже 100 тисяч примірників. Щорічно він поповнюється близько трьома тисячами примірників. Передплачується 100 назв періодичних видань. Надається доступ до повнотекстових електронних ресурсів бібліотеки. Важливою особливістю бібліотеки інституту є високий рівень автоматизації основних процесів. Це стало можливим у результаті придбання у 2003 році пакету програм "Бібліограф" - інтегрованої системи, що створена на основі технологій клієнт/сервер. Як сервер бази даних використовується Firebird 1.5., яким забезпечується належна надійність збереження даних та їх достовірність. Крім того, це дозволяє встановлювати пакет як на сервері, так і на декількох робочих станціях, які об’єднані в локальну мережу. У цьому випадку створюється спільна база даних, доступ до якої здійснюється з декількох робочих станцій.
    Пакет програм працює в операційній системі Windows 98/ME/NT/2000/XP та містить такі програми:
  • "Бібліограф-каталог";
  • "Бібліограф-читач";
  • "Бібліограф-замовлення";
  • "Бібліограф-пошук";
  • "ПС-Адміністратор".

            Програма "Бібліограф-каталог" призначена для формування бази даних електронного каталогу. Вона  дозволяє створити та підтримувати базу даних, в якій реєструється та систематизується така інформація:

  • бібліографічні описи книг, періодичних видань, які складають фонд бібліотеки, та описи статей періодичних видань;
  • книга сумарного обліку бібліотечного фонду з автоматичним обчисленням розподілу видань за тематикою, мовою тощо та статистикою руху бібліотечного фонду;
  • картотека забезпечення навчального процесу підручниками та посібниками з можливістю пошуку необхідної літератури та автоматичним обчисленням відсотка забезпечення.

Програма "Бібліограф-каталог" надає можливість згенерувати у файли у форматі MS Excel, що містять такі звітні документи:

  1. каталожна картка книги, періодичного видання або статті;
  2. книжковий формуляр;
  3. замовлення на періодичні видання по передплаті;
  4. книги сумарного обліку (І, ІІ, ІІІ частини);
  5. акт про списання вилученої літератури з фонду бібліотеки;
  6. книга інвентарного обліку.
   Програма надає можливість формувати каталог шляхом сканування бібліографічного опису або його копіювання з будь-якого джерела через буфер проміжного обміну. Також дозволяє зберігати у базі даних приєднані до бібліографічного опису посилання на електронні файли з відповідним змістом.
    За допомогою програми "Бібліограф-читач" реєструються анкетні дані читачів бібліотеки, фіксуються та аналізуються процеси, пов’язані з видачею та поверненням документів користувачами (які видання знаходяться у читача у поточний момент, коли вони видані та мають бути повернуті, що і коли отримував і повертав користувач). Аналізуються дані щодо обігу конкретного екземпляра за певний період. Визначається статистика розподілу видачі літератури за розділами та числами місяця та статистика обліку читачів і відвідувань. Завдяки програмі "Бібліограф-читач" можна відібрати та надрукувати список читачів та боржників.
    Програма "Бібліограф-замовлення" призначена для автоматичного приймання замовлень на літературу, надісланих авторизованими читачами, показу переліку замовлень працівниками абонементу з можливістю відмінити замовлення як виконане після відбору літератури. Програма дає можливість робити аналіз замовлень за певний період.
    Завдяки програмі "Бібліограф-пошук" як працівник бібліотеки, так і користувач має можливість знайти потрібні видання в електронному каталозі, в картотеках періодичних видань та статей періодичних видань, переглянути повні тексти видань в електронному вигляді.
    Мета програми "ПС-Адміністратор" - підвищити надійність збереження інформації у базах даних, що створюються та підтримуються пакетом. Використання програми усуває необхідність залучення адміністратора сервера баз даних для здійснення обов’язкових періодичних дій з базами даних. Ця програма забезпечує:
  • автоматичну перевірку стану баз даних з метою виявлення та корекції помилок й ушкоджень;
  • автоматичне резервне копіювання бази даних;
  • накопичення на жорсткому диску сервера до п’яти резервних копій бази даних;
  • можливість повернення до роботи з попередніми версіями бази даних у випадку помилок, які призвели до негативних наслідків;
  • автоматичну реєстрацію протоколу роботи програми;
  • архівування потрібної бази даних та супроводжувальної інформації.
   Сучасні бібліотеки, розвиваючись з активним використанням інформаційних технологій, включились у процес створення, забезпечення функціонування та розвитку електронних бібліотек. Бібліотека інституту не є виключенням. Використання навчального матеріалу на електронних носіях має необмежені можливості і незамінне при самостійній роботі студента. Для ефективного використання навчального матеріалу на електронних носіях необхідна база даних, яка б накопичувала, зберігала, систематизувала та дозволяла ефективно використовувати колекцію електронних документів, доступних користувачеві у зручному вигляді через мережі передачі даних. Виходячи з цього, було придбано програмний комплекс "Електронна бібліотека", який є програмним продуктом, розробленим з використанням найсучасніших технологій програмування за технологією клієнт/сервер молодим творчим колективом програмістів, під керівництвом заступника директора Наукової бібліотеки Хмельницького Національного університету Глухенької Валентини Олексіївни. Завдяки своїй мобільності, простоті обслуговування, дружньому інтерфейсу, високій надійності системи програмний комплекс був успішно запроваджений у роботу бібліотеки інституту.
    База даних бібліотеки налічує чотириста вісімдесят повнотекстових електронних документів, які були створені та підготовлені до використання викладачами коледжу та інституту. Це пакети лекцій, завдання для самостійної роботи з конспективним викладом матеріалу, завдання для практичної роботи, завдання для семінарських занять. Для представлення повних текстів в електронній бібліотеці використовується векторний PDF формат.
    Сьогодні інформаційний ресурс бібліотеки складає: база даних електронного каталога з повними текстами електронних копій підручників; бази даних електронної картотеки періодичних видань та бази даних картотеки газетних і журнальних статей з електронними копіями статей; бази даних електронної бібліотеки, що містять методичні розробки викладачів та мережі Internet. Наявність інформаційного ресурсу бібліотеки інституту має чимало переваг: оперативний пошук потрібних видань, робота з електронними копіями, що значно економить час студента, можливість використовувати бази даних у зручний час, оскільки доступ до бібліотечних ресурсів можливий з будь-якого комп’ютеризованого робочого місця інституту, завдяки загальноінститутській мережі.
    Наявність зазначених баз даних, їх постійний розвиток та поповнення, а також наявність технічної підтримки, відповідне програмне забезпечення дали змогу вивести всі бібліотечні процеси на новий рівень.
    По-перше, це переведення в автоматизований режим процесів книговидачі та обслуговування всіх користувачів. Запис книг в електронний формуляр здійснюється шляхом сканування і контролюється користувачем за допомогою його електронного підпису.
    Новий рівень обслуговування користувачів забезпечив впровадження електронного читацького квитка. Наявність відповідного програмного продукту, сучасної техніки та електронних читацьких квитків дозволили прискорити обслуговування користувачів.
    Наявність власних інформаційних ресурсів та широке впровадження Інтернет-технологій дає можливість доступу до ресурсів бібліотеки на відстані. Тому, в недалекому майбутньому, планується створити  інформаційний сайт бібліотеки, який дасть змогу усім бажаючим використовувати ресурс бібліотеки на відстані.
    Автоматизація інформаційно-бібліотечних процесів і всі пов’язані з цим нововведення позитивно сприймаються користувачами, які відзначають сучасність, оперативність, доступність та комфортні умови роботи з інформаційними ресурсами бібліотеки. У разі виникнення труднощів у самостійній роботі з інформацією студенти  завжди можуть отримати консультаційну допомогу від співробітників бібліотеки.


Мацей О.О., завідуюча НМВ
НБ Хмельницького національного університету

Нові бібліотечні послуги та сервісні інновації: пошук можливостей
(за результатами анкетного опитування працівників бібліотек методичного об'єднання "Готовність бібліотекарів до змін та оцінка стану інноваційної діяльності бібліотеки")

   Готовність до змін проявляється в тому, як особистість реагує на будь-які зміни, наскільки адекватно їх сприймає і оцінює свою роль, своє місце у процесі змін, володіє відповідними знаннями і вміннями. Враховуючи той факт, що зміни властиві усьому, і без них неможливе ні особисте життя кожної людини, ні розвиток будь-якої організації, стало важливим вивчити, як бібліотечні спеціалісти уявляють собі стан змін, наскільки адекватно оцінюють шляхи розвитку, свої сили та можливості (свою професійну готовність до здійснення змін), які організаційно-управлінські рішення в цих умовах необхідні, щоб зробити процес змін більш продуктивним.
    З метою виявлення реального стану  інноваційної діяльності бібліотек вищих закладів освіти Хмельницького обласного методичного об'єднання та визначення рівня готовності працівників бібліотек до подальших інноваційних змін науковою бібліотекою Хмельницького національного університету було підготовлено бланк анкети "Готовність бібліотекарів до змін та оцінка стану інноваційної діяльності бібліотеки" і у січні — березні 2010 року проведене анкетне опитування працівників цих бібліотек. У цьому році ми надаємо методичну допомогу бібліотеці Хмельницького кооперативного торговельно-економічного інституту, тож учасником нашого анкетування стали працівники і цієї бібліотеки.
    Слід відмітити, що питання вивчення сучасного стану інноваційної діяльності бібліотеки та готовності її працівників до інноваційних змін (удосконалення бібліотечно-інформаційного обслуговування, вивчення сучасного стану інформаційних послуг, визначення шляхів подальшого розвитку інновацій та запровадження нових послуг, технологій, розширення уявлень працівників про бібліотечні інновації) набуло широкого розгляду у бібліотеках, що свідчить про розуміння їх керівників необхідності запровадження інновацій як результату змін.
    Для проведення соціологічного дослідження було розроблено бланк анкети, яка включає у себе 12 пунктів. 
    В опитуванні взяли участь 100 респондентів з п'яти бібліотек вишів Хмельниччини: НБ ХНУ, НБ КПНУ, НБ ХУУП, бібліотеки ХГПА, бібліотеки Хмельницького кооперативного торговельно-економічного інституту, - що становить 56,8% від загальної суми усіх працівників книгозбірень, а їх загалом 176 осіб.
    В анкетах враховувався вік респондентів, кваліфікація та стаж роботи у бібліотечних установах. Серед учасників дослідження вищу освіту мають:
    НБ ХНУ — 66%                               НБ КПНУ - 84,4%
    НБ ХУУП — 75%                            Бібліотека ХГПА -  80%
    Бібліотека ХКТЕІ - 66,7%
    Аналіз пункту "Стаж практичної роботи" виявив цікаву картину. Серед опитаних  працюючих менше 3-х років виявились лише у двох бібліотеках: НБ ХУУП — 31,25%;
    бібліотека ХГПА -  40%. Це свідчить про молодий колектив цих установ та інтерес молоді до інноваційних змін у бібліотеках.
    До 5-ти років практичного стажу мають респонденти знову ж таки цих бібліотек: НБ ХУУП — 25%; бібліотека ХГПА -  10%.
    Подальший аналіз анкет дав змогу розподілити респондентів за стажем бібліотечної роботи таким чином:
    до 10-ти років:
    НБ ХНУ — 10,2%                            НБ КПНУ — 18,75%     
    НБ ХУУП — 20%                            Бібліотека ХКТЕІ — 33,33%
    більше 10-ти років:
    НБ ХНУ — 33,3%                                       НБ КПНУ — 12,5%                                    
    НБ ХУУП  - 6,25%                           Бібліотека ХКТЕІ — 66,67%
    більше 20-ти років:
    НБ ХНУ — 53,8%                            НБ КПНУ — 62,5%
    НБ ХУУП — 37,5%                         Бібліотека ХГПА -  30%
    Виявляється, найбільший відсоток респондентів мають досить значний досвід бібліотечної діяльності, тобто стаж їхньої роботи понад 10 та 20 років. Саме ці спеціалісти з великим багажем знань у галузі бібліотечної справи та практичним досвідом підтримують усе нове в бібліотеках та займаються активним впровадженням інновацій у роботу.
    Під час роботи з анкетою було цікаво дізнатись думку колег, якими ж головними особливостями повинна володіти бібліотечна діяльність, щоб вважатись інноваційною. Саме таким було перше питання, у якому пропонувались вже готові варіанти відповідей: новизна; приносить прибуток бібліотеці; відповідає запиту користувачів; сприяє покращенню якості обслуговування. І ось у якому порядку за відповідями респондентів визначились  головні ознаки інноваційної діяльності. На першому місці по важливості:
    відповідає запиту користувачів
    НБ ХНУ — 87,1%                            НБ КПНУ — 93,75%               
    НБ ХУУП — 50%                            Бібліотека ХГПА - 100 %
    Бібліотека ХКТЕІ — 100%
    Не забуваючи про нашого читача, про комфортність та якість обслуговування, на друге місце по значимості респонденти визначили такий пункт як:
    сприяє покращенню якості обслуговування
    НБ ХНУ — 84,7%                            НБ КПНУ — 87,2%                   
    НБ ХУУП — 43,75%                       Бібліотека ХГПА -  67%                
    Бібліотека ХКТЕІ — 33,33%
    Третє місце серед головних особливостей, якими повинна володіти бібліотечна діяльність, аби вважатись інноваційною, за підрахунками анкетних данних є новизна в роботі
    НБ ХНУ — 69,2%                            НБ КПНУ — 81,25%
    НБ ХУУП — 25%                            Бібліотека ХГПА — 39%
    Бібліотека ХКТЕІ — 66,67%
    І найменш важливою ознакою інноваційної діяльності бібліотеки, визначили опитані, є пункт: приносить прибуток бібліотеці
    НБ ХНУ — 41%        НБ КПНУ — 18,75%     НБ ХУУП — 12,5%
    Хоча усі бібліотеки погоджуються з новизною у роботі (і навіть визначили її на третє місце), усе ж таки більше ми вболіваємо за задоволення запитів користувачів, за покращення якості обслуговування. І визначивши ці категорії головними особливостями бібліотечної роботи, тим самим ми визначили, що найбільше інновацій слід впроваджувати саме у цих напрямках діяльності. На останньому місці по значущості (за результатами анкетування) є ті послуги, які приносять прибуток бібліотеці.
    Оцінюючи стан інноваційної діяльності книгозбірні, переважна більшість респондентів відмітили інноваційну орієнтованість роботи своєї установи. По бібліотеках це виглядає так:
    3

    Отже, очевидно, що усі бібліотеки у своїй діяльності дотримуються інноваційно-орієнтованого курсу.
    У ході аналізу анкетування виявилось, що більшість представників бібліотечної професії відчувають потребу і особисту готовність до майбутніх змін. Інноваційним змінам можуть підлягати будь-які об'єкти: ресурси, обслуговування (послуги і продукція), структура, соціальні відносини в колективі. Оцінюючи необхідність якісних перетворень різних сторін діяльності бібліотек, більшість працівників підкреслили особливе значення технологічних змін, вказавши при цьому на необхідність перш за все впровадження нової техніки та розробку нових технологічних процесів. Сучасні бібліотекарі — люди надзвичайно тямущі і, незважаючи, як здається, на старомодність і вірність  традиційним канонам служіння книзі, дуже легко засвоюють усе нове, і самі стають активними учасниками інноваційних процесів. Саме такі зміни сьогодні стоять на порядку денному у бібліотеках, що підтверджують результати опитування:
    НБ ХНУ — 91,7%                            НБ КПНУ — 87,5%
    НБ ХУУП — 86,6%                         Бібліотека ХГПА — 74,2%
    Бібліотека ХКТЕІ — 66,67%
    За ступенем переваги оцінок наступні пункти питання "Які саме зміни характеризують бібліотеку" розподілись так:
    За організаційні зміни, тобто організацію нових відділів, проведення досліджень, пошук додаткових фінансових засобів, нові форми реклами та зв'язки з громадськістю у бібліотеках висловились:
    НБ ХНУ — 72,3%                            НБ ХУУП — 49,75%
    НБ КПНУ — 62,5%                         Бібліотека ХГПА — 74,2 
    Бібліотека ХКТЕІ — 81%
    На другу позицію по значимості, на думку респондентів, відноситься оновлення методів підвищення кваліфікації — це участь співробітників в конкурсних проектах, в роботі бібліотек шкіл, семінарів, регіональних, міжнародних конференціях.
    Успішне виконання завдань, які стоять перед бібліотеками, потребує постійного удосконалення кваліфікації бібліотекарів.  Адже у кожній справі слід бути професіоналом. А це означає — постійно рости як  спеціаліст, відкривати у собі нові творчі можливості та ніколи не зупинятись у своєму професійному розвитку. Високий рівень культури, компетентність, ерудованість, широкий діапазон знань — це зовсім не розкіш для бібліотекаря. Це інструмент його щоденної діяльності. Для того,  щоб володіти високим рівнем професіоналізму, багатим кругозором, новими комп'ютерними технологіями, уміти орієнтуватися в сучасних умовах, приймати рішення, втілювати інноваційні ідеї у бібліотечну практику та переймати досвід інших бібліотек, підвищувати ефективність обслуговування користувачів, слід систематично збагачувати свої професійні знання, тобто підвищувати кваліфікацію.
    Серед відділів, які найбільш активно займаються нововведеннями у бібліотеці, респонденти передусім назвали:
  • відділ інформаційних технологій та комп'ютерного забезпечення - у бібліотеках КПНУ, ХНУ, ХУУП
  • інформаційно-бібліографічний (науково-бібліографічний) відділ — у бібліотеках  ХНУ, ХГПА, ХУУП, КПНУ, ХГПА
  • відділ електронної бібліотеки,  науково-методичний відділ — НБ ХНУ
  • відділ комплектування та наукової обробки літератури — НБ ХНУ, бібліотека ХКТЕІ
  • електронні читальні зали, читальні зали та абонементи відмітили працівники усіх бібліотек методичного об'єднання.

Бібліотекарі, які взяли участь в опитуванні, вважають, що для оновлення та модернізації бібліотечної діяльності вирішальне значення мають професійна компетентність бібліотечних працівників та їх здатність працювати  в нових умовах. Для цього пропонується не тільки поповнювати штати бібліотек професійними кадрами, але й розвивати форми безперервної освіти і підвищення кваліфікації бібліотекарів. Адже діяльність у напрямку модернізації бібліотек повинна приносити користь, тобто бажаний результат змін. Забезпечити результативність, на думку респондентів, можливо на основі:

  • перш за все, підвищення інтелектуального потенціалу бібліотеки за допомогою знову ж таки підвищення кваліфікації кадрів та застосування новітніх інформаційних технологій:
4
  • значна частка опитаних підтримують маркетинговий підхід до організації бібліотечної діяльності.
  • змінити структуру  комплектування та розширити позабюджетну діяльність пропонують:

КПНУ — 37,5%                               НБ ХНУ — 23 %
    ХКТЕІ — 33,33%                             ХГПА — 21%
    НБ ХУУП — 62,5%

  • у ході дослідження бібліотекарі висловили думку, що слід  знаходити шляхи додаткового фінансування через участь у конкурсних проектах:

КПНУ — 34,4%                               НБ ХНУ — 56,4%                                      
    ХКТЕІ —  33,33%                            ХГПА — 20%
    НБ ХУУП — 81,25%

  • певна частина бібліотекарів признала в якості визначального фактора розвитку інновацій  співпрацю з вищестоячими структурами, спонсорами, меценатами і громадськими організаціями; за рахунок їх допомоги, переконані працівники бібліотек, можна покращити фінансовий стан бібліотечної установи, тобто знайти шляхи додаткового фінансування:

КПНУ — 28,1%                               НБ ХНУ — 12,5%
    ХКТЕІ — 66,67%                             ХГПА — 80%
    НБ ХУУП — 34%

  • за створення  "кола друзів" та опікувальних рад для управління бібліотечною діяльністю висловились:

КПНУ — 22%                                  НБ ХНУ — 38,4 %                                
    ХКТЕІ — 33,33%                             ХГПА — 20%
    НБ ХУУП — 12,5%

  • що стосується пункту "реорганізація структури бібліотеки", то відповіді були такими:
   7,7% працівників НБ ХНУ, які взяли участь в опитуванні, висловили пропозицію створити відділ маркетингу та зв'язків з громадськістю. 8,2% пропонують створити відділ інновацій.
    У бібліотеці ХКТЕІ 33,33% респондентів реорганізацію структури бібліотеки бачать за рахунок створення нових відділів, роз'єднання уже існуючих структурних підрозділів і розширення приміщення бібліотеки.
    Більшість працівників бібліотеки ХГПА хотіли б, аби у їх книгозбірні були організовані нові структурні підрозділи, такі як комплектування та обробки літератури, збереження і реставрації книжкового фонду.
    Щодо реорганізації структури бібліотеки ХУУП, 81,25% респондентів вважають, що з метою покращення діяльності, для успішного запровадження інновацій та подальшого розвитку бібліотеки мають бути створені методичний, маркетинговий та інноваційний відділи.
    Що ж до часу, який потрібен для того, аби зміни принесли очікувані результати, то тут респонденти оптимальними назвали різні терміни. Частина з них переконана, що потрібно два роки:
    КПНУ — 21,8%                               НБ ХНУ — 30,7%
    ХКТЕІ — 33,33%                             НБ ХУУП — 30,7%
    Інші вважають, що результати можна побачити не раніше, ніж через три роки:
    КПНУ — 50%                                  НБ ХНУ —  35,8%                                  
    ХКТЕІ — 66,67%                             ХГПА — 100%                          
    НБ ХУУП — 50%
    Набагато менший відсоток респондентів висловили думку, що результати нововведень будуть помітні тільки через чотири роки:
    КПНУ — 15,6%        НБ ХНУ — 13,6%    НБ ХУУП — 6,25%
    І майже такий самий відсоток опитаних висловили припущення, що результати від інноваційної діяльності у бібліотеці можна очікувати лише через п'ять років.
    Проаналізувавши відповіді на запитання, бачимо, що найбільш оптимальним проміжком часу, за який впроваджені інновації дадуть очікувальний результат, на думку респондентів (переважна більшість з них, це - професіонали з великим досвідом практичної роботи), є три - чотири роки. Саме за такий термін, вважають опитані, можна усвідомити необхідність змін і формування образу бажаного нововведення, цілей та задач необхідних інновацій; знайти та відібрати готові інноваційні рішення, придатні для використання; оцінити можливість їх запозичення і адаптації до конкретних умов; створити тимчасову проектну групу, на яку покладається весь комплекс робіт від розробки нововведення до запровадження; здійснити організацію виробництва пробних об’єктів, провести випробування та здійснити заключний етап впровадження інновації – її широке використання. За більший термін інновація втрачає свою новизну і з інновації перетворюється у традицію.
    Cвітовий досвід показує, що проблеми нововведень в бібліотеках завжди були актуальними. Сьогодні вони особливо гострі, поскільки українські бібліотеки, з однієї сторони, як ніколи раніше відчувають обмеженість фінансового забезпечення і тому вишукують шляхи раціонального використання ресурсів: кадрів, фондів, ДБА, технологічного забезпечення. З іншого боку, прагнуть інтегрувати в світовий інформаційний простір, освоюючи професійні міжнародні стандарти. Як наслідок взаємодії цих факторів, в останні роки помітний інтерес бібліотечних спеціалістів до питань інноваційної діяльності. Проведене соціологічне дослідження ще раз засвідчило усвідомлення працівниками бібліотек вишів Хмельниччини необхідності удосконалення діяльності і запровадження інновацій на своїх ділянках роботи.  За інноваційні перетворення у бібліотеках висловились:
    КПНУ — 56,25%                             НБ ХНУ — 71,8%                                  
    ХКТЕІ — 100%                                ХГПА — 100%                            
    НБ ХУУП — 43,75%
    Не тільки підтримують усе нове, але й вважають себе новаторами:
    КПНУ — 46,87%                             НБ ХНУ —  51%
    ХКТЕІ — 66,67%                             НБ ХУУП — 43,75%
    Не змогли визначитись, до якої категорії: новаторів чи консерваторів, належать:
    КПНУ — 40,62%                             НБ ХНУ —  41%
    ХКТЕІ — 33,33%                             НБ ХУУП — 56,25%
    Позитивним є  те, що майже половина опитаних ідуть у ногу з часом і вважають себе новаторами. На підтримку у інноваційній діяльності, на пропозиції щодо нововведень адміністрація бібліотек може розраховувати саме на таких працівників. 
    Інноваційна діяльність важлива на сучасному етапі для будь-якої бібліотеки, незалежно від її профілю, масштабів та статусу. Тому, на погляд респондентів, необхідність в розробці своєї інноваційної політики стоїть на порядку денному  для керівника кожної бібліотеки. Основну відповідальність  за інноваційний розвиток бібліотеки і контроль за виконанням намічених змін має нести директор бібліотеки. Так вважають опитані:
    КПНУ — 84,37%                             НБ ХНУ —  82%
    ХКТЕІ — 100%                                НБ ХУУП — 87,5%
    Працівники бібліотеки ХГПА вважають, що у першу чергу відповідальність за розвиток книгозбірні і контроль за виконання намічених змін несе навчальний заклад, а вже потім директор бібліотеки.
    На думку переважної більшості опитаних, другим по значимості, хто має нести відповідальність за зміни у бібліотеці, за підсумком анкетних  даних, визначився навчальний заклад, структурним підрозділом якого є бібліотека:
    КПНУ — 15,6%                               НБ ХНУ — 36 %                                     
    ХКТЕІ — 33,33%                             ХГПА — 100 %                                
    НБ ХУУП — 37,5%
    Покласти відповідальність за інноваційний розвиток установи на завідуючих відділами вирішили 17,9%, на методиста — 10,2% опитаних працівників наукової бібліотеки ХНУ.
    Справедливо вирішили більшість працівників бібліотеки кооперативного торговельно-економічного інституту: нести відповідальність за інноваційні зміни та контролювати їх виконання потрібно усім працівникам установи. Адже, як би не контролював керівник бібліотеки виконання намічених інноваційних змін, найкращим контролером є самі підлеглі та їх совість. Тому, працюючи в одній команді, у тісному контакті адміністрації і працівників можна досягти непередбачувано гарних результатів у будь-якій роботі, у будь-якому починанні.
    Як спонукальний мотив  інновацій розглядається бажання творчої людини по-іншому представити звичну професійну ситуацію, по-новому поглянути на будь-яку бібліотечну проблему. Та слід сказати, що однієї творчості недостатньо, тому що основу інновацій складає професіоналізм, разом з особистими якостями, що дає змогу урізноманітнити бібліотечну діяльність. Головним для розвитку інноваційної діяльності бібліотек, за переконанням Слави Григорівни Матліної (провідного наукового співробітника науково-дослідного відділу біблітекознавства РДБ, кандидата педагогічних наук), є подолання скепсису стосовно сформованих професійних традицій, подолання боязні використання оригінальних рішень. Але завжди цікаво почути думку фахівця, не теоретика, а саме  практика, тим паче з великим досвідом. Думаю, вас зацікавить результат відповідей на питання № 9 "Що заважає бібліотеці більш результативно змінюватись до кращого — запровадження нових послуг, удосконалення технологій, застосування нових форм і методів управління". Більшість працівників вважають, що є цілий ряд причин, які перешкоджають бібліотеці більш результативно змінюватись. В першу чергу — це відсутність необхідних ресурсів та інноваційної здатності колективу. Так відповіли:
    КПНУ — 68,75%                             НБ ХНУ —  56,4%          
    ХКТЕІ — 66,67%                             ХГПА — 100%               
    НБ ХУУП — 55%
    Інша частина респондентів переконана, що для позитивної результативності  інноваційної діяльності великим мінусом є відсутність матеріального стимулювання, яке слід здійснювати за рахунок розширення позабюджетної діяльності книгозбірень. Такий варіант відповіді обрали:
    КПНУ — 18%                                  НБ ХНУ —  33,3%                
    ХКТЕІ — 33,33%                             ХГПА — 20%                
    НБ ХУУП — 75%
    Ще один фактор, який заважає результативно змінюватись до кращого — це інертність керівника та співробітників бібліотеки. На це вказали 12,5% респондентів НБ КПНУ, 20% НБ ХНУ, 6,25% опитаних НБ ХУУП.
    Забезпечити результативність, сприяти розвитку в бібліотеці інноваційної діяльності, на думку респондентів, допоможуть такі фактори:
    матеріальне стимулювання
    КПНУ — 65,6%                               НБ ХНУ — 53,8 %                     
    ХКТЕІ — 33,33%                             ХГПА — 87,2 %                
    НБ ХУУП — 18,75%
    На другому місці - "потреба психологічної та професійної підготовки". Наступну позицію займає "вивчення й запровадження  досвіду інноваційної діяльності бібліотек".
    Організацію  науково-дослідної роботи з вивчення інтересів і потреб користувачів респонденти по зачимості вивели на четверте місце.  Інноваційну активність керівника бібліотеки відмітили:
    КПНУ — 84,37 %     НБ ХНУ — 46,1%      ХКТЕІ — 33,33%
    Створення спеціалізованих служб підтримують лише дві бібліотеки: НБ ХНУ — 48,7% та НБ ХУУП — 37,5%
    Дослідження, проведене у бібліотеках, підтвердило ще раз той факт, що з метою підвищення професійного рівня бібліотекарів та покращення обслуговування користувачів у кожній бібліотеці проводяться заняття для працівників по вивченню інноваційної діяльності:
5

    Отже, підсумовуючи, слід сказати, що не можливо знайти дві абсолютно ідентичні бібліотеки, кожна окрема книгозбірня унікальна за своїм фондом, за процесом впровадження новітніх інформаційних технологій, за кадровим складом, способом керівництва. Та в одному бібліотеки нашого методичного об'єднання схожі; усі ми вболіваємо за нашого користувача, якість та комфортність його обслуговування, підтримуємо інноваційний напрям розвитку бібліотек. Адже інноваційний процес є  предметом свідомого планування, моделювання, контролю, вивчення, поширення досвіду і навчання.
    Загалом соціологічне опитування показало, що для діяльності бібліотек вищої школи характерна інноваційна спрямованість. Більшість працівників бібліотек налаштована на досягнення позитивних змін у роботі книгозбірень. Поряд з цим, слід більше уваги приділяти матеріальному та моральному стимулюванню праці бібліотекарів, зміцненню ресурсної бази, посиленню мотивації і відповідальності кожного працівника за доручену справу, удосконаленню форм і розширенню спектра їх навчання та підготовки до реалізації інноваційних проектів.

Рекомендації

    1. В результаті аналізування анкет виявилось, що працівниками бібліотек ВЗО Хмельниччини осмислена роль інноваційної діяльності  та необхідність її активізації. Одначе, для її розвитку на місцях недостатньо організаційної бази, яка б давала змогу здійснювати її організаційно-управлінське регулювання, планування, контролювати та забезпечувати регламентуючими документами.
    2. Бібліотекарі реально відчувають необхідність змін, але не володіють усіма потрібними для цих умов здібностями і підготовкою. Вирішити цю проблему можливо як шляхом навчання (навчаючись на своїх помилках) на роботі, так і черпаючи корисну інформацію на конференціях, науково-практичних семінарах.
    3. Програми підвищення кваліфікації працівників бібліотек, безперечно, повинні бути розраховані на тих спеціалістів, які займаються питаннями інновацій на практиці. Це перш за все бібліотечні керівники різних рівнів та методисти. Принципово важливим на сьогодні є вивчення методики паблік рілейшн і проектної діяльності, фандрейзингу і стратегічного планування, проведення передпроектних досліджень і управління персоналом. Цілеспрямована робота з підвищення кваліфікації, яка здійснюється у тісному контакті керівництва бібліотеки із структурами підвищення кваліфікації, дасть змогу підвищити інноваційну активність книгозбірень, зробити інноваційні процеси більш результативними.
    4. Відомо, що саме читання професійної літератури, зокрема, періодики залишається головним джерелом нових ідей. Для тих, хто слідкує за професійними виданнями, найбільш важливим є вивчення та запозичення досвіду передових вітчизняних та зарубіжних бібліотек. Передплата професійної періодики сьогодні потребує першочергового вирішення. Отже, слід звернути увагу на передплату фахових видань, активізувати використання фахової  ресурсної бази, професійних електронних журналів, онлайнових навчальних курсів, інформаційних бібліотечних порталів.
    5. У практиці підвищення кваліфікації бібліотекарів слід започаткувати, а в кого вже створено, то продовжити роботу з такою формою, як школа бібліотечної інноватики. Програму занять розробляти з урахуванням професійного рівня і практичного досвіду роботи працівників, складності питань, з якими вони зустрічаються у повсякденній роботі.
    6. Сьогодні спостерігається стрімке збільшення обсягів різноманітної інформації, з якою доводиться працювати як бібліотечним службам, так і користувачам бібліотечних закладів, що актуалізує питання ефективного використання інформації. Вирішенню цього сприяє впровадження інноваційного підходу до організації інформаційної діяльності бібліотек, що виражається в широкому використанні інноваційно-інформаційних технологій і, насамперед, комп'ютерної техніки і можливостей глобальної комп'ютерної мережі Інтернет. Саме на це потрібно звертати особливу увагу.
    7. Відповідаючи на питання "Що необхідно змінити в бібліотеці в першу чергу", респонденти відповіли: "Підвищити інтелектуальний потенціал бібліотеки". Отже, серед пріоритетних напрямків діяльності бібліотеки повинен бути розвиток інтелектуального потенціалу та інтелектуальних технологій.
    8. Працюючи в напрямку інноваційної діяльності, слід розвивати технології формування електронних бібліотек, ефективного використання електронних версій усіх видів сучасної літератури та періодики.
    Сподіваюсь, що підсумки анкетування, зроблені висновки та дані пропозиції допоможуть в роботі і будуть враховані у подальшій діяльності.

частина 1     частина 2