Мостіпан О. П., Інформаційна грамотність особистості: шляхи підготовки компетентного користувача Складовими інформаційної культури особистості можна вважати її вміння формулювати свою потребу в інформації; ефективно здійснювати пошук необхідної інформації в усій сукупності інформаційних ресурсів; переробляти і створювати якісно нову інформацію; вести індивідуальні інформаційно-пошукові системи; відбирати та оцінювати інформацію; здатність до інформаційного спілкування і комп’ютерну грамотність. В основі інформаційної освіти покладено розуміння того, що інформація – головний ресурс людського суспільства, яка необхідна для прогресу і загальнокультурного росту, а вміння добувати її, обробляти, використовувати, інтерпретувати – складові компоненти інформаційної культури. Формування основ інформаційної компетентності та читацької культури – одне з основних завдань сучасної бібліотеки. Особлива роль бібліотеки і бібліотекаря, зокрема, в справі формування інформаційної культури підростаючого покоління визначається, як мінімум, двома чинниками: 1) наявністю відповідних інформаційних ресурсів, включаючи ресурси на різних носіях: паперовому (книжкові фонди, фонди періодичних видань); магнітному (фонди аудіо-і відеокасет); цифровому (СД та ДВД-диски); комунікативному (комп'ютерні мережі) та інших носіях; 2) професійною готовністю бібліотекаря до формування інформаційної культури учнів. Виховання інформаційної культури починається з формування інформаційної складової – знань. Сьогодні підготовка молодого покоління до життя в глобальному інформаційному суспільстві майбутнього передбачає не тільки навчання навикам традиційної читацької та інформаційної грамотності, але й новим її видам, а саме – комп’ютерної та медіа-грамотності, включаючи виховання культури особистості в широкому її розумінні. Автоматизація бібліотек поставила це завдання на якісно новий рівень і зробила можливим його виконання. Для молодих людей інформаційні технології відкривають доступ до світової інформації, дають нові можливості для підвищення професіоналізму. Хмельницька обласна бібліотека для юнацтва приділяє велику увагу організації інформаційної підготовки своїх читачів. Процес формування інформаційної культури є комплексним і здійснюється в бібліотеці у п’ятьох взаємозв’язаних напрямах: 1) робота з удосконалення комплектування та розкриття бібліотечних фондів; 2) систематичне вивчення динаміки інформаційних потреб читачів, особливо пов’язаних з ціннісно-орієнтаційною, пізнавальною, виробничою діяльністю; 3) створення комфортних умов для задоволення інформаційних потреб читачів; 4) удосконалення роботи з підвищення рівня бібліотечно-бібліографічних та інформаційно-комп’ютерних знань; 5) популяризація та реклама інформаційних послуг бібліотеки серед населення. Формування інформаційної культури користувачів повинно проводитися за певною системою, так як тільки системний підхід до організації роботи може дати відчутний ефект. Потрібно проведення комплексу заходів щодо формування інформаційної культури юнацтва, що включає теоретичні, практичні та підсумкові заняття. Тому співробітниками інформаційно-бібліографічного відділу було розроблено спеціальну програму підвищення інформаційної грамотності користувачів "Інформаційна грамотність-успішна особистість". Метою програми є формування інформаційної грамотності як сукупності знань, умінь, навичок пошуку, оцінки, організації і представлення інформації з використанням традиційних і нових інформаційних технологій. Реалізації поставлених цілей і завдань підпорядкована тематика програми :
Заняття проводяться у лекційно-практичній формі в групах від 5 чоловік і більше. При цьому теоретичні заняття з автоматизованого пошуку проводяться на комп’ютері з використанням слайдів програми PowerPoint, що робить їх більш наочними та цікавими. Серед електронних джерел використовується електронний каталог, Інтернет-ресурси, повнотекстові бази даних та інші. Обов’язковим і важливим елементом є практичні заняття, які дозволяють закріпити здобуті навички. Так, постійно беруть участь у заняттях згідно програми старшокласники Технологічного багатопрофільного ліцею історичного профілю, на яких майбутні історики роблять перші кроки до опанування інформаційно-бібліографічним пошуком, професійного опрацювання історичних фактів на основі різноманітних джерел інформації: текстів літописів, наукових статей, підручників, ілюстрацій, історичних художніх творів. Студенти профтехучилищ за спеціальністю "Діловодство" навчаються використовувати отримані знання як в навчальній діяльності, так і оволодінні професійної майстерності. Для майбутніх фахівців у галузі освіти інформаційні технології відкривають доступ до інформації, а значить до знань, дають нові можливості для підвищення професіоналізму та творчості, тому навчання інформаційній грамотності студентів ХГПА є особливо важливим. Головним завданням в цьому контексті забезпечення взаємодії: "бібліотека – вчитель – учень – бібліотека", "користувач – освіта – самоосвіта", "читання – інформаційна культура – бібліотека + освітній заклад". Заняття з інформаційної грамотності та роботи в мережі Інтернет, що проходять на базі інформаційно-бібліографічного відділу та Інтернет-центру ХОБЮ проводяться згідно розробленого плану:
Крім того, сучасний бібліограф повинен не тільки навчати інших, а й володіти сукупністю інформаційних знань, навичками інформаційних технологій. У нашій бібліотеці активно ведеться робота з інформаційної підготовки бібліотекарів, яка складається з навчання алгоритмів інформаційного пошуку, комп'ютерної грамотності, засвоєння гіпертекстових, мультимедійних та інших інформаційно-комунікаційних технологій, працівники бібліотеки набувають навички кваліфікованого консультування з використання електронних ресурсів у локальній мережі та мережі Інтернет. Отже, стає зрозумілим, що значення інформаційної культури та інформаційної грамотності в сучасному суспільстві велике, особливо для молодого покоління. Інформаційна культура дає впевненість у собі, в завтрашньому дні, відкриває можливість більш успішної самореалізації, розвиває здібності до самоосвіти та комунікації в сучасному світі, робить молодь відкритими для інформації і підвищує їх культурний рівень у цілому. |
||||
|