Василишина В.О. - головний бібліотекар
відділу економічної літератури

Програма "Молодий спеціаліст ХХI століття" та її реалізація
   в бібліотеці Хмельницького національного університету

   Програма "Молодий спеціаліст ХХI століття" створена у 2002 р. на базі бібліотеки університету як результат її активної співпраці з викладачами університету. Місія програми - сприяння реалізації стратегічної мети Хмельницького національного університету у підготовці конкурентоспроможних фахівців і вихованню багатогранної особистості. Протягом цих років вона успішно реалізовувалася, отримала статус загальноуніверситетської і збагатилася новими цікавими проектами, які, по відгукам її учасників і гостей, мали не тільки актуальний, але і практично корисний для них зміст.
   Тому, є всі підстави вважати, що потенціал співробітництва викладачів, працівників бібліотеки і найбільш активних студентів університету в рамках Програми далеко невичерпаний і має багато шансів подальшого розвитку.
   Програма успішно впроваджувалась у таких напрямках-проектах:
   • презентаційний
   • виставковий
   • "Кар'єра"
   • конкурсні проекти ("Краща наукова робота", "Кращий реферат "Студент і наука ", "Краще резюме", "Кращий студентський відгук на підручник, монографію викладачів університету", "Студент першого курсу, який найбільше читає в бібліотеці").
   Презентаційний проект. Мета презентаційного проекту - представити нові видання, які народилися в стінах нашого університету студентській аудиторії, поширення інформації про книгу, її автора, надання можливості студентам пройти школу наукових дискусій, залучення їх у процес наукової творчості.
   Даний презентаційний проект став початком реалізації Програми "Молодий спеціаліст ХХI століття", який ми розгорнули через слоган "Нариси портрета ХХI століття". В рамках презентаційного проекту проведено презентації наших шановних Метрів: Р.І.Сіліна - д.т.н., проф., радника ректора, М.П.Войнаренка - д.е.н., проф., проректора з науково-педагогічної роботи, О.О.Орлова - д.е.н., проф., зав. кафедрою економіки і В.В.Лук'янової - к.е.н., доц., кафедри менеджменту Інституту економіки та управління.
   Презентаційний проект збірника наукових праць студентів IЕФ "Проблеми економіки, обліку і менеджменту", підготували і провели студенти маркетологи і економісти IЕФ під керівництвом ст. викладача кафедри економіки Н.І.Майорової та групи дизайнерів, учнів ВПУ № 25 нашого міста - їх майбутніх професійних партнерів. Метою презентації збірника наукових праць студентів було - представити перші студентські творчі здобутки як наукові вершини до майбутніх наукових висот. Презентаційний проект об'єднав цілий комплекс підготовчих заходів: презентація самої Програми "Молодий спеціаліст ХХI століття", інформаційно-аналітичний огляд і виставка інформаційних видань з фондів бібліотеки, тренінгове заняття та науково-практичний семінар. Залучення студентів до практичної діяльності дозволило їм творчо реалізувати себе в процесі підготовки і проведення презентації своїх власних досягнень.
   Виставковий проект. Метою виставкового проекту було розкриття сфери наукових інтересів і досягнень студентів інституту економіки і управління ХНУ, стимулювання їх творчого потенціалу і формування сучасного портрету студента-науковця.
   Перша виставка наукових досягнень студентів IЕФ "Від перших вершин до наукових висот"була організована в рамках презентації збірника наукових праць студентів "Проблеми економіки, обліку і менеджменту " у 2002 р., на якій демонстрували свої досягнення 38 студентів.
   У другій щорічній виставці наукових досягнень студентів, прийняли участь 200 студентів шести факультетів університету.
   Третя щорічна виставка наукових досягнень студентів інституту економіки і управління "Від перших вершин до наукових висот", присвячена отриманню університетом статусу національного відбулася в листопаді 2004 р. на якій демонстрували свої наукові досягнення 220 студентів всіх одинадцяти кафедр: тексти праць, публікації у збірниках, журналах, матеріалах конференцій, а також гоамоти, відзнаки.
   В програмі виставки відбулося її відкриття, стендові презентації наукових досягнень студентів кожної кафедри, підведення підсумків конкурсних проектів "Кращий реферат "Студент і наука", "Студент першого курсу, який найбільше читає в бібліотеці" та церемонія нагородження студентів-науковців. Незважаючи на технологічні складнощі в забезпеченні візуального оформлення Програми (відсутність можливості сучасного комп'ютерного оформлення), Програма має не тільки свою емблему на вимпелі, але і останній виставковий проект "Від перших вершин до наукових висот" збагатився власною цікавою емблемою.
   Вперше було організовано виставку-конкурс студентських рекламних прооектів. Мета такої виставки - формування у студентів творчого ставлення до своєї майбутньої спеціальності, висвітлення набутих теоретичних і практичних навичок ефективного професійного кредо маркетолога - володіти всією панорамою інформаційного простору і завжди бути на піку подій. В програмі виставки відбулося її відкриття, презентація студентських проектів реклами підручників викладачів університету, які вийшли у світ в 2003 р., конкурс в трьох номінаціях: приз журі, приз авторських симпатій, приз глядацьких симпатій.
   Проект "Кар'єра". Мета проекту "Кар'єра" - інформаційне забезпечення, навчання, контакти. Основою інформаційного забезпечення є постійно-діюча виставка "Кар'єра: складові успіху", періодичні видання "Карьера", "HRD ( відділ кадрів)", інформаційний список "Мистецтво складання резюме", буклети, плакати, інші презентаційні матеріали, що подарували бібліотеці фірми-партнери.
   Функція навчання реалізується у формі тренінгових занять з елементами ділових ігор, для проведення яких запрошуються менеджери з працевлаштування та навчання. А як результат - зустрічі студентів і роботодавців. Стало традицією проводити "Дні кар'єри", а у 2004 р. вперше організовано ток-шоу "Кар'єра". Тема "Розпочинай кар'єру в університеті" виявилась вдалою і актуальною. У черговий раз гостями бібліотеки були роботодавці-новатори, наукова еліта і талановита перспективна молодь університету - майбутні менеджери, маркетологи, фінансисти, економісти, яких готує інститут економіки і управління. Головний задум ток-шоу - надати можливість роботодавцям поділитися власним досвідом досягнення успіху, розкрити критерії підбору спеціалістів, а студентам - задавати питання першим особам організацій, фірм нашого міста і оцінити самих себе.
   В другій частині ток-шоу "Кар'єра" визначались переможці конкурсу "Краще резюме".
   Бажання студентів продовжувати відносини з роботодавцями післі зустрічі з ними і є свідченням того, що захід вдався і дав свої практичні результати.
    Конкурсні проекти. Мета конкурсних проектів - розкриття і розвиток активності, креативних здібностей студентів та надання їм можливостей відображати свої досягнення, успіхи у власних резюме.
   Традиційно події в рамках Програми "Молодий спеціаліст ХХI століття" проходять в стінах бібліотеки, у відділі економічної літератури, а важливим фактором їх успішності є оформлення приміщення всіма традиційними атрибутами, що властиві знаковим подіям: тематичні, персональні виставки, фото-виставки, плакати-вітання, рекламні плакати.
   Ключовим фактором, що визначає успіх реалізації проектів, є партнерство, а одним із критеріїв його ефективності - відгуки гостей, учасників Програми у альбомі "Хроніка визначних подій". Свої позитивні відгуки в альбомі залишили: С.Пасічник - нач. Управління з питань розвитку підприємництва Головного управління економіки облдержадміністрації, М.Малий - голова Ради обласног громадського об'єднання "Будівельний кластер", Л.Луніна - шеф редактор щотижневика "Моя газета+", А.Голубченко - к.т.н., академік технологічної академії, В.Федоров - к.п.н., зав. кафедрою психології та управління освітою інституту післядипломної педагогічної освіти. В результаті ми отримуємо багато нових ідей для подальшого розвитку.
   Підсумовуючи результати своєї роботи в рамках Програми в цілому, слід визнати, що ми досягли інноваційної системи і наступне завдання - продовжувати і надалі впровадження цілісністних і актуальних для життя університету подій.
   
   Публікації в пресі:
   1. Горбатюк В. І для студентів, і для практиків//Майбуття.-2002.-№1.-С.3.
   2. Окіпний В. Посібник, що народився з практики//Проскурів.-2002.-4 січня.-С.5.
   3. Горбатюк В. Завжди цікаві новини - у бібліотеці Технологічного університету
   Поділля//Освіта України.-2002.-19 квітня (№32).- с.7
   4. Горбатюк В. Як зробити кар'єру // Подільські вісті.- 2002.- 21 травня (№ 71).- С. 2.
   5. Окіпний В. Видання - унікальне// Подільські вісті.- 2002.- 28 червня.- С.3.
   6. Окіпний В. Презентацію за повною програмою!//Проскурів.-2003.-№ 9-10.-С.5.
   7. Сварник Я. "День кар'єри" - місток до працевлаштування//Проскурів.-2003.-№39-
   40.-С.13.
   8. Горбатюк В. Школа молодих науковців//Освіта України.-2003.-№71.-С.3.
   9. Горбатюк В. Виставка студентського ноу-хау//Проскурів.-2003.-№103-104.-С.13.
   10. Окіпний В. На конкурсі - реклама //Подільські вісті.-2003.-№162.-С.1.
   11. Гнатюк В. Від "Кар'єри до Кар'єри" // Подільські вісті.-2004. - № 68.- С.1. [Ток-
   оу "Кар'єра" у бібліотеці ХДУ].
   12. Бондарук Т. Молоді перспективну роботу. //Університет. 2004. - №3. - С.3.
   [Планування кар'єри].
   13. Великосельська О. Ток-шоу "Кар'єра" // Університет. - 2004. - № 4. - С.5.
   14. Бондарук Т. На крок по переду. "Від перших вершин до наукових висот".
   //Університет. - 2004. - №7. - С.6. [У бібліотеці відбулася виставка наукових
   досягнень студентів інституту економіки і управління]. І як результат успішного співробітництва, з громадкістю нашого міста на ток-шоу "Кар'єра" проведеного у травні 2004 р. Програма зацікавила нових впливових друзів у вигляді популярних молодіжних видань - "Моя газета", "Колесо", на сторінках яких були надруковані публікації:
   15. Крок до кар'єри. //Моя газета. - 2004. - №24. - С.23. [Ток-шоу "Кар'єра"у бібліотеці ХДУ].
   16. Горбатый Е. Студенты идут в науку. //Моя газета. - 2004. - №3. - С.17. [В библиотеке ХНУ открылась III ежегодная выставка научных достижений студентов ынститута экономики и управления, входящнго в состав университета].
   17. Горбатюк В. До ка'єри - через ток-шоу. //Колесо. - 2004. - №20. - С.3.