Глухенька
В.О.
Заступник директора бібліотеки Хмельницького національного університету Автоматизована
система обслуговування користувачів бібліотеки ХНУ: поєднання власних
продуктів з програмою "УФД. Біблілотека"
Тези доповіді Умовно в інформаційній системі доцільно виділити наступні складові: -Інформаційні ресурси -Користувачі -Персонал -Технічні засоби -Програмні продукти Всі ці складові в автоматизованій системі бібліотеки ХНУ присутні. Коротко про чотирі перші. Ресури - всі фонди документів, як на традиційних так і електронних носіях. Останні у нас складаються ( станом на 15 березня) з 300 СД та більш як 13 ГБ інформації на серверах бібліотеки( повний текст книги на 200 сторінок з графічними об'єктами це приблизно 3,5 МБ, тобто десь 4 тис. друкованих книг.) Користувачі - на сьогодні в системі зареєстровано 11327 користувача, а всього з 2002 року нею скористались 18085 абонентів в стінах бібліотеки та більш 300 тис.через сайт-бібліотеки. Персонал - впровадження нових інформаційних технологій вимагає від всіх співробітників бібліотеки чіткої вза'ємодії між структурними підрозділами для ефективної роботи системи. Технічні засоби - це 2 потужних сервери, 58 персональних комп'ютерів, 4 сканери, 22 принтери, 3 ксерокси, сканери для зчитування штрих-кодів, 2 ламінатора, телевізор, відеомагнітофон. Всі ПК об'єднанні в локалну мережу, мають вихід в Інтернет. Тепер детальніше зупинюсь на такій складовій частині інформаційної системи, як програмне забезпечення. Використовується 2 вида програмних продуктів - загального призначення: операційна система Windous, SQL-сервер, Microsoft Offis, FineRider, Photoshop, Delfi, FoxPro і ін. та спеціальні програмні продукти: "УФД.Бібліотека", "Ліга.Закон" і програми, які розроблені та впровадженні програмістами бібліотеки Костюк Ольгою Олексіївною та Жарковим Федором Федоровичем. З прграмою "УФД.Бібліотека" ми працюємо з вересня 1999 року. Всі пограмні продукти, які впровадженні в бібліотеці ХНУ, орієнтовані на роботу в комп'ютерній мережі, побудовані за архітектурою клієнт-сервер, базуються на системах управління базами даних реляційного типу, які підтримують стандарт SQL. Програми розроблені в середовищі DELPHI 7. Програм "Облік довідково-бібліографічного обслуговування" використовують спільну з системою "УФД.Бібілотека" базу "Читачі", тобто дані таблиці physical_person бази даних Library. Програма "Облік довідково-бібліографічного обслуговування" призначена для вводу даних по довідкам, консультаціям та платним послугам, що надає інформаційно-бібліографічний відділ бібліотеки, та виводу довідок по даним режимам роботи за вказаний період на екран або принтер. Основні можливості програми: -Довідкова інформація -Оперативна інформація -Вивід довідок на екран -Друк звітів Програма "Поточна статистика" спочатку призначалась тільки для вводу оплати та отриманню інформації за несвоєчасно повернені книги, а далі були додані функції також для отримання довідок по виданій літературі. Використовується всіма відділами, які проводять видачу літератури. програма використовує дані таблиць person_card, physical_person, storage_list, doc_item, document бази даних Library. Робота з користувачем. Довідки по підрозділу. Довідки по користувачу. Загальна статистика по бібліотеці. Програма "Кигозабезпеченість" призначена для вводу кількості студентів по кожній з навчальних дисциплін та виводу показників книгозабезпечення даних дисциплін та кафедр на екран або принтер. Використовується відділом комплектування для вивчення та аналізу книгозабезпечення навчальних дисциплін. Використовує дані таблиць cards, ref_card, ref_doc, document бази даних Library. Передбачаю запитання: нащо коли модуль є в "УФД". Відповідаю, що ми почали працювати тоді коли в "УФД" цього модуля ще не було. Три роки вносилась інформація про книгозабезпеченність навчальних дисціплін, використовуючи тематичний рубрикатор, де було створено каталог "Навчальні дисципліни університету". Основні можливості програми. Оперативна інформація. Статистичні дані: Книгозабезпеченність по кафедрі. Перелік навчальної літератури по конкретній дисципліні. |