Бичко О.М.,
зав. інформаційно-бібліографічним
відділом
бібліотеки ХНУ
Використання електронних ресурсів в інформаційно-бібліографічному
обслуговуванні користувачів бібліотеки
Використання
електронних ресурсів для ІБО користувачів стає звичайним напрямком діяльності
бібліотек внз. Це дозволяє перейти на якісно новий рівень обслуговування,
підвищує оперативність та забезпечує повноту задоволення інформаційних
потреб користувачів.
Провідне місце в ІБО бібліотеки ХНУ належить інформаційно-бібліографічному
відділу. Саме він несе основне навантаження і виступає координатором роботи.
Тому невипадково відділ одним з перших в бібліотеці розпочав впровадження
новітніх технологій і має деякий досвід обслуговування користувачів в
автоматизованому режимі.
Одним з головних інформаційних продуктів бібліотеки є ЕК, який займає
важливе місце в обслуговуванні. На сьогоднішній день він відображає весь
активний фонд бібліотеки.
Щороку кількість довідок та консультацій, виконаних за допомогою ЕК, зростає.
Цьому сприяють такі фактори:
- повнота занесення фонду
- розширені пошукові можливості
- якість тематичного рубрикатора
- збільшення комп'ютерного парку
- заняття з основ інформаційної культури
- реклама
Важливим фактором ІБО є максимальне розкриття періодичних видань. Тому
з 2000року значна увага приділяється формуванню БД "Систематична
картотека статей", що є складовою ЕК. Журнали та газети, які передплачує
бібліотека аналітично розписуються в автоматизованому режимі. А це біля
500 назв. Обсяг БД складає більше 42тис. записів. Детальний розпис журналів
допомогає задовільнити найрізноманітніші запити користувачів. При цьому
вже сьогодні відчувається необхідність розвитку кооперації з іншими бібліотеками.
Основні причини кооперації:
- прискорення процесів обробки
- виключення дублювання процесів
- економія бібтехніки (каталожних карток)
- раціональність процесів обробки
- ефективність обслуговування
На сьогоднішній день процес обслуговування користувачів передбачає використання
власних і зовнішніх електронних ресурсів. Діяльність ІБВ зараз не можливо
уявити без веб-сайту бібліотеки, який відіграє особливу роль в обслуговуванні
та посилює роль бібліотеки в навчальному процесі. Веб-сайт містить багато
цікавої та корисної інформації, яка постійно поповнюється. Склад БД розширюється,
покращуються технічні можливості їх використання, що відповідно збільшує
кількість звернень користувачів до електронних ресурсів.
Важливе місце на сайті бібліотеки займають власні ЕР. Більшість бібліографічних
БД створені на основі ЕК. Серед них БД "Нові надходження", "Вища
школа" які постійно поновлюються та допомагають вирішувати проблеми
інформування.
З метою вивчення наукової та педагогічної діяльності професорсько-викладацького
складу університету студентам пропонуються на бібліографічні БД: "Праці
вчених університету" та "Публікації викладачів", що представляють
собою електронну версію відповідних бібліографічних покажчиків; а також
повнотекстова версія наукового журналу "Вісник ХНУ".
Для інформаційної підтримки наукової діяльності є можливість доступу до
академічних журналів провідних світових видавництв: БД ЕВSСО, Springer
тощо. Крім доступу через мережу Інтернет бібліотека також одержує БД ЕВSСО
на CD-RОM, що дозволяє користуватися цими ресурсами безпосередньо в залі
електронної інформації. Нажаль, ці БД потребують знань іноземної мови,
що уповільнює процес залучення користувачів.
Безумовно, у пошуку інформації приорітет надається повнотекстовій версії
документа. Це підтверджують і анкетні опитування. Тому бібліотека працює
над створеннням електронної копії підручників та методичних посібників.
Треба зазначити, що в рамках кооперації з Тернопільським національним
педагогічним університетом було одержано 140 електронних книг. Але дотримання
авторського права дозволяє організувати повний та вільний доступ до документів
лише в локальній мережі університету. Відомо, що електронна версія- це
оперативність інформації, більш широкі пошукові можливості, вирішення
проблем екземплярності тощо. Таким чином надзвичайно важливим завданням
є реалізація концепції електронної бібліотеки університету.
Використання мережі Інтернет допомогає удосконалити ІБО та підвищити рівень
онлайнового сервісу. За допомогою Інтернет у найкоротший термін виконуються
найскладніші запити. Користувачі мають доступ через Інтернет до електронних
ресурсів багатьох бібліотек. На сьогоднішній день більшість звернень науковців
відбувається до сайту Національної бібліотеки ім В. І. Вернадського із-за
можливості замовлення літератури через МБА. Беумовно, для підвищення якості
обслуговування на сучасному етапі необхідно розвивати електронну доставку
документів.
Ресурси Інтернет відіграють дуже важливу роль в навчальному процесі. Можливості
їх безмежні. Але перенасиченість інформацією заважає оперативності пошуку.
Виникає необхідність у систематизації. З метою наближення ресурсів Інтернет
до користувача створено БД "Навігатор Інтернет-ресурсів за профилем
університету". Навігатор представляє собою анотований путівник по
сайтах, що пропонують електронні книги, публікації з періодичних видань,
матеріали конференцій та семінарів тощо. Тематика навігатора відповідає
навчальним програмам університету. Розпочинаючи роботу над навігатором,
перш за все, намагались охопити менш книгозабезпечені спеціальності та
щойновідкриті. На початковому етапі створення навігатору було проведено
анкетування серед викладачів щодо оцінки ресурсів запропонованих сайтів
та можливостей використання їх для навчального процесу. Від респондентів
була одержана позитивна оцінка ресурсу, а також надвні деякі корисні сайти.
Враховуючи побажання викладачів робота над створенням навігатору триває.
БД постійно поновлюється та редагується. Розширюється спектр розділів
навігатору. На сьогоднішній день створено навігатор з 11 галузей знань.
Крім того у навігаторі відображено найактуальніші проблеми вищої освіти:
в окремий підрозділ зібрано матеріал присвячений кредитно-модульній системі
підготовки фахівців в контексті Болонської декларації. Постійно зростаючий
попит користувачів на ресурси навігатору підтверджує необхідність подальшого
розвитку та підтримки цієї БД, як засобу орієнтації в електронних ресурсах.
Фундаментом будь-якої діяльності є законодавча база. Ось чому великим
попитом в ІБО користується правова інформація. Тому була придбана комп'ютерна
правова БД "Ліга:Закон", яка призначена для оперативного доступу
до всього спектру актуальної правової, довідкової та ділової інформації.
Кількість звернень до неї користувачів постійно зростає. Одним з вирішальних
факторів росту стало збільшення клієнтських місць та надання безкоштовного
доступу до БД. Як результат, за останні півроку показники використання
БД "Ліга:Закон" збільшились втричі. До того ж її використання
в процесі обслуговування дозволило відмовитись від детального розпису
правових та нормативних актів.
В залі електронної інформації студенти мають можливість користуватися
компакт-дисками різного тематичного профілю. Одним із головних завдань
для задоволення різноманітних інформаційних потреб є поповнення фонду
колекцією БД на CD-ROM, створення умов для комплектування, зберігання
та матеріально-технічного забезпечення фонду на компакт-дисках. Нажаль,
недостатнє фінансування не дозволяє здійснювати послідовне та планомірне
комплектування необхідними БД, тому відсоток звернень до компакт-дисків
невисокий.
Реклама електронних ресурсів - це запорука ефективного їх використання.
Тому електронні бази даних є основним предметом розмови на всіх інформаційних
масових заходах: "День фахівця", "День кафедри", "День
аспіранта" тощо. Слід зауважити, що використання новітніх технологій
внесло зміни у форми та методи проведення заходів, покращило рівень їх
підготовки.
В умовах постійного збільшення інформаційних ресурсів користувачу недостатньо
бути поінформованим щодо новітніх інформаційних технологій бібліотеки;
більш важливо навчитися користуватися цими технологіями. Необхідні вміння
та навики різноманітного пошуку інформації та її використання: від роботи
з ЕК, комп'ютерної грамотності до навігації в мережі Інтернет. Тому бібліотека
ХНУ приділяє велику увагу організації інформаційної підготовки своїх користувачів.
З цією метою розроблено спеціальний курс "Основи інформаційної культури",
що включає лекційно-практичні заняття для студентів першого курсу та студентів
старших курсів, що проводяться на базі залу електронної інформації.
Слід зазначити, що завдяки автоматизованому пошуку інформації, доступу
до ресурсів Інтернет, значно збільшилась кількість тематичних довідок.
Якщо у 2002 році в автоматизованому режимі виконано 604 довідки, в 2003
році-1339 довідок, то в 2004 році -3187 тематичних довідок. Особливою
популярністю користуються розширені тематичні довідки, що передбачають
надання вичерпної повнотекстової інформації. Для інформування професорсько-викладацького
складу використовуються всі інформаційні ресурси бібліотеки та можливості
електронної пошти. Збільшення ресурсного потенціалу бібліотеки, підвищення
кваліфікації співробітників та наявність належної матеріально-технічної
бази дозволяє бібліотеці найближчим часом підключитись до проблеми віртуального
інформаційно-бібліографічного обслуговування.
Звичайно, сучасні технології розширюють спектр надаваємих послуг, збільшують
можливості бібліотечного сервісу. Але при цьому не слід відмовлятись від
традиційних джерел. Якість обслуговування залежить від раціонального використання
інформаційних джерел. При задоволенні інформаційних потреб користувачів
слід враховувати деякі фактори, що впливають на вибір виду джерела.
Серед факторів:
- оперативність (час, що затрачено на виконання довідки)
- об'єм інформації (необхідна коротка довідка чи вичерпна
відповідь)
- наявність повного тексту
- періодичність поновлення інформації
- достовірність (переважно стосується віртуальних джерел)
- мова джерела
- умови доступу до ресурсу (віддалений доступ, локальні
ресурси, ресурси на СD-ROM)
На основі аналізу цих факторів можна зробити оптимальний вибір джерела,
в т.ч. електронного ресурсу, для виконання різних видів запитів. Це підвищує
ефективність процесу обслуговування. Вибір джерела залежить від професійного
рівня бібліографа. Робота з електронними ресурсами потребує спеціальних
вмінь та навичок. Тому дуже важливим є момент постійного підвищення інформаційної
культури співробітників бібліотеки.
Особливим завданням сучасних бібліотек є облік звернень користувачів до
електронних ресурсів. Для цього використовують електронні статистичні
програми. У 2002 році на сайті бібліотеки встановлено програму, що дозволяє
відслідкувати активність звернень до ресурсів бібліотечного сайту. А в
2004 році в залі електронної інформації встановлено програму "Автоматизований
облік ІБО", яка дозволяє завдяки показникам статистики зробити аналіз
використання електронних ресурсів в бібліотеці. Статистичні програми надають
можливість відслідкувати динаміку попиту на ресурси та впливають на їх
розвиток.
Немає сумніву, що спектр електронний ресурсів необхідно
розширювати, а ІБО удосконалювати у відповідності до вимог часу. Тому
в найближчих планах на майбутнє: реалізація концепції електронної бібліотеки
ХНУ, кооперація з бібліотеками внз щодо створення електронних ресурсів,
розширення зони обслуговування за рахунок віддалених користувачів (надання
віртуальних довідок) тощо.
|