Міжнародна конференція у Хмельницькому національному університеті
Протягом останніх восьми років Хмельницьким національним університетом та Інститутом педагогіки і психології професійної освіти чимало зроблено для розвитку досліджень з теорії і методики професійної освіти, створено спільний експериментальний майданчик.
У 2001 році в університеті започатковано циклічну методичну науково-практичну міжнародну конференцію "Професійне становлення особистості: проблеми і перспективи". Ініціатори і основні організатори конференції - кафедра теорії та методики трудового і професійного навчання гуманітарно-педагогічного факультету університету та відділ дидактики професійної освіти Інституту педагогіки і психології професійної освіти АПН України. В жовтні цього року відбулась уже третя така конференція, її програма була як завжди насиченою. В конференції взяли участь представники 30 навчальних закладів України І—IV рівнів акредитації, а також гості з Польщі та Росії.
Перший день роботи конференції розпочався пленарним засіданням. З привітанням до учасників звернувся ректор Хмельницького національного університету, доктор технічних наук, професор Микола Скиба. Розпочав засідання президент Академії педагогічних наук України, доктор філософських наук, професор, дійсний член НАН України та АПН України Василь Кремень. Його доповідь була присвячена проблемам формування особистості професіонала в контексті вимог XXI століття. Зокрема, в доповіді було наголошено, що людство вступило в нове тисячоліття, новий етап розвитку цивілізації, де формуються нові суспільні відносини, утверджуються нові геополітичні реалії, нове виробництво, новий спосіб життя - як результат, виникають нові вимоги до людства і як до особистості, і як до професіонала. Процеси глобалізації в усіх сферах суспільного життя приводять до необхідності виховання громадян, високопрофесійних особистостей, і саме від них залежатиме не лише внутрішній прогрес країни, а й визначатиметься місце країни на планетарному рівні.
У зв'язку зі зміною вимог до особистості професіонала в XXI столітті в освіті виникають нові проблеми, на розв'язанні яких треба зосередитись. Однією з них є формування особистості на основі її здібностей, на основі її орієнтирів. На думку Кременя, ми повинні якнайшвидше перевести освіту із системи авторитарних до толерантних, суб'єктно-суб'єктних відносин.
Дуже важливим щодо професійної підготовки фахівця в сучасних умовах є співвідношення фундаментальності і спеціалізації. Особливо актуальною ця проблема постає з погляду приєднання України до Болонського процесу. Ми не повинні допустити втрати фундаментальності, яка є здобутком нашої вітчизняної освіти.
Сьогодні фахівець — це насамперед патріот України, якому притаманна здатність діяти в нових умовах глобалізації, він має володіти високою культурою міжнаціонального спілкування. І в зв'язку з цим треба наголосити на мовній проблемі у вітчизняній освіті. Вимогою часу стає вільне володіння не тільки українською мовою як державною, а й англійською, російською тощо. Знання декількох мов відіграє велику роль як у міжнаціональному спілкуванні, так і в забезпеченні постійного прогресу в професійній діяльності фахівця.
Надзвичайно важливою і складною проблемою на сучасному етапі розвитку освіти є формування ціннісних орієнтирів в професіонала, виховання толерантності, поваги до думки інших людей, конструктивності в суспільстві. Складність її в тому, що в Україні ще не сформовано нову систему цінностей на загальнонаціональному рівні, вона не утвердилася в свідомості дорослого населення. Виховання молодого покоління в новій системі цінностей є запорукою їх успіху, конкурентоспроможності в дорослому житті.
Отже, усвідомлення окреслених проблем допоможе оновленню вищої професійної освіти України відповідно до вимог часу.
Проблемі гуманізації освіти присвятив свій виступ головний науковий співробітник відділу дидактики професійної освіти Інституту педагогіки і психології професійної освіти АПН України, доктор педагогічних наук, професор, дійсний член академії педагогічних наук України Семен Гончаренко. Лейтмотивом його виступу була думка, що гуманізувати потрібно не окремі предмети, а весь навчальний процес. Доповідач розкрив основні шляхи вдосконалення навчально-виховного процесу в школі, професійних навчальних закладах на основі його гуманізації.
Ректор Української інженерно-педагогічної академії (м. Харків), доктор педагогічних наук, професор Олена Коваленко в своїй доповіді висвітлила основні тенденції розвитку інженерно-педагогічної освіти в України та шляхи її модернізації.
Характеристику перспективних напрямів дослідження з проблем професійного становления особистості фахівця навела академік-секретар відділення педагогіки і психології професійно-технічної освіти АПН України, доктор педагогічних наук, професор, дійсний член АПН України Нелля Ничкало. Найбільш важливими з них є: неперервна освіта, інформатизація освіти, навчальне середовище, якість освіти, управління розвитком освіти, економічна освіта, методологічні і теоретичні проблеми професійної освіти, соціалізація особистості в системі професійної освіти, теорія і практика професійного навчання, професійне навчання на виробництві, професійне навчання незайнятого населення тощо.
Від численної делегації з Польщі, яка складалася з науковців Католицького університету, Любельського та Політехніки Честоховська, виступив доктор гуманітарних наук Крул Роман. В його доповіді були висвітлені результати вступу освіти Польщі в Болонський процес та досвід з розв'язання проблем академічної освіти.
Російську Федерацію представив віце-президент Російської академії акмеологічних наук (м. Санкт-Петербург), кандидат психологічних наук, професор Святослав Пожарський. Він представив проект системи сучасної вищої освіти на акме-синергетичних засадах, яка активно впроваджується в вищих навчальних закладах Росії.
Після пленарного засідання учасники конференції мали змогу ознайомитися з виступами представників різних наукових шкіл України — докторів педагогічних та психологічних наук Рибалка В.В., Лазарева М.І., Сидоренка В.К., Побірченко Н.А., Коберника О.М., Лозовецької В.Т.
Керівники вищих навчальних закладів III-IV рівнів акредитації зустрілися за круглим столом "Формування особистості професіонала в умовах кредитно-модульної системи навчання". Директори професійно-технічних навчальних закладів зустрілися з директором департаменту професійно-технічної освіти МОН України Тимофієм Десятовим за круглим столом "Стандарти професійно-технічної освіти як умова формування особистості професіонала".
Родзинкою роботи конференції стала презентація галереї творчих особистостей. Учасники конференції ознайомилися з етапами життя та професійного становлення дійсного члена АПН України, доктора педагогічних наук, професора Семена Гончаренка, члена спілки дизайнерів України, професора Ірини Баннової, заслужених артистів України Наталії та Степана Тимчишаків. Така інновація сподобалася учасникам конференції, і було висловлено побажання надалі представляти творчі особистості в цій галереї.
На шести секційних засіданнях конференції обговорювались актуальні проблеми за такими напрямами: теоретико-методологічні засади розвитку професійної освіти; концептуальні засади розвитку професійної освіти України в умовах ринкової економіки; психологічні проблеми розвитку особистості майбутнього фахівця; психолого-педагогічні проблеми трудового і професійного навчання та інноваційні педагогічні технології у професійному навчанні й вихованні.
У рамках роботи другого дня конференції відбувся методичний семінар на тему "Теорія самоорганізації індивідуума і соціума", який очолив Святослав Пожарський.
За результатами конференції видано збірку наукових праць "Дидактика професійної школи" та матеріали конференції і тези доповідей її учасників, з якими можна ознайомитись у всіх провідних бібліотеках України.
Ігор Каньковський,
завідувач кафедри методики трудового і
професійного навчання Хмельницького
національного університет