Нагорняк
Н.П.,
зав. сектором автоматизованого
обліку читачів Бібліотеки ТУП
Формування
електронної ресурсної бази
обслуговування користувачів бібліотеки ТУП
Сьогодні
нікого уже не здивуєш тим, що сучасні нові інформаційні технології все
більше місце займають у бібліотечній діяльності та бібліотечному обслуговуванні.
Облік читачів чи користувачів, як зараз прийнято їх називати, раніше вівся
традиційно - по реєстраційних картках. Поки що він також має місце. Але
процес комп'ютеризації та автоматизації викликав деякі зміни у технології
цього процесу. Необхідність ідентифікувати читачів призвела до створення
нової ланки в обслуговуванні користувачів - сектора запису та обліку читачів.
Згідно з рішенням адміністрації такий сектор існує в нашій бібліотеці
уже третій рік. Мета його створення - оформлення реєстраційних документів
та забезпечення технологічних бібліотечних процесів по автоматизованому
обслуговуванню читачів.
Основними функціями сектору запису та обліку читачів є:
" збір, введення, редагування, зберігання відомостей про читачів
/прізвище, ім'я, по - батькові, шифр, індентифікаційний код, домашня адреса,
контактні телефони, паспортні дані, місце роботи або навчання, посада/;
" збір та підготовка фотографій для читацьких квитків;
" друкування постійних читацьких квитків;
" виготовлення штрих-етикеток, які відповідають шифру читача в електронній
базі даних "Читач", тобто ідентифікують його;
" статистичний аналіз інформації по П.І.Б., групах, курсах, спеціальностях,
факультетах і т. п.;
" відновлення загубленої або зіпсованої інформації в електронній
базі даних;
" видача дублікатів читацьких квитків;
" друк різноманітної інформації з ЕБД "Читач";
" формування та виготовлення алфавітного покажчика читачів;
" друк читацьких формулярів і т. п.
Наша бібліотека, як і будь-яка вузівська бібліотека, має, специфічний
характер обслуговування, обумовлений учбовим процесом. Пік масового запису
користувачів припадає на кінець серпня та вересень. Тому на цей період
створюється група для масового оформлення реєстраційних документів та
виготовлення читацьких квитків з числа бібліотекарів, інженерів-програмістів
та техніків.
На першому етапі проводиться збір інформації з підрозділів вузу. Спочатку
копіюється на дискетку база даних про студентів-першокурсників з аналогічної
бази даних приймальної комісії університету, яка потім конвертується у
нашу базу "Читач" за допомогою спеціальної програми, яку розробила
наш інженер-програміст Костюк Ольга Олексіївна.
Сектор працює у тісному контакті з деканатами. Проводиться збір списків
першокурсників, сформованих у відповідні групи. Далі база даних "Читач"
редагується відповідно до цих списків та кожному користувачу присвоюється
персональний шифр. За спеціальною програмою друкуються формуляри читачів-першокурсників.
Під час візиту студентів до бібліотеки в рамках традиційного місячника
першокурсника останній раз уточнюються особисті дані користувачів, редагується
база і вже тоді друкуються бланки читацьких квитків, виготовляються штрих-етикетки,
наклеюються фотографії та проводиться завершальна стадія виготовлення
читацьких квитків - їх ламінування.
При втраті читацького квитка після виконання користувачем деяких формальностей
виготовляється дублікат. Дані користувача копіюються і присвоюється новий
шифр. При цьому доступ до картки читача зі старими даними блокується і
отримати документи по втраченому читацькому квитку неможливо - це передбачено
"Cистемою".
За серпень-вересень 2002 року база даних "Читач" збільшилась
на 2467 записів і становить у загальному підрахунку 8377 записів, включаючи
90 співробітників бібліотеки. Розробка, впровадження і наповнення цієї
електронної бази даних відомостями про всіх читачів бібліотеки дозволить
у майбутньому перейти до створення і використання підсистеми книговидачі
на будь-якому робочому місці, яка працюватиме з електронним каталогом
й істотно підвищить ефективність обслуговування користувачів по забезпеченню
їх оперативною та необхідною інформацією. Відпаде потреба у безконечному
використанні паперу як для читацьких так і для книжкових формулярів, листків
строків повернення документів і т. п.
Використана література:
1. Автоматизація процесів обслуговування // Бібліотекознавство: теорія,
історія, організація діяльності бібліотек : Підручник / За ред. М.С.Слободяника.-Харків
: Основа, 1993.-С.150-155.
2. Чабан І. Автоматизація бібліотечних процесів ( з досвіду роботи на пункті
запису читачів Національної бібліотеки України імені В.І.Вернадського) //
Бібліотечний вісник.- 2002.- №2.-С.46-51.
3. Чабан І. Автоматизоване робоче місце пункту запису читачів НБУВ // Бібліотечний
вісник.-1998.- №1.-С.17-18.
|