О. П. ГРИГОРЕНКО (Хмельницький)
Микола Скиба - ректор Хмельницького національного університету
У статті розкриваються основні віхи життя і науково-педагогічної діяльності відомого вченого, доктора технічних наук, професора, ректора Хмельницького національного університету М. Є. Скиби.
Ключові слова: вища школа, університет, професор, педагог, наука, діяльність, новаторство, дослідження, міжнародні наукові зв'язки.
В історії кожного народу з'являються постаті, роль і значення яких у становленні його державності, формуванні національної самосвідомості, зародженні величі душі та стійкості духу виходять далеко за межі історичного бачення, соціального тлумачення і політичних амбіцій не лише сучасників, а й багатьох прийдешніх поколінь. До такої яскравої когорти належить ректор Хмельницького національного університету доктор технічних наук, професор, заслужений працівник народної освіти, відмінник освіти України, академік Української технологічної академії. Міжнародної академії інформатизації. Української академії економічної кібернетики, вчений з світовим іменем Микола Єгорович Скиба.
В новітній історії України професор М. Скиба з усією відповідальністю усвідомлює, що сучасна українська освіта переживає складні і разом з тим необхідні трансформаційні процеси, які мають на меті посилити її внутрішній потенціал, зробити її самодостатньою щодо вігрішення організаційних, кадрових, методичшгх. фінансових, матеріально-технічних гаггань, надати їй відповідної гнучкості, здатності оперативно реагувати на виклики часу, засвоювати передовий педагогічний досвід Європи і світу. З повсякденної діяльності ректора першого в місті Хмельницькому вищого навчального закладу не сходять з порядку денного проблеми модернізації вищої школи України, покликаної готувати для економіки, політики, науки, освіти, культури високоосвічених, професійно майстерних працівників, наділених не лише найновішими знаннями і вміннями, а й високими гуманними якостями, гідними людини XXI століття. Адже випускники українських університетів, які увійдуть до національної еліти, відповідатимуть за долю країни. її стандарти, просування цивілізацій ним шляхом.
До цієї видатної постаті вітчизняної новітньої історії науковці вже певним чином звертали свої погляди. Однак його багатогранна організаторська і державницька діяльність в основному зводилася до-розвитку очолюваного ним найпотужнішого в регіоні університету. Основні етали життя і діяльності М. Скиби подано у біографічному довіднику "Хто є хто в Україні", присвяченому відомим діячам сучасної України1. В даній статті автор прагне показати особу М. Скиби як особистість, патріота, громадського і державного діяча і тим самим сприяти активізації зусиль науковців на підготовку повноцінної праці з історії виникнення і розвитку вищої освіти на Поділлі.
Життєва доля професора М. Скиби є цілковитим підтвердженням слів одного з найелаветніших вчених світу - шведського біолога Карла Ліннея. який підкреслював, що походить із простої родини, і писав: "З маленької хатинки може вийти велика людина"2. Народився майбутній ректор 1 січня 1950 р. в селі Камінь Кролевецького району Сумської області в сім'ї колгоспників. Ця земля, як зазначав Президент України В. Ющенко, самобутня і неповторна. її чудова природа, хвилясті рівнини, широкі річки, озера-стариці століттями надихали місцеве населення на добрі справи. Ця земля подарувала світу незбагненну' глибину таланту всесвітньо відомих митців: Дмитра Бортнянського, Максима Березовського, Бориса Гмирю, Івана Багряного, Олександра Олеся. Остапа Вишню, Євгена Адамцевича. "Запорізький марш" якого і сьогодні наснажує душу кожного українця оптимізмом добротворення. З цього мальовничого куточка української землі, від порога батьківської хати, від стежки, що вела до рідної школи починав своє сходження М. Скиба.
У родинному колі Скибів панувала довіра, доброзичливість, повага до батьків. До батька. Єгора Степановича та матері Катерини Василівни. Микола звертався тільки на Ви. Виховання дітей у цій сім'ї відбувалося у кращих традиціях українського народу. Діти вивчали свій родовід, історію, культуру, звичаї рідного краю. Саме у батьківській хаті Микола Скиба отримав свої перші уроки справедливості, навчився поважати гідність людини, цінувати її працю. Згодом, через кілька десятиліть, в одному з інтерв'ю, він скаже про ті далекі роки так: "Все дитинство провів я в рідному краї з густими лісами, де воював Ковпак, із заливними луками та світлими водами Сейму. Та найяскравіші спогади пов'язані з спортом: часто їздив на республіканські змагання, мав перший розряд з футболу. Інтерес до нього і зараз великий. Люблю піти подивитися матч і вболіваю за київське "Динамо""3.
Микола Єгорович дуже вдячний своїм батькам, яких на жаль, вже немає. Дійсно сильні й мужні, воші, глибоко усвідомлюючи обов'язок перед дітьми, навчили їх збагачувати своє життя не тільки матеріально, а й духовно. Допомагаючи їм по господарству1 малий Микола вже підлітком косив, молотив, орав, тобто міг виконувати всяку сільську роботу'. Старшокласником всі літні канікули працював в колгоспі. В сімейному архіві зберігаються кілька похвальних грамот керівництва сільгосппідприємства за роботу на колгоспних ланах.
Середню школу М. Скиба закінчив із срібною медаллю. Першого вересня 1967 р. поріг навчальних аудиторій Київського технологічного інституту7 легкої промисловості переступив молодий юнак. Здійснилася його мрія стати інженером. Лекції, семінарські заняття, колоквіуми, диспути захоплювали у вир студентського життя. Непомітно пройшов перший рік навчання. В заліковій книжці за результатами здачі екзаменів були виставлені тільки відмінні оцінки. Але все це давалося в результаті напруженої праці. Адже вимоги до навчання в цьому столичному вищому навчальному закладі були дуже високими. Керівництво інституту, деканати, завідувачі кафедр вимогливо ставилися до організації навчального процесу, прискіпливо розглядали кожне порушення як з боку студентів так і викладачів на виробничих нарадах, зборах і засіданнях громадських організацій. Та наполегливість і зусилля давали позитивний результат. Впродовж всіх років навчання, щоб не так відчувати матеріальну скруту, систематично підробляв на залізнодорожній станції.
В студентські роки М. Скиба був активним членом студентського наукового товариства. У співавторстві з викладачами опублікував ряд наукових робіт. Його наукові здобутки були помічені і вчена рада рекомендувала його до вступу до аспірантури на кафедру машин і апаратів рідного інституту. Працюючи над темою дисертації "Динаміка гідравлічного приводу машин легкої промисловості" молодий дослідник все більше відчував прагнення до педагогічної діяльності, зрозумів, що це його покликання, його Божий дар. Маючи можливість продовжувати наукову кар'єру в столиці він без вагань у 1975 р. дає згоду на призначення на посаду асистента Хмельницького технологічного інституту побутового обслуговування. З того часу Поділля, місто Хмельницький стає його рідною домівкою.
На той час ХТ1ПО був уже відомим в усій країні. Він розташовувався в трьох навчальних корпусах, до послуг студентів були гуртожитки на тисячу місць. На чотирьох факультетах навчалося майже п'ять тисяч студентів. Всі лабораторії, в залежності від профілю, були устатковані сучасними верстатами, машинами, приладами. Вищий навчальний заклад в той час очолював доктор технічних наук, професор Р. І. Сілін4. З 1978 р. інститут став готувати інженерні кадри для кількох десятків зарубіжних країн. Це була дуже важлива і відповідальна ділянка роботи вищого навчального закладу. Крім суто професійних завдань, підготовки висококваліфікованого спеціаліста, потрібно було донести до свідомості зарубіжних студентів об'єктивну правду про Україну, на території якої вони навчалися, прищепити їм хоча б в певній мірі знання про її історію, традиції, культуру. Адже для цього контингенту студентів сам термін "Україна" був невідомий. Вони знали країну, в якій навчалися, під назвою Радянський Союз. Десять років (1985 - 1995) М. Скиба керував деканатом по роботі з іноземними студентами5. На цій посаді він зробив неоцінимий внесок для утвердження авторитету на міжнародній арені молодої Української держави, зміцнення її позицій в світовому співтоваристві.
Особливо вагомі зусилля професора М. Скиби у справі організації в 1996 р. і функціонуванні гуманітарно-педагогічного факультету6. Микола Єгорович дуже тонко відчував, що процеси, які супроводжують перехід економіки України на ринкові відносини, мають суперечливий характер. Створюючи умови для самодостатнього життя особистості, вони, природньо, супроводжуються духовними втратами і переорієнтацією цінностей. Ринкові відносини передбачають велику міжособистісну конкуренцію. Сама по собі конкуренція сприяє динамічному розвитку суспільства, але іноді набирає досить жорстких форм. Саме тому в країнах з високим рівнем економічного прогресу створено багато інститутів, регулюючих механізмів, які об'єднують господарські і політичні інтереси з розвитком духовної культури, з узаконеним рівнем гуманітарного співіснування індивідів. Духовність - це той важіль, який вважається обов'язковим супутником соціально-економічного розвитку1. Духовно зріла людина без особливих роздумів і сумнівів поступає так, як підказує совість; коректує поведінку у відповідності з інтересами суспільства, держави; досягає своїх особистих цілей в нерозривному зв'язку' з суспільством. Така поведінка свідчить про моральну досконалість особистості, у якої певні цінності, правіша стали частиною її духовного світу; її сутність не дозволяє здійснювати поступки, несумісні з її внутрішніми переконаннями. Без таких духовно зрілих особистостей неможливий успішний розвиток держави, орієнтованої на соціально-ринкову економіку. Тому розширення гуманітарних дисциплін у вищих навчальних закладах з технічним ухилом може сприяти подоланню штучної віддаленості вузько професійних, економічних і техні-ко-технологічних знань від людинознавчих. Повчальним в цьому плані є приклад Чорнобиля, який свідчить, що ця катастрофа була не стільки техногенною, скільки соціальною як за результатами, так і за причинами.
Ці та деякі інші вагомі аргументи на користь відкриття в університеті гуманітарно-педагогічного факультету професор М. Скиба детально обгрунтував спочатку на засіданні ректорату, а згодом на вченій раді. Він став і його першим деканом. Згодом гуманітарно-педагогічний факультет був реформований і на його базі тепер функціонують два факультети: гуманітарно-педагогічний факультет і факультет міжнародних відносин.
З квітня 1999 р. М. Скиба - проректор з навчальної роботи. В жовтні 2001 р. його обирають ректором університету7. На цій посаді він з усією повнотою розкриває талант вченого і видатного організатора вищої освіти. У грудні 2003 р. Технологічний університет Поділля було реорганізовано в Хмельницький державний університет. У 2004 р. всі спеціальності університету пройшли державну акредитацію. Здійснюється єдине організаційно-методичне керівництво всіма напрямами діяльності факультетів, кількість яких збільшилася до 14. на яких навчається більше 15 тисяч студентів8.
Підготовка фахівців ведеться з 40 спеціальностей за 19 напрямами. Університет неодноразово відзначався на колегії Міністерства освіти і науки України, на багатьох конференціях з проблем вшцої освіти як один з визнаних лідерів по запровадженню інноваційних освітніх технологій, методичном)' забезпеченню та управлінню навчально-виховним процесом. У 2004 р. університет виборов велику золоту медаль за досягнення в розвитку дистанційних освітніх технологій. Ефективними виявились інноваційні розробки з комп'ютерних технологій, з теорії механізмів та машин, впровадженню їх у навчальній процес.
Виховний процес органічно вписується в систему освітньої діяльності університету'. Активі зувалася робота органів студентського самоврядування, зокрема студентських рад факультетів і гуртожитків. Студенти провели форум "Молодь за здоровий спосіб життя". "Милосердя"; створена й активно працює соціальна служба волонтерів, що взяла під опіку інвалідів, сиріт, ветеранів війни і праці; ведеться робота над створенням інтелект-клубу, студентського театру, здійснюються заходи щодо залучення студентів до суспільно корисної праці, просвітницької діяльності тощо.
На базі університету створений і активно діє Національний комітет України з машинознавства у складі світової наукової організації IFToMM. В університеті діють 23 навчально-науково-виробничі центри, які сприяють впровадженню наукових розробок вчених у виробництво, залучають студентів до наукової і практичної діяльності.
Сприяє підвищенню якості продукції, захищає права споживачів і готує майбутніх фахівців створений в навчальному закладі сертифікаційний випробувальний центр. У поліграфічно-видавничому центрі університету виходять з друку три наукових журнали, що включені до переліку фахових видань Вищої атестаційної комісії України, два з них - міжнародні. З метою використання здібностей молодих вчених та стимулювання підвищення їх професійного рівня в університеті створена Рада молодих вчених і спеціалістів.
Протягом останніх років під керівництвом ректора М. Скиби відзначається позитивна динаміка якісних і кількісних показників розвитку всіх основних напрямів діяльності університету'. Це стало підставою для клопотання про надання Хмельницькому' державному університету' статусу національного. 21 липня 2004 р. Президент України підписав Указ, в якому зазначалося; "Ураховуючи загальнодержавне і міжнародне визнання результатів діяльності Хмельницького державного університету у розвиток національної освіти і науки постановляю: надати Хмельницькому державному університету статус національного"9.
Сьогодні в університеті навчальний процес забезпечують 65 докторів наук, професорів. 350 кандидатів наук, доцентів. "Я дуже пишаюся тим, що мені випала доля працювати з такими людьми. Як керівник університету, я відчуваю відповідальність за кожного, хто чесно виконує свої обов'язки, - зазначає професор М. Скиба. - Адже наш результат складається з великої кількості маленьких перемог кожного співробітника. Лише професіоналізм та відданість справі дають нам загальний позитивний результат".
Будь-які зміни завжди досить важко сприймаються на початковому' етапі їх реалізації. Особливо тоді, коли зміни проводяться швидко, впродовж короткого часу. Перед М. Скибою, як громадянином і ректором, постало надзвичайно важливе і складне завдання: як забезпечити чесність і прозорість при проведенні вступних кампаній, не допустити проявів протекціонізму' та зловживань з боку осіб, причетних до її проведення, забезпечити відкриті і зрозумілі умови для громадського контролю за роботою апеляційних комісій та при проведенні зарахування. Під його безпосереднім керівництвом, постійним прискіпливим контролем були створені всі необхідні умови для виконання цього державного за значенням завдання. Була розроблена унікальна система й технологія тестових комп'ютерних вступних випробувань та відповідного програмного забезпечення. "Батьки мають змогу' на екранах спостерігати за тим, як їхні діти вирішують тестові завдання, - зазначає Микола Єгорович. -Тому- ми у своєму вузі майже вирішили проблему' хабарництва при вступі"10. Ця система була продемонстрована особисто Міністру освіти і науки України С Ніколаєнку і дістала всебічне схвалення".
Багато років М. Скиба присвятив науковим розробкам модернізації та удосконалення технологічних процесів у сфері побутового обслуговування, розробці технологічних основ проектування ресурсозберігаючих технологій для переробки відходів натуральної шкіри. Ці проблеми знайшли відображення в його дисертації на здобуття наукового ступеня доктора технічних наук (2004 р.) "Наукові основи ресурсозберігаючих технологій переробки відходів натуральних шкір у матеріали та вироби взуттєвого виробництва". Робота виконувалась згідно з науковим напрямом "Розробка найважливіших новітніх технологій науковими установами" (держбюджетна тематика) відповідно до плану НДР Міністерства освіти і науки України. Вперше розроблені та впровадженні у виробництво технологічні процеси переробки відходів натуральних шкір, визначені найбільш раціональні технологічні схеми для виробництва шкіряних волокон. Після захисту докторської дисертації (2005 р.) М. Скибі присвоєно звання доктора технічних наук.
За останні роки ним підготовлено понад 100 наукових праць, 4 монографії, 5 навчальних посібників. Професор М. Скиба має понад 150 публікацій наукового та навчально-методичного спрямування. За результатами наукових досліджень він отримав 7 авторських свідоцтв та 18 патентів на винаходи. За його участю виконано та впроваджено у виробництво 18 госпдоговірних і держбюджетних науково-дослідних тем. Як педагог, професор М. Скиба володіє глибокими знан-нями, які талановито передає студентам; йому властиві витончений педагогічний такт, почуття нового, висока вимогливість до себе та підлеглих, він невпинно та твердо впроваджує у щоденну практику сучасне, передове, вміло керує науковою роботою аспірантів та здобу вачів. підготував п'ять кандидатів наук за спеціальністю "Машини і апарати легкої промисловості". Багато уваги приділяє удосконаленню форм та методів викладання.
Професору М. Скибі притаманне глибоке знання справи, висока культура в роботі, вміння масштабно мислити, за що він на-городжений знаком "Винахідник СРСР" (1985 р.). У 2002 році Микола Єгорович відзначений Почесною грамотою Кабінет)7 Міністрів України. В цьо\гу ж році він удостоївся Почесної грамоти Міністерства освіти і науки України. У 2005 році нагороджений знаком "За наукові досягнення"12.
Науково-педагогічну діяльність М. Скиба поєднує з громадською роботою і як депутат обласної ради очолює комісію з питань розвитку освіти і культури.
Працелюбність, високий інтелектуальний рівень, щедра людяність викликають до нього повагу колективу співробітників та студентів університету. Під його керівництвом Хмельницький національний університет не лише активно розширює горизонти вітчизняної освіти і науки, а й наполегливо здобуває світове визнання, плідно працює у різних напрямках міжнародного співробітництва, бере активну участь у різноманітних міжнародних проектах, конференціях, програмах обміну студентами, викладачами та науковцями.
Доктор технічних наук, професор, ректор Хмельницького національного університету М. Є. Скиба уособлює собою кращі риси педагога, вченого, ректора, державотворця, людини, якою може пишатися українська земля.
Примітки:
Хто с хто в Україні. - К., 2004. - С 778.
Вервес Ю. Карл Ліннсй. Король систематики // Україна молода. 2007. - 7 червня. - С 12.
Чернюк А. Микола Скиба: "Я ніколи не був кар'єристом" '/ Є Поділля. - 2002. - 18-24 лютого. - С 16.
Григоренко О.П., Григоренко В.О. Радомир Іванович Сілін - педагог, ректор, людина '/ Освіта, наука і культура на Поділлі. Збірник наукових праць. Т.З. - Кам'янець-Подільський, 2003. - С 209.
Скиба Микола Єгорович. До 30-річчя наукової та педагогічної діяльності. - Хмельницький, 2007. - С 5.
Скиба М.Є. Гуманітарно-педагогічний факультет // Ректор Радомир Сілін. Хмельницький. 200І. - С 48-51.
Григоренко О.П. Хмельницький національний університет - перший вищий навчальний заклад в місті Хмельницькому // Освіта, наука і культура на Поділлі. Збірник наукових праць. Т. 5. - Кам'янець-Подільський, 2005. - С. 275.
Університет (газета Хмельницького національного університету). - 2005. - №1. - С 2.
Університет. - 2004. - №6. - С 1.
Вишинська Н. Вступні іспити до вузів Хмельниччини: з хабарами чи ні? // Є Поділля. - 2007. - 19 липня.
Скиба М. До нових звершень, освітяни! // Університет. - 2005. - №7. - С. 2.
Ядуха Й. Ректор, який дивиться тільки вперед // Подільський кур'єр. - 2006. - №11. - С 4.