Бичко
О.М.
зав. інформаційно-бібліографічним відділом Бібліотеки ТУП Формування
інформаційної культури користувачів
в умовах автоматизації бібліотеки Технологічного університету Поділля В
наш час, в умовах інформатизації суспільства, досить актуальною є проблема
формування інформаційної культури. За думкою вчених, інформаційна культура
поки що є показником швидше професійної культури, але з часом повинна
стати важливим фактором розвитку кожної особистості. У розвитку інформаційної
культури беруть участь такі науки як кібернетика, інформатика, бібліотекознавство,
бібліографія та багато інших. Поняття інформаційна культура – багатоаспектне
та різнопланове. За одним із визначень – це інформаційна діяльність людини,
яка з одного боку спрямована на ефективний пошук та використання інформації,
а з іншого боку – на її формування, збереження та перетворення. 1. Заняття для студентів 1 курсу: “Основи інформаційної культури та бібліографії”. Основна мета: навчити читачів вести самостійний пошук інформації по бібліотечним каталогам і картотекам. Особливо по електронному каталогу та базам даних. 2.
Заняття для студентів старших курсів: “Науковий пошук інформації. Галузева
бібліографія”. Основна мета навчити раціональним методам пошуку фахової
інформації за допомогою бібліографічних посібників та баз даних. Заняття
з “Основ інформаційної культури” – лекційно-практичні. При цьому теоретичні
заняття з автоматизованого пошуку проводяться на комп’ютері з використанням
слайдів програми PowerPoint, що робить їх більш наочними та цікавими.
Обов’язковим і важливим елементом є практичні заняття, які дозволяють
закріпити здобуті навички. Навчання студентів автоматизованому пошуку
інформації передбачає: В навчальному процесі дуже важливу роль відіграють ресурси Інтернет. У студентів, які працюють над науковою роботою викликає інтерес доступ до електронного каталогу інших бібліотек. В першу чергу до електронного каталогу Національної бібліотеки ім. В.І. Вернадського. Тому на занятті розглядається можливість такого пошуку фахової інформації з наступним замовленням необхідних джерел через міжбібліотечний абонемент. Заслуговує на увагу база даних "Електронні бібліотеки", яка містить зібрання книг і текстів різного профілю, спеціалізовані віртуальні бібліотеки, енциклопедії та словники різного призначення, нормативні акти; база даних "Інформаційно-пошукові системи",яка має величезні пошукові можливості. Останнім часом почала розвиватись та набирає силу дистанційна форма освіти. Тому дуже важливо познайомити студентів із базами даних "Інформаційне забезпечення дистанційної освіти" та "Освіта в Інтернет". Тут можна знайти каталог web-сайтів дистанційного навчання, дистанційні учбові програми, міні-курси різної тематики; можна дізнатись про навчальні заклади України, про систему освіти на заході. Студенти старших курсів оволодівають навичками практичного використання баз даних для наукової роботи. Головним чином це стосується зовнішніх електронних ресурсів, серед яких Інтернет. Можливості Інтернет безмежні. Але перенасиченість інформацією ставить дуже важливе завдання: виробити навички оцінки і диференціювання інформації. Студенти повинні навчитись виділяти серед величезного потоку інформації найбільш важливу, знаходити більш раціональний шлях пошуку. З метою наближення ресурсів Інтернет до користувача була розпочата робота по створенню навігатора Інтернет-ресурсів за профілем вузу. Тематика навігатора відповідає навчальним програмам університету та надає допомогу студентам в пошуку фахової інформації. Більш детально на заняттях студенти старших курсів знайомляться з повнотекстовою базою даних електронних журналів найбільшого у світі видавництва EBSCO. Головним чином представлені наукові журнали з суспільних, гуманітарних та економічних дисциплін. Доступ до бази даних надається і в режимі он-лайн і на СD-ROM. Крім того великий інтерес викликає база даних Proquest. Це інформаційно-пошукова система по науковій інформації, яка забезпечує миттєвий доступ до 7000 журналів. Тематичний репертуар електронної бібліотеки Proquest охоплює всі області наукових знань. Фундаментом будь-якої діяльності є законодавча база. Тому вміння швидко знаходити правову інформацію теж необхідно студентам всіх спеціальностей. В цьому допомагає знайомство на занятті “Основи інформаційної культури” з компютерною правовою системою “Ліга: Закон Еліт”, яка призначена для оперативного доступу до всього спектру актуальної правової, довідкової та ділової інформації. Вона має достатньо зручний пошуковий апарат і дає можливість, за необхідністю, записати текст документа на дискету чи роздрукувати на принтері. Увага студентів звертається на можливість доступу до правової інформації через web-сайт бібліотеки. Проведені заняття виявили значний інтерес студентів до засвоєння навиків самостійної роботи з електронними ресурсами. Але треба зауважити, що проведення практичних занять із студентами 1 курсу викликає певні труднощі через різний рівень комп’ютерної грамотності. ( Мається на увазі слабка матеріально-технічна база в деяких школах). Тому студенти протягом року, звичайно, потребують додаткових консультацій бібліотекарів. Крім того відділом автоматизації разроблено пам'ятки по користуванню електронним каталогом, що дає студентам можливість самостійно опанувати правила пошуку інформації. Практика показала, що проведення занять “Основи інформаційної культури” має позитивний результат: значно збільшилась кількість студентів, які користуються електронним каталогом та базами даних. Дуже важливим є момент одночасного підвищення інформаційної культури і тих, хто навчається, і тих, хто навчає. Тому періодично відділ автоматизації проводить заняття з бібліотекарями з підвищення кваліфікації. Але не менш важлива постійна самоосвіта співробітників. Крім того, піклуючись про формування інформаційної культури читачів, бібліотека повинна не забувати про якість свого довідково-бібліографічного апарату і, особливо, електронного каталогу та баз даних. Бібліотекар повинен забезпечити найбільш оптимальний пошук інформації. Тому дуже багато уваги приділяється у бібліотеці створенню тематичних рубрик для електронного каталогу, розробці нових баз даних на сайті бібліотеки, що звичайно розвиває інформаційну культуру бібліотекаря. Бібліотека Технологічного університету Поділля розпочала проведення занять з інформаційної культури з використанням комп’ютерів нещодавно. Тому звичайно є деякі проблеми, які обов’язково виникають із впровадженням інновацій. Перший етап роботи показав: - необхідно особливу увагу приділяти вибору методів та засобів навчання; - необхідно вивчати та втілювати досвід інших бібліотек щодо організації занять; - необхідно застосуваннябільш якісного обладнання та швидких каналів зв’язку. На сьогоднішній день, інформаційна культура студента є одним з найважливіших показників рівня освіченості. Тому навчання студентівв цьому напрямку стає одним з першочергових завдань бібліотеки. Література: 1. Геллер И.С. К вопросу об информационно-библиографической культуре студентов // Вестник БАЕ.- 2001.- № 1.- С. 75-77. 2. Гендина Н.И. Информационное образование и информационная культуа личности как факторы развития информационного общества// Библиотеки и ассоциации в меняющемся мире: новые технологии и новые формы сотрудничества: Материалы 8-й Междунар. конф. "Крым 2001"/ ГПНТБ России. - М., 2001.– Т. 3.- С. 987-989. 3. Мац Л.В. Самостоятельная работа студента в информационном пространстве библиотеки / Л. В. Мац, Ф. С. Лесев // Библиотеки и ассоциации в меняющемся мире: новые технологии и новые формы сотрудничества: Материал 8-й Междунар. конф. "Крым 2001"/ ГПНТБ России. - М., 2001.– Т. 3.- С. 1137-1138. 4. Медведєва Є.Концептуальна модель інформаційного навчання користувачів // Бібліотечний вісник.-1997.- № 2.- С. 4-7. 5. Спиридонова Т.П. Формирование информационной культуры пользователей библиотеки Челябинской государственной медицинской академии // Библиотеки и ассоциации в меняющемся мире: новые технологии и новые формы сотрудничества (8-я Международная Конференция "Крым 2001"): Труды конференции. Т. 2.- М.: ГПНТБ России.- 2001.- С. 1002-1004. 6. Щербинина О.В.Воспитание библиографической культуры пользователей в НТБ // Научные и технические библиотеки.- 1999.- № 11.- С. 71-74.
|