Міністерство освіти і науки України Бібліотека в освітньому просторі: інформаційний бюлетень для працівників бібліотек ІІІ – IV рівнів акредитації державної форми власності Хмельницької області. №5. - Хмельницький, 2008. - 60 с. П'ятий випуск бюлетеня містить інформацію з питань інформаційно-бібліографічної роботи бібліотеки ВНЗ в сучасних умовах. Описано досвід бібліографічного обслуговування бібліотек методичного об'єднання. Провідні фахівці НБ ХНУ висвітлюють форми та методи інформаційного забезпечення наукової діяльності університету, систему інформування професорсько-викладацького складу, питання інформаційної культури. Видання призначене широкому загалу працівників бібліотек вищої школи. Зміст Айвазян О.Б., Головна функція інформаційно-бібліографічної роботи бібліотеки - інформаційне забезпечення навчального та наукового процесів. Воно включає широкий спектр діяльності: довідково-бібліографічне обслуговування користувачів, проведення занять з основ інформаційної культури, інформування професорсько-викладацького складу, створення бібліографічних покажчиків, власних БД тощо. Повнота та оперативність задоволення інформаційних потреб користувачів є основою цієї діяльності. Впровадження новітніх технологій змінює форми та методи інформаційно-бібліографічної роботи, які в свою чергу передбачають використання нових джерел інформації, впровадження нових послуг та новітніх бібліотечних технологій. П'ятий випуск інформаційного бюлетеня висвітлює теоретичні та практичні питання деяких напрямків інформаційно-бібліографічної діяльності. Головна увага приділяється досвіду роботи інформаційно-бібліографічного відділу НБ ХНУ. У статтях бюлетеня розглядаються проблеми формування інформаційної культури користувачів, інформування викладачів та інформаційного забезпечення наукової діяльності університету, впровадження нових форм бібліографічної роботи. Окремо розкривається роль бібліотеки ВНЗ в системі формування екологічної культури студентів. Матеріали випуску підкреслюють важливість бібліографії в умовах інформатизації сучасного суспільства. Варто нагадати, що ми завжди раді можливості опублікувати на сторінках нашого бюлетеня нові ідеї, думки та досвід із практики бібліотек вищої школи Хмельницької області. Мацей О.О., Форми інформаційно-бібліографічної роботи На сайтах бібліотек представлена така нова форма ДБО як вебліографія. Бібліографи створюють тематичні путівники по Інтернет як джерела якісно відібраної та добре описаної інформації, які знаходять широке застосування. На сайті НБ ХНУ створено БД "Навігатор Інтерент-ресурсів за профілем університету". Це анотований путівник по сайтах, що пропонують електронні книги, статті з періодичних видань, матеріали конференцій та семінарів тощо. Бібліографічна служба одна із перших відчуває зміни, які відбуваються в житті суспільства. Найчастіше саме за станом інформаційно-бібліографічного обслуговування користувачі оцінюють роботу бібліотеки в цілому. Сучасні комп'ютерні технології значно розширили можливості задоволення інформаційних потреб читачів, надання якісних інформаційних послуг. Разом з тим, багато залежить від того, наскільки якісно, оперативно конкретний читач спроможний орієнтуватися в безмежному інформаційному світі, своєчасно знаходити, отримувати та ефективно використовувати нову інформацію. Тому особлива роль в формуванні інформаційної культури користувачів належить бібліотеці. В усіх бібліотеках об’єднання вже стало традицією проведення на початку навчального року для студентів І курсу занять з основ бібліотечно-інформаційної грамотності (як теоретичних, так і практичних). В залежності від кількості читачів бібліотеки провели у 2007 році: ХНУ – 118 годин занять; ХГПА – 66; КПНУ – 24; ПДАТУ – 21; ХУУП – 14. Неможливість включення таких занять в навчальний розклад створює проблеми для їх проведення. Слід відзначити, що бібліотеці ХГПА вдалося у навчальному плані виділити місце для проведення інформаційно-бібліографічних занять зі студентами. Ось уже три роки такі заняття проводяться згідно до навчальних розкладів. Саме це й сприяє проведенню більшої кількості занять в порівнянні з іншими бібліотеками. Окрім традиційних занять у бібліотеці ХУУП проводяться Дні першокурсника, які включають в себе проведення бесід про можливості бібліотеки, правила користування бібліотекою та книгою, довідково-інформаційним апаратом. Для студентів старших курсів та магістрантів КПНУ проводяться заняття з "Методики бібліографічного опису та бібліографічної роботи", на яких роз’яснюються правила опису творів друку та правила користування ДБА. У бібліотеці КПНУ консультації, бесіди, заняття із студентами та магістрантами з питань використання довідкового апарату проводяться ще й безпосередньо біля карткових каталогів та картотек. Надавалась допомога працівниками бібліотек у пошуку та уточненні бібліографічних даних, складанні списків літератури до наукових праць (рефератів, курсових, дипломних, магістерських робіт, кандидатських дисертацій). У НБ ХНУ заняття "Науковий пошук інформації. Галузева бібліографія" проводились із студентами старших курсів в рамках навчального курсу "Основи патентного пошуку" з використанням комп'ютерів в залі каталогів та електронної інформації. Для теоретичних занять використовувались ретельно підготовлені слайди. Обов'язковим та важливим елементом занять зі студентами є практичне засвоєння методів пошуку інформації на комп'ютерах. Заняття з основ інформаційної культури проводились у залі електронної інформації, де для користувачів облаштовано 14 АРМ. Паралельно з індивідуальними бесідами про правила користування бібліотекою, які проходили в рамках проведення "Декади першокурсника" та бібліотечних уроків під гаслом "Бібліотека в житті студента", в науковій бібліотеці ПДАТУ стало доброю традицією оформлення озвученої виставки "Для тебе, першокурснику!", на якій доступно висвітлюється кожна спеціальність університету. Великий показник видачі книг з виставки свідчить про актуальність, своєчасність та якість оформлення виставки.Новою формою обслуговування користувачів в Інтернет стали віртуальні довідкові служби. "Віртуальна довідка" дає можливість розширити зону обслуговування за рахунок віддалених користувачів. Вона дає змогу за допомогою консультанта значно скоротити час самостійного пошуку та одержати кваліфіковану відповідь провідних фахівців бібліотеки. В бібліотеці ХНУ "Віртуальна довідка" працює з 2006 року.Автоматизація бібліотек прискорила застосування нових форм інформування користувачів. Важливе місце у процесі інформування в режимі ВРІ та ДОК відіграють власні бібліографічні та інформаційні БД бібліотек. Досить об’ємна робота велась по індивідуальному інформуванню користувачів в системі ВРІ та ДОК бібліотеками об'єднання. Найбільший показник абонентів у системі ВРІ у бібліотек: КПНУ – 142, ПДАТУ – 24, ХНУ – 18 абонентів. Для передачі інформації активно використовується електронна пошта, що дає змогу економити час. Окрім того, професорсько-викладацький склад університету має можливість звертатись на сайт бібліотеки, де представлені БД, що дозволяють інформувати з проблем вищої школи, нових надходжень літератури тощо (на сайті НБ ХНУ БД "Вища школа", "Болонський процес. Кредитно-трансферна система підготовки фахівців", "Нові надходження", "Сторінка викладача" ).Користувачі звертаються в бібліотеки з найрізноманітнішими запитами, що викликані різними потребами. Саме тому однією із основних форм інформаційно-бібліографічної роботи є надання довідок. Довідки, спрямовані на допомогу науково-дослідницькій роботі студентів та викладачів надавались в усіх бібліотеках ВЗО. За 2007 рік їх було надано: бібліотекою ХУУП – 1800 бібліографічних довідок, в тому числі 750 тематичних; бібліотекою ХГПА – 4219; читачам бібліотеки КПНУ надано 8173 бібліографічних довідок, із них тематичних 1809, в автоматизованому режимі виконано 1936 довідок; працівники бібліотеки ХНУ за минулий рік надали своїм користувачам 25762 довідки, в автомаизованому режимі - 25660. Найбільший показник виконаних довідок у бібліотеці ПДАТУ – 39870.Традиційний напрямок наукової роботи бібліотек ВНЗ – створення бібліографічних покажчиків. Більшість бібліотек видають бібліографічні та біобібліографічні покажчики праць викладачів університету. Мета кожного покажчика – розкрити результати наукової та педагогічної діяльності професорсько-викладацького складу університету. Вони створюються із використанням комп'ютерних технологій; електронні версії покажчиків розміщуються на сайтах бібліотек. НБ ХНУ щороку поповнює своїми покажчиками БД "Праці вчених університету" та "Публікації викладачів університету". У 2007 році НБ ХНУ вперше підготувала електронне видання на компакт-диску. Це електронна версія оновлених бібліографічних покажчиків праць вчених універистету, створених за період 2002 – 2007 років. До 45-ї річниці НБ ХНУ з метою висвітлення діяльності бібліотеки було видано довідково-бібліографічне видання "Бібліотека – ключ до пізнання світу".У 2007 році працівниками НБ ХУУП підготовлено на видано черговий випуск бібліографічного покажчика "Університетські записки. Часопис Хмельницького університету управління та права". Велика робота велась працівниками бібліотеки КПНУ по підготовці та друку бібліографічної продукції. Підготовлено та видано друком:
До ювілейних дат працівниками бібліотеки ПДАТУ підготовлено 3 бібліографічні покажчики. Велика увага в бібліотеках методичного об’єднання приділяється масовому інформуванню. Професорсько-викладацький колектив, студенти інформуються про нові надходження літератури з різних галузей знань, наукових новацій на Днях кафедр, Днях інформації, Днях фахівця, інформаційних оглядах нових надходжень літератури. Проводяться "Дні бібліографії" для студентів, що пишуть курсові роботи та "Дні дипломника" для студентів, які пишуть дипломні та магістерські роботи. Професорсько-викладацький склад Хмельницької гуманітарно-педагогічної академії періодично отримує інформацію на методичних нарадах про нові надходження літератури з різних галузей знань. По мірі надходження літератури проводились огляди нових видань в науковій бібліотеці ХУУП. За 2007 рік підготовлено та видано 12 інформаційних списків літератури. Професорсько-викладацький склад інформували про нові надходження по телефону, щомісяця на кожну кафедру розносились інформаційні списки "Нові надходження". За рік бібліотекою було проведено 4 Дні інформації. Щоквартально проводяться огляди нових надходжень для викладачів та студентів. У науковій бібліотеці ПДАТУ для професорсько-викладацького складу по мірі надходження новинок друкованої продукції проводяться "Перегляди нових надходжень літератури". Впродовж 2007 року проведено 8 переглядів літератури. За рік підготовлено 10 випусків покажчика "Нові надходження літератури", які роздруковувались на принтері для "Інформаційного вісника", розміщеного на стенді, для локальної мережі університету готувався електронний варіант.Інформування користувачів про нові надходження літератури до наукової бібліотеки КПНУ здійснювалось у формі бібліографічних оглядів, тексти яких друкувались в університетській багатотиражці "Студентський меридіан", оглядів літератури в академічних групах (проведено 20 оглядів, висвітлено 11 тем) . Новою формою ДБО є облік звернень користувачів до електронних ресурсів. На сайтах бібліотек встановлюють програми, які дають можливість відслідковувати активність звернень до ресурсів бібліотечного сайту, динаміку попиту на ресурси та впливають на їх прозвиток. У 2004 році у НБ ХНУ встановлено програму "Автоматизований облік ДБО". На сьогоднішній день довідково-бібліографічну роботу в бібліотеці неможливо уявити без використання новітніх технологій, впровадження нових форм та методів обслуговуання користувачів. Адже це підвищує оперативність, якість та забезпечує повноту задоволення інформаційних потреб. Тому бібліотека ВНЗ, виконуючи роль наукового, освітнього, комунікаційного, інформаційного та просвітницького центру, в перспективі має удосконалювати традиційні і розвивати нові форми і методи інформаційно-бібліографічного забезпечення студентів та науковців університету. Консультує фахівець Петрицька В.М., Інформаційне забезпечення наукової діяльності університету Оперативний доступ до інформаційних ресурсів та інтенсивний обмін інформацією між ученими забезпечується розвитком науково-інформаційної діяльності як складової науково-дослідної роботи НБ ХНУ. Тут сформована цілісна система наукових ресурсів, інформаційно-когнітивна модель наукових комунікацій:
Головною складовою єдиного інформаційного середовища університету, до якого користувачі мають цілодобовий доступ, став веб-сайт бібліотеки, де розміщені всі вищезгадані джерела. Студентам, викладачам, науковцям надається повна інформація про ресурси бібліотеки через систему ЕК – цієї найголовнішої БД, що відображає активний книжковий фонд книгозбірні та підрозділів університету. В його складі – близько 30 % наукових видань. Серед них фундаментальні загальні та галузеві енциклопедії, довідники, мовні словники, тематичні ретроспективні бібліографічні покажчики, монографічні праці, реферативні та оглядові видання галузевих інформаційних центрів. Представлені також дисертації, звіти з НДР, наукова періодика. Доповнює ЕК систематична картотека статей – аналітичний розпис періодичних видань та наукових збірників. Ця унікальна система якнайширше розкриває фонд, його розділи, складові частини документів, дає можливість здійснювати швидкий тематичний пошук за різними параметрами і дає відповідь на наявність того чи іншого документа. Бібліотека орієнтується не на безмежне збільшення свого фонду, а на надання користувачам доступу до віддалених інформаційних ресурсів. Для цього створена ЕБ університету, яка здатна надавати більш якісний та повний сервіс. В основу ЕБ покладена ідея об’єднання розрізнених електронних ресурсів університету з єдиним лінгвістичним забезпеченням та пошуковим інтерфейсом. В умовах дефіциту навчальної та наукової літератури ЕБ університету доповнює книжковий фонд, стає засобом розширення доступу до повнотекстових інформаційних ресурсів. В ній представлена продукція видавничого центру університету, методичні матеріали, наукові праці викладачів, електронні колекції кафедр, науковий журнал "Вісник ХНУ", бази даних "Bleckwell Science" та "Springer". Розміщені також електронні ресурси, передані кафедрами (наприклад, всесвітньо відома "Британіка"), одержані від інших бібліотек на корпоративних засадах, поцифровані документи з фонду НБ ХНУ. Доступ до ЕБ університету надається в мережі Інтернет з будь-якого АРМ. У книгозбірні розширено зал електронної інформації. До послуг користувачів – документи на електронних носіях, в т.ч. статті із наукових журналів. Техніка забезпечує додаткові послуги – копіювання, сканування та роздрук документів. Електронна бібліотека – бібліотека нового тисячоліття. Але, разом з тим, вона зберігає традиційні, вивірені роками функції – допомагати користувачам орієнтуватись в її величезних ресурсах, володіти навиками ефективного пошуку інформації. Можливості використання інформаційних ресурсів безмежні. З метою наближення їх до користувача створена БД "Навігатор Інтернет-ресурсів за профілем університету". Це свого роду анотований інформаційний путівник найбільш цінних і надійних веб-сайтів з окремих напрямків підготовки та навчальних дисциплін. Більше 20 галузей знань, представлених в "Навігаторі Інтернет-ресурсів за профілем університету", постійно поновлюються. В окремий підрозділ зібрано матеріал, присвячений кредитно-трансферній системі підготовки фахівців в контексті Болонської декларації. На основі представлених на сайті бібліотеки ресурсів користувач отримує вичерпну картину нашого інформаційного потенціалу. Тут можна ознайомитись також з ЕК наукових, вузівських, електронних бібліотек України і світу, надаються їх адреси, представлені енциклопедичні, довідкові видання.Одним із найголовніших електронних ресурсів України є створена НБ України ім. Вернадського "Україніка наукова" – загальнодержавна реферативна БД, де відображені наукові праці вчених нашої країни з усіх галузей знань. Електронна бібліотека НБУВ (www.nbuv.gov.ua) пропонує користувачам автореферати дисертацій, нормативні акти, історичні та інші матеріали. Цінний ресурс – електронна бібліотека дисертацій Російської державної бібліотеки (www.diss.rsl.ru), яка пропонує відкритий доступ до повнотекстової бази авторефератів дисертацій. Корисну інформацію користувачі можуть знайти в ЕК Національної парламентської бібліотеки України (www.nplu.kiev.ua), НБ Національного університету ім.. Т.Г.Шевченка (www.libgv.univ.kiev.ua), НБ Національного університету "Києво-Могилянська академія" (www.library.ukma.kiev.ua). Як бачимо, доступність інформації для вчених і студентів університету досягається через максимальне розкриття фондів і наближення до них користувачів, через вільний і необмежений доступ до всіх друкованих, електронних видань НБ університету, а також до ресурсів Інтернет. Активне впровадження в бібліографічну діяльність комп’ютерних технологій дозволяє перейти на якісно новий рівень роботи, передусім, підвищити якість та оперативність інформаційно-бібліографічного обслуговування та повноту задоволення запитів користувачів. Кількість довідок із використанням повнотекстових ресурсів за останні 2 роки зросла в кілька разів. На сайті бібліотеки виставлені повнотекстові проблемно-орієнтовані БД, покажчики із серії "Бібліографія вчених університету", "Наукові праці викладачів", "Публікації про університет" та інше.Нового звучання набувають методи ознайомлення читачів з новою літературою, які також стануть в пригоді науковцям. Це комплексні масові заходи, як то "День кафедри", "День фахівця", тематичні виставки, виставки нових надходжень, виїзні виставки, перегляди літератури, де представляються ресурси бібліотеки та розкривається їх науковий потенціал. Інформація науковців за темами їх наукових робіт і викладачів за профілем кафедр проводиться з використанням електронної пошти. З 2006 року на сайті бібліотеки окремою сторінкою представлена віртуальна довідкова служба, яка дозволяє за допомогою бібліографа отримати список документів за певною темою, значно скоротивши час на пошук. Новітні технології в інформаційному забезпеченні наукової діяльності університету стали головними у виконанні проекту інформаційно-бібліографічного відділу "Від якості інформаційно-бібліографічного обслуговування до якості освіти" (2005 – 2007рр.). Більше розповсюдження в інформаційному обслуговуванні вчених і спеціалістів отримують електронні носії інформації (в т.ч. CD-ROMD, DVD-ROM), які сприяють задоволенню запитів користувачів, скорочують час на пошук необхідних документів Значні результати в інформаційному забезпеченні наукової діяльності університету досягаються за умов залучення до цієї роботи працівників всіх підрозділів бібліотеки – читальних залів, абонементів, спеціалізованих відділів по роботі з електронними документами, застосуванні комплексних масових заходів та тісної співпраці з викладачами та науковцями. Щорічне проведення цілої низки заходів, організованих бібліотекою в рамках програми "Молодий спеціаліст ХХІ століття", розкриває потенціал бібліотеки і є одним із методів інформаційного забезпечення. Так, виставка наукових досягнень молодих вчених університету та студентів "Від перших вершин – до наукових висот" крім інформативності стає ефективною формою залучення студентів до наукової діяльності. Популярні також ділові зустрічі з викладачами кафедр та презентації наукових робіт викладачів, професорів навчального закладу.Удосконалення інформаційного забезпечення користувачів неможливе без наукових досліджень характеру і динаміки їхніх інформаційних потреб, тому предметом прикладних наукових досліджень бібліотеки стало вивчення запитів та визначення якості використання книжкових фондів і електронних ресурсів. В плані розвитку наукової роботи на 2007 – 2011 рр. прийнята Програма "Удосконалення обслуговування користувачів в умовах запровадження новітніх інформаційних технологій". Її основними напрямками є: "Формування та раціональна організація інформаційних ресурсів. Доступ до світових джерел інформації" і "Удосконалення обслуговування користувачів". Для прогнозування майбутніх орієнтирів організації цієї роботи в 2007- 2008рр. проведено інтерактивне опитування "Робота з науковою інформацією в бібліотеці університету". Анкета, адресована науковцям, включає питання використання різноманітних джерел інформації: довідково-пошукової системи, електронних ресурсів, ЕБ університету, веб-сайту бібліотеки та ін. Отримані результати та пропозиції будуть враховані для удосконалення довідково-пошукової системи, використання найбільш інформативних джерел інформації, отож, сприятимуть якісному інформаційному забезпеченню наукової діяльності університету. Література
Система інформування професорсько-викладацького складу Хмельницького національного університету Шекенева В.І., головний бібліотекар, Бібліографічне інформування поділяється на індивідуальне, групове і масове. Перші два відносяться до диференційованого бібліографічного інформування. Інакше кажучи, диференційоване інформування здійснюється з урахуванням інформаційних потреб індивіда або групи користувачів з близькими інформаційними потребами, недиференційоване (масове) – без урахування запитів широкого кола користувачів. Найбільша релевантність передачі інформації досягається в системі індивідуального бібліографічного інформування. Високоорганізованими його формами є вибіркове розповсюдження інформації (ВРІ) і диференційоване обслуговування керівництва (ДОК). Обслуговування здійснюється на основі систематичного пошуку інформації у вхідному потоці первинних і вторинних документів. Відмінні риси ВРІ: - орієнтація на задоволення потреб тривалого терміну, які зазвичай співпадають з основним профілем діяльності (наукової, педагогічної, практичної тощо) абонента; - орієнтація при обслуговуванні на весь документаційний потік, а не тільки на нові надходження; - двохконтурність, тобто спочатку надання бібліографічної інформації, а у випадку її позитивної оцінки – повних текстів документів. Диференційованому бібліографічному інформуванню, особливо індивідуальному, як найбільш ефективному, приділяється значна увага в роботі бібліотек ВНЗ. Завданням диференційованого бібліографічного інформування є регулярне забезпечення керівництва, викладачів, фахівців даними про нові джерела інформації, необхідні для їх професійної діяльності. Слідкувати за появою цих джерел самим фахівцям з кожним роком стає все складніше. Самостійний пошук необхідної інформації потребує великих затрат часу.Диференційоване бібліографічне обслуговування відрізняється разом з тим великою трудомісткістю (особливо ВРІ), що не дозволяє розповсюдити даний вид обслуговування на всіх користувачів інформації. Тому воно застосовується в основному як форма пріоритетного обслуговування окремих категорій абонентів. Склад і кількість абонентів визначається насамперед виходячи зі штату співробітників і інформаційних ресурсів. Таким чином, перше питання, яке необхідно вирішити при організації диференційованого бібліографічного інформування – визначення абонентів, які обслуговуються на пріоритетних засадах. Але на практиці далеко не всі фахівці охоплені системою індивідуального інформування. Значна їх частина обслуговується на правах групових абонентів. Бажано, щоб фахівці, які обслуговуються в індивідуальному порядку, виступали в якості посередників між інформаційною службою бібліотеки і працівниками підрозділу, в якому працює даний фахівець. Зазвичай для цього вибирається найбільш активний читач, інформаційний лідер в своєму колективі. Основою диференційованого бібліографічного інформування, як індивідуального, так і групового, є знання інформаційних потреб абонентів, адже ефективність обслуговування залежить від того, наскільки точно запити абонентів сформульовані і відображають їх тематичний зміст. Вивченню цих потреб має приділятися значна увага з боку бібліотечних працівників. Важливо, щоб тема була визначена чітко, із зазначенням всіх аспектів, які цікавлять фахівця. Нечітке формулювання призведе до надлишкової інформації абонента в процесі інформування. І, навпаки, звуження теми призведе до втрати важливої інформації. І те, і інше може викликати негативну реакцію абонента і недовіру до інформаційної служби і бібліотеки.Визначення індивідуальних та групових абонентів і вивчення їх інформаційних потреб – важливий підготовчий етап процесу поточного бібліографічного інформування. Він розпочинається з регулярного перегляду нових документів. Зрозуміло, що разом із повнотою важливо забезпечити і релевантність підібраної бібліографічної інформації. Для цього бібліограф повинен достатньо добре орієнтуватися у відповідних проблемах, розуміти термінологію, яка зустрічається в документах. Система диференційованого обслуговування керівництва (ДОК) передбачає аналітичну переробку інформації, в результаті якої керівники отримують тематичні добірки та ін. Такі послуги передбачають інформування про нові надходження із замовленою періодичністю. Можлива підготовка ретроспективної бібліографічної інформації про наявність документів в фондах бібліотеки у вигляді бібліографічних списків, анотованих оглядів і дайджестів. Обов’язковим елементом бібліографічного інформування є насамперед регулярне і повне відображення нових надходжень. Регулярність - від щотижневої до щорічної. Зміст бібліографічного інформування може адекватно відображати документи, які представлені на виставках нових надходжень або в рамках інших форм демонстрації новинок. Досить часто відомості про документи доповнюють аналітичним розписом збірників з анотаціями. Бібліографічне інформування може випереджувати надходження документів в фонд бібліотеки. Воно напряму не залежить від наявності документів в фонді. Зведені форми бібліографічного інформування дозволяють інформувати про документи, що надходять в режимах поточного і ретроспективного комплектування. Сучасні інформаційні технології в бібліотеках дозволяють поєднувати отримання сигнальних, реферативних і оглядових бібліографічних повідомлень з наданням копій первинних документів. Включення бібліотек в автоматизовані інформаційні мережі знімає залежність користувачів від обмежених ресурсів конкретних бібліотек і від необхідності особисто відвідувати бібліотеку.Іншою тенденцією розвитку бібліографічного обслуговування (як ДБО, так і бібліографічного інформування) є проміжний характер бібліографічних послуг. Це виявляється в тому, що у відповідь на запит читачі отримують не відомості про документи, а фактичні дані або повні тексти необхідних документів. У все більшому перетворенні бібліографічних послуг у проміжний, а не кінцевий результат задоволення інформаційних потреб стає прагнення бібліотек до підвищення комфортності обслуговування. Одне з основних завдань бібліотеки ВНЗ – інформаційно-бібліотечне обслуговування його фахівців. Специфіка роботи визначається тематикою і організаційними формами наукових досліджень. Таким чином, в першу чергу бібліотека ХНУ орієнтована на тематичні інформаційні потреби своїх вчених і керівників – забезпечення першоджерелами, вторинною інформацією, створення власних електронних ресурсів в зручному сервісному режимі. В бібліотеках вищих навчальних закладів, які мають сприятливі можливості для розвитку індивідуального інформування, також широко застосовується групове інформування. Це, перш за все, регулярне проведення Днів інформації. З групових форм бібліографічного інформування – огляди літератури на кафедрах, виставки нових надходжень. Інформаційні ресурси бібліотеки ХНУ створюються на допомогу навчальному процесу, науковій роботі університету та сприяють ефективному пошуку інформації. Кількість користувачів університетської бібліотеки в останні роки значно виросла, змінились їх запити. Це зумовлено динамічним розвитком університету, відкриттям нових спеціальностей і підрозділів (інститутів, кафедр), збільшенням контингенту студентів. ДОК як вид бібліографічного обслуговування запровадили в бібліотеці ХНУ в середині 80-х років. Абонентами диференційного обслуговування є наступні категорії керівників: -ректор -проректори -директори інститутів -декани факультетів. Джерела інформування - книги, наукові збірки, періодичні видання, електронні каталоги, Інтернет, інші електронні ресурси. Періодичність розсилки інформації абонентам ДОК – один раз на місяць. Форми передачі інформації: електронна пошта, традиційні списки літератури, сайт бібліотеки. Важливою перевагою електронної пошти є оперативність передачі інформації. Але в такому інформуванні є певні недоліки, в основному технічні. Крім того, в багатьох випадках відсутній зворотний зв’язок з абонентом ДОК. Багато користувачів наукової і науково-технічної інформації неохоче змінюють звичні способи отримання інформації, які склалися ще в роки їх формування як фахівців. Тому бібліотека, пропонуючи свої послуги, повинна забезпечити якість і довіру до таких форм обслуговування. Щомісяця для керівництва університету готуються інформаційні списки з проблем вищої освіти за окремими темами: навчально-виховна робота, наукова робота, вища освіта за кордоном, дистанційне навчання та ін. Тематика інформування в режимі ДОК змінюється та поповнюється за вимогами часу, з врахуванням обсягу інформаційних надходжень. Так, в зв’язку з приєднанням України до Болонського процесу у списках ДОК з’явилась рубрика "Міжнародна інтеграція в галузі вищої освіти. Болонський процес". ХНУ – один з провідних навчальних закладів області. З метою відображення публікацій про досягнення університету в інформування введена тема "Публікації про Хмельницький національний університет". На основі підготовленої для керівництва інформації, що надсилається електронною поштою, на сайті формується бібліографічна БД "Вища школа". Матеріали цієї БД є не тільки інформацією для абонентів ДОК, а й рекламою університету.Для поліпшення ефективності обслуговування абонентів ДОК, уточнення тематики, визначення кола джерел, вибору оптимальних форм передачі інформації проводився аналіз цієї роботи за 2002-2005 рр. В результаті аналізу щодо ДОК можна стверджувати, що впродовж цих років робота якісно поліпшувалась. Враховуючи зміни в організаційній структурі університету, отримання ним статусу національного, разширення кількості спеціальностей, відкриття нових підрозділів, кафедр, інститутів:
Найбільш раціональною формою доведення поточної інформації до користувачів є система ВРІ, яка дозволяє регулярно надавати абонентам відомості про нову літературу відповідно до їх запитів при постійно діючому зворотному зв’язку. Поява нових технічних можливостей для накопичення та переробки великих обсягів інформації кардинально вирішує інформаційні потреби наукової діяльності університету. Абонентами ВРІ є професорсько-викладацький склад університету. В даний час індивідуальне інформування здійснюється за 20 темами, 15 з них – економічного напрямку. Відкриваються нові можливості завдяки мережі Інтернет – використання електронних ресурсів бібліотек України та світу. Загальна тенденція бібліографічного інформування постає в розвитку від традиційних засобів і форм до диференційованих і індивідуалізованих, орієнтованих на повне задоволення реальних і потенційних інформаційних потреб. Маркетинговий підхід до організації бібліографічного інформування дозволяє подолати формалізм діючих систем, який проявляється в підготовці і розповсюдженні інформації без установки на її реальну корисність, без врахування умов доведення і особливостей її сприйняття. В той же час користувачів бібліографічного інформування необхідно орієнтувати на ті його форми і види, що зменшують залежність від неминучої суб’єктивності бібліографів, які готують повідомлення в системі індивідуального інформування. Забезпечення умов для сталого, безперервного розвитку – одна з найбільш вагомих проблем, які стоять перед бібліотеками в епоху впровадження новітніх інформаційних технологій. Змінюється традиційна роль бібліотекаря і інформаційного працівника, а технологічні досягнення в галузі інформатизації бібліотечних процесів відкривають нові можливості для якісного задоволення інформаційних потреб користувачів. Все це постійно створює нові ситуації, в яких бібліотеки потребують інновацій для поліпшення інформаційно-бібліографічного забезпечення наукових досліджень та освітньої діяльності. Література
продовження бюл. № 5 |