Синиця Н.М., Роль
Хмельницького регіонального тренінгового центру Професіограма бібліотекаря, тобто розгорнутий перелік умов і характеристик трудової діяльності, її окремих вимог і професійно важливих якостей, якими повинен володіти працівник, надає базис для роботи і творчості і спрямована на комплексне засвоєння знань та способів практичної діяльності, завдяки яким бібліотекар успішно реалізує себе в професійної діяльності та набуває соціальної самостійності. Професія бібліотекаря унікальна,тому що немає кордонів, які можуть чітко окреслити поле її діяльності. Сучасний бібліотекар повинен володіти мистецтвом спілкування, бути компетентним у різних галузях знань, тримати в пам’яті різноманітну інформацію, вміти орієнтуватися у інформаційному просторі, представленому в книгах, журналах, комп’ютерних мережах. Бібліотечна діяльність – це самовіддана та кропітка праця, без якої інформація, що зберігається в бібліотеці, може залишитися незапитаною. У бібліотечній справі сьогодні важливу роль відіграє компетентний, орієнтований на позитивний результат професіонал, спроможний успішно вирішувати складні завдання. У перекладі з латинської competentia означає коло питань, у яких людина добре обізнана, має знання та досвід. Компетентність також визначається як набута в процесі навчання інтегрована здатність особистості, яка складається із знань, досвіду, цінностей і ставлення, що можуть цілісно реалізовуватися на практиці. Чим розвиненіші компетенції, тим вищим є рівень реалізації професійної діяльності, тому "професійна компетентність" ширше знань, умінь і навичок – це мистецтво, яке повинно постійно удосконалюватись. Підвищенню професійної компетенції бібліотекарів області сприяє навчання у Хмельницькому регіональному тренінговому центрі, який відкрито 5 липня 2010 року на базі Хмельницької обласної універсальної наукової бібліотеки в рамках реалізації проекту "Створення обласних навчальних центрів" за програмою "Бібліоміст" Головним завданням Регіонального тренінгового центру є розвиток регіональної бібліотечної інфраструктури шляхом підвищення кваліфікації працівників бібліотек області, спроможних надавати якісні інформаційно-консультаційні послуги населенню. Головною місією РТЦ є створення умов для подолання інформаційної нерівності, надання доступу користувачам до інформації, знань та можливостей через впровадження сучасних технологій, просування сучасних українських бібліотек серед широкої громадськості. Тренінговий центр є центром безперервної освіти /підвищення кваліфікації та професійної компетентності бібліотечних працівників області, центром інноваційного розвитку бібліотек і суміжних напрямків культури та громадських ініціатив. Принципами діяльності РТЦ є відкритість для громади, прозорість діяльності, ефективне використання ресурсів, навчання, розвиток та кар'єрний ріст персоналу, використання ресурсів тренінгового центру на розвиток бібліотек. До реалізації проекту більше половини бібліотек-учасниць не мали ніяких навичок користування комп’ютером та Інтернетом. У 2013 році 83 бібліотеки взяли участь у різноманітних проектах. Участь у програмі "Бібліоміст" сприяла розвитку комп’ютеризації. Всього у публічних бібліотеках області на 1.01 2014 року нараховується 658 комп’ютерів, з них 184 у сільських, в тому числі надійшло за програмою "Бібліоміст" 309(47%), з них 97 у сільські. Доступ до Інтернету користувачам надається на 533 комп’ютерах, з них 142 у сільських закладах. За 3 роки діяльності РТЦ у ньому пройшли тренінгові навчання за трьома основними модулями більше 200 бібліотекарів з 92 бібліотек. Крім того, більше 300 бібліотекарів отримали знання основ комп’ютерної грамотності, використання Інтернету, основ обстоювання і просування інтересів бібліотек, написання проектів та співробітництва з представниками місцевої влади. У РТЦ проводяться тренінги з новітніх інформаційних технологій для бібліотекарів районних, міських та сільських бібліотек. Крім навчання бібліотечних працівників, тренінговий центр проводить тренінги для різних груп користувачів у співпраці з державними установами та громадськими організаціями з урахуванням їхніх інформаційних потреб та специфіки місцевої громади. У час, вільний від навчання та заходів, центр надає вільний доступ до Інтернету користувачам. При підготовці планів тренінгів ми анонсуємо, що має вміти бібліотекар після тренінгу, у чому він має бути компетентним, тобто не тільки отримувати знання, але і вміти, застосовувати їх на практиці. Для розвиту професійної компетентності при проведенні тренінгів ми використовуємо активні форми і методи навчання, такі як шерінг (давати висловлюватись учасникам), дебрифінг ( підсумкове обговорення вправ і підбиття результатів),анкетування по завершенню навчання, рost-post тестування. За видами компетенції її можна умовно розподілити на: Компетенцію управління бібліотекою; компетенцію надання послуг; особисті/міжособистістні компетенції; технічні компетенції: ключові навички системи та ІТ. У компетенції управління бібліотечні працівники мають знати і застосовувати на практиці питання стратегічного планування, бюджетування, управління проектами, персоналом, застосовувати організаційне лідерство для реалізації змін у бібліотеці. В особистому/міжособистісному спілкуванні мають дотримуватися Кодексу етики бібліотекаря, вміти оцінити стандарти надання якісних послуг, ефективно спілкуватися з різними аудиторіями та соціальними групами. У компетенції надання послуг- впровадження нових послуг для задоволення потреб громадськості для різних категорій користувачів відповідно до Статуту бібліотеки, консультування, використання Інтернет- інструментів для залучення та надання послуг. Дуже важливими є технічні компетенції, тобто ключові навички використання у своїй діяльності можливостей Інтернету; дотримання протоколів безпеки, пов'язаних з використанням Інтернету; виконувати основні операції з обробки тексту; використовувати соціальні мережі та веб-програми для роботи. На Хмельниччині створено 85 "Пунктів доступу громадян до офіційної інформації", де надається можливість доступу до електронних послуг державних, місцевих органів влади, організацій, підприємств та участі громадськості в законотворчих процесах. Працює проект cкайп-консультування з надання безкоштовних правових консультацій мешканцям малих громад і віддалених районів Хмельницької області в режимі скайп-зв’язку. Консультування проводиться юристами обласної громадської організації "Подільська правова ліга" та представниками місцевих органів виконавчої влади. З початку впровадження програми "Бібліоміст" та діяльності Хмельницького регіонального тренінгового центру відбулися позитивні зміни у сприйнятті бібліотек відвідувачами, збільшилось залучення населення до сучасних інформаційних технологій, зріс рівень володіння комп'ютером та Інтернетом як фахівцями, так і відвідувачами. |
||||
|