Михайло ВОЙНАРЕНКО,
проректор з науково-педагогічної роботи,
перший проректор Хмельницького національного університету
Використання інтернет-технологій сприяє спілкуванню між студентами і викладачами в процесі очного, заочного і дистанційного навчання, доступу он-лайн до всесвітньо відомих бібліотек, наукових центрів, участі у конкурсах, змаганнях, заочних олімпіадах, інтернет-конференціях тощо. А розвиток громадянської позиції, демократичних цінностей і свобод посилює студентське самоврядування.
Члени студентського самоврядування університету є учасниками багатьох студентських конференцій, семінарів з проблемних питань студентського життя, якості навчання. Болонського процесу, обговорення проекту Закону "Про вишу освіту" тощо. А в жовтні минулого року Студентська рада Хмельницького національного університету разом з ВМГО "Національний студентський союз". Управліннями освіти і науки, сім'ї, молоді та спорту Хмельницької облдержадміністрації, обласним товариством "Знання" України на базі ХНУ провели Всеукраїнську студентську конференцію "Органи студентського самоврядування у просторі вищої освіти України". На ній було розглянуто можливості академічної мобільності студентів в Україні та світі; мотивацію до діяльності в органах студентського самоврядування; формування майбутніх фахівців у системі інформаційного суспільства; пропагування здорового способу життя тощо. Учасниками заходу стали більш як 60 делегатів з 37 ВНЗ України. Родзинкою конференції є закладання "Алеї дружби студентів" з усієї України і у ботанічному саду університету разом із ректоратом, представниками влади і громадських організацій.
Важливим елементом навчально-виховного процесу є робота куратора академічної групи. Найефективнішим напрямом реалізації виховної роботи, на нашу думку, є зустрічі зі студентами за межами університету під час екскурсій, походів у театр, на концерт, виставку. На відміну від бесід у межах університету, які іноді викликають у студентів протестну реакцію та несприйняття інформації зустрічі за межами університету допомагають встановленню так званих партнерських відносин між куратором та студентами. Проте недоліком такої форми співпраці є часові та просторові обмеження. Новою формою взаємодії викладача зі студентами може стати-співпраця з використанням модульного середовища. Спілкування в Інтернеті дає можливість встановити партнерський взаємозв'язок за умов щирого бажання викладача ділитися та сприймати інформацію.
У сучасних умовах перенасичення даними важливе завдання викладача - допомогти студентам виокремити справді цінну інформацію. Сьогодні у молоді є проблема підміни реального життя спілкуванням в інтернет-просторі. Завдання наставника забезпечити дозвілля за межами інтернет-середовища. Наприклад, можна організувати екскурсію, але не користуватися послугами екскурсовода, а запропонувати студентам знайти цікаву інформацію про об'єкт самостійно.
У модульному середовищі куратор має змогу залучати студентів до складання плану роботи на семестр, надавати групі поточну інформацію щодо навчального процесу та організаційних питань. Його використання дозволяє студентові відчути свободу при виборі часу для сприйняття інформації. Через інформаційне модульне середовище надається інформація щодо культурних і спортивних подій у місті. Є можливість обговорити їх на форумі модуля. У подальшому студенти самі вноситимуть таку інформацію у модуль групи. Студенти можуть брати активну участь у формулюванні тем для обговорення, а куратор може лише їх редагувати. Розміщення посилань на web-сайти та додання відео урізноманітнює форми подачі інформації. Викладач також може отримувати інформацію від студентів про їх музичні, літературні, театральні та інші мистецькі уподобання. Щира зацікавленість викладача життям студентів забезпечить взаєморозуміння між ними
|