Великосельська О. М.
ПРОЕКТНА ДІЯЛЬНІСТЬ – ВАЖЛИВА
СКЛАДОВА РОЗВИТКУ НАУКОВОЇ БІБЛІОТЕКИ Проектна діяльність наукової бібліотеки Хмельницького національного університету є одним із важливих напрямів її роботи. Стратегія проектного розвитку книгозбірні будується за принципом створення комплексів проектів, що різняться різноманітністю масштабів, результатів, термінів виконання. Десять років поспіль діє в бібліотеці Програма "Молодий спеціаліст ХХІ століття", місія якої полягає у сприянні реалізації стратегічної мети Хмельницького національного університету в підготовці конкурентоспроможних фахівців і вихованні багатогранної особистості ХХІ століття. Основна мета програми – підтримка талановитої, перспективної молоді, яка бажає і вміє здобувати нові знання в стінах університету, практична допомога в плануванні і можливостях досягнення вершин життєвого успіху. Творче партнерство науковців, викладачів, студентів та бібліотекарів – стратегічний напрям проектної діяльності книгозбірні. Серед найбільш вдалих проектів, які розроблені та активно працюють в останні роки в НБ ХНУ, можна відмітити: – "Від інформаційної культури – до якості освіти"; – "Ефективна система повернення студентами підручників"; – екологічний проект "Майбутнє планети – в наших руках"; – віртуальний проект на сайті бібліотеки "Я і моя бібліотека"; – презентаційний проект; – виставковий проект; – проект "Кар’єра"; – конкурсні проекти; – правовий проект "Правова культура як фактор цілісного виховання особистості" та інші. Зараз вже немає потреби доводити, наскільки важлива для бібліотек участь у різних професійних і грантових конкурсах. Адже, у першу чергу, це можливість одержання додаткових фінансових засобів, розвиток творчої активності, підвищення професійного рівня. Крім того, активізація програмно-проектної діяльності дозволяє сконцентрувати увагу на найбільш нагальних проблемах, виділяти й розвивати головні напрями діяльності. Розробка проектів – це, також, і робота на імідж, позиціонування бібліотеки в місцевому співтоваристві. Поступово проектний підхід до бібліотечної діяльності став в нашій бібліотеці одним із якісних критеріїв її роботи, формою реалізації творчих ідей, проведення різноманітних акцій. У кожного проекту є своя історія, філософія, методологія, практика. Говорячи про проектну діяльність нашої бібліотеки, хочеться пригадати, як усе починалось, зароджувалось, розвивалось... Проектна діяльність в бібліотеці ХНУ розпочалась в 2002 р. саме з розробки цілісної науково-виховної Програми "Молодий спеціаліст ХХІ століття". Ідея створення програми, яка включала чотири проекти – презентаційний, виставковий, кар’єра, конкурсні проекти – належала головному бібліотекарю відділу економічної літератури бібліотеки, досвідченому професіоналу бібліотечної справи, людині творчій, з інноваційним мисленням Вікторії Олександрівні Василишиній. Завдяки комунікабельності та наполегливості їй вдалося дуже швидко налагодити тісні партнерські взаємовідносини з професорсько-викладацьким складом інженерно-економічного факультету й факультету бізнесу та права університету. Але в історію наукової бібліотеки Хмельницького національного університету вона ввійшла як автор і розробник довгострокової, багатопланової та широкомасштабної Програми "Молодий спеціаліст ХХІ століття". Також ключовими постатями у творчій команді по розробці Програми стали старший викладач кафедри маркетингу Наталія Іванівна Майорова, котра, як професійний маркетолог, постійно надихала команду на пошук нових форм роботи; художник бібліотеки, креативна особистість Тетяна Миколаївна Чернишова, яка є одним із ініціаторів Програми, автором її вимпелу та емблеми, концепцій виставок та слоганів; оригінального оформлення виставкових стендів, альбому "Хроніка визначних подій". Проект – це завжди живе спілкування, комунікація між людьми. В його основі лежать спільні задачі, спільні цілі, спільні цінності. Успішна реалізація будь-якого проекту неможлива без ефективно працюючої команди. І така сильна професійна команда була швидко сформована. До неї ввійшли керівник Програми проректор з науково-педагогічної роботи, д.е.н., проф. М.П. Войнаренко, автори-розробники В.О. Василишина, Н.І. Майорова, Т.М Чернишова, директори інститутів М.І. Бондаренко, Г.М. Драпак, В.В. Третько, директор бібліотеки В.М. Петрицька та заступник директора О.Б Айвазян, менеджери Регіонального центру перепідготовки та працевлаштування А.І. Гапеєв та О.К. Пелих. Підтримав Програму проректор з наукової роботи, д.т.н., проф. В.Г. Каплун. Для забезпечення пабліситі та реклами проведення заходів Програми команду поповнили співробітники теле-фотостудії університету – фотокореспондент О.О. Нікітін, телережисер Л.В. Босак, телеоператор В.М. Босак та журналіст Горбатюк В.І. Безпосередньо в підготовці та оформленні експозицій широкомасштабних інформаційних заходів Програми брали участь співробітники відділу економічної літератури – зав. відділу О.М. Великосельська, зав. секторами В.Г. Мусевич, О.З. Антонюк, бібліотекарі Л.М. Курганська, О.Ф. Черпіта, І.Д. Мисіна та ін. Жоден захід програми не обходився без співробітників відділу автоматизації Ю.В. Кострова, О.О. Костюк, О.С. Нечипорук. Це і технічне забезпечення заходів, і виготовлення запрошень та анкет, комп’ютерне оформлення матеріалів виставок, альбому "Хроніка визначних подій". Велику допомогу в інформаційному забезпеченні Програми, в складанні бібліографічних списків праць викладачів надавали зав. інформаційно-бібліографічного відділу О.М. Бичко та зав. сектором А.Г. Кандул, співробітники інших структурних підрозділів бібліотеки. 27 листопада 2002 року в бібліотеці, у читальному залі економічної літератури відбулося урочисте відкриття Програми "Молодий спеціаліст ХХІ століття". Аналізуючи перші роки дії програми, дивуєшся, скільки енергії, завзяття, креативних думок, натхнення, ініціативи вложили автори програми, щоб "розкрутити" її, щоб вона стала популярною серед студентства та переросла у загальноуніверситетську програму. Вони докладали всіх зусиль, використовували весь свій професіоналізм, щоб кожен захід ставав справжнім святом її величності Книги, величезним дійством, яке запам’ятовувалося би надовго. І це їм вдавалося. Щорічно проводилося близько 5–6 заходів, які вражали своїм новаторством, оригінальністю подачі матеріалу, різноманітністю форм їх проведення. Це був калейдоскоп подій: виставки, презентації, конкурси, засідання круглого столу, ток-шоу, анкетування, тренінгові заняття з самопрезентації, ділові ігри, науково-практичні семінари. Участь студентів у проведенні заходів давала їм можливість спілкуватися з професорсько-викладацьким персоналом університету, менеджерами з працевлаштування, лідерами міста, з особистостями, які вже досягли життєвих вершин, запозичити у них корисне для себе, брати участь у різноманітних конкурсних проектах, серед яких: "Кращий студентський відгук на монографію чи підручник викладачів ХНУ", "Кращий реферат з проблем організації ефективної презентації", "Краща конкурсна наукова робота", "Краща наукова публікація студента", "Кращий бізнес-проект, бізнес-план" та інші. Проводився цілий комплекс інформаційно-тренінгових занять: тренінгові заняття з самопрезентації, складання особистого плану та підготовка до написання резюме, до інтерв’ю з роботодавцями; ділова гра "Основи створення і управління малими та середніми підприємствами"; тренінги з презентації фірми і презентації комерційного проекту, тренінг "Безконфліктне ділове спілкування" та ін. Завжди жвавий інтерес викликають у студентства презентації книг викладачів університету. Досить успішно в стінах бібліотеки пройшли презентації видань колишнього ректора університету д.т.н., проф. Р.І. Сіліна "Практика тотального менеджменту"; д.е.н., проф. О.О. Орлова "Планування діяльності промислового підприємства"; д.е.н., проф., проректора з навчально-виховної роботи М.П. Войнаренка "Організація підприємницької діяльності"; колективної монографії кафедри бухгалтерського обліку "Системи обліку в Україні: трансформація до міжнародної практики" за загальною редакцією д.е.н. проф. М.П. Войнаренка. Саме Презентаційний проект (презентація книг викладачів ХНУ) став початком реалізації програми "Молодий спеціаліст ХХІ століття". Мета проекту – позиціонування видань, які народилися в стінах нашого університету. В межах проекту пройшли презентації навчальних посібників д.т.н., проф. В.М. Локазюка "Надійність, контроль, діагностика і модернізація ПК" та к.е.н., доцента кафедри економіки Лук’янової В.В. "Комп’ютерний аналіз даних" та ін. Хочеться відмітити презентацію збірника наукових праць студентів економічного факультету "Проблеми економіки, обліку та менеджменту", яка була присвячена 30-річному ювілею даного факультету. Студенти досить ретельно і по-науковому підійшли до проведення презентації, перш ніж втілити свій задум у практику. Спочатку вони прослухали інформаційно-аналітичний огляд джерел інформації щодо проблем проведення ефективної презентації, підготовлений співробітниками бібліотеки. Наступним кроком стало проведення тренінгових занять, де студенти знайомилися зі складовими заходу, різними стилями і сферами презентації. Науково-практичний семінар "Презентація – шлях до успіху" закріпив у студентів усі здобуті знання. Презентація збірника наукових праць "Проблеми економіки, обліку та менеджменту" проходила за участю студентів-маркетологів університету, а також групи майбутніх дизайнерів вищого професійно-технічного училища № 25. Працівники відділу економічної літератури оформили виставку "Від перших вершин – до наукових висот", яка зримо продемонструвала наукові висоти сьогоднішніх студентів факультету, а також наукові праці колишніх студентів факультету, які досягли справжніх висот: д.е.н., проректорів університету М.П. Войнаренка та В.М. Нижника. Для підвищення наукового інтересу студентів до книг викладачів університету, їхньої активності у самореалізації, розвитку їх нестандартного мислення автори проекту запровадили проведення конкурсу "Кращий студентський відгук на монографію або підручник викладача ХНУ". Кульмінацією кожної презентації стало визначення студентів-переможців у конкурсі на кращий змістовний та об’єктивний відгук. Дарунком для переможців є книги авторів з їх автографами. Традиційно кожна презентація завершується передачею бібліотеці дарчих примірників презентованих видань. В умовах розбудови української держави важливого значення набуває підготовка фахівця нової генерації, який був би активною й творчою особистістю. Немає сумніву, що самостійна наукова робота вчить студента неординарно мислити, генерувати інноваційні ідеї. Отож, наступним кроком розвитку програми "Молодий спеціаліст ХХІ століття" стала реалізація Виставкового проекту, метою якого було розкрити наукові інтереси і досягнення студентської молоді університету, стимулювати їх творчий потенціал, сфор-мувати портрет сучасного студента-науковця. Виставковий проект включає комплекс заходів: організацію та відкриття виставки, стен-дові презентації і нагородження авторів кращих робіт. "Від перших вершин – до наукових висот" – під таким слоганом щорічно, почи-наючи з 2002 року, стали проходити виставки наукових досягнень студентів ХНУ. Якщо в першій виставці взяло участь 38 студентів інституту економіки та управління, то друга виставка, яка була організована в листопаді 2003 року та приурочена Міжнародному дню студента, була більш масштабною – у ній взяло участь 200 студентів шести факультетів університету. Вона стала своєрідним підсумком науково-дослідної роботи вихованців вишу. Успіхи і здобутки студентів в науковій роботі, їх участь у всеукраїнських та міжуніверситетських конференціях, олімпіадах, конкурсах, публікації в наукових збірниках та журналах, грамоти, дипломи, відзнаки – все це було представлено на стендах факультетів. Найбільшу увагу відвідувачів виставки привертала експозиція факультету технологій та дизайну. Адже, крім стендових матеріалів, вихованці факультету демонстрували деякі зі своїх моделей одягу, взуття, картини та аплікації, шкіргалантерейні вироби. Під час урочистого відкриття виставки наукових досягнень студентів проректор університету з наукової роботи, д.т.н., проф. В.Г. Каплун зазначив, що такий широкий огляд здобутків студентів у науковій сфері відбувається в університеті вперше. Кожен факультет біля стендів презентував свої досягнення, а кращі студенти за їх наукові розробки отримали в дарунок наукові видання викладачів нашого університету. Виставка мала резонанс не тільки в університеті, вона стала значною подією для всього міста, стала виставкою студентського ноу-хау. Її відвідали ректор університету, професор Микола Єгорович Скиба, проректори університету С.Г. Костогриз, С.Г. Каплун, М.П. Войнаренко, В.М. Нижник, делегація викладачів з інших вищих навчальних закладів, декани факультетів, викладачі, студенти університету та міста. Третю щорічну виставку наукових досягнень студентів ІЕУ "Від перших вершин – до наукових висот" було присвячено отриманню університетом статусу національного. На ній демонстрували свої наукові досягнення вже 220 кращих студентів. Програма виставки включала підбиття підсумків конкурсу на кращий реферат "Студент і наука" та церемонію нагородження переможців. Крім цього, бібліотека започаткувала цікавий конкурс читача першого курсу, який найбільше читає в бібліотеці. Це стало можливим завдяки використанню нових інформаційних технологій, а саме – впровадженню електронного формуляра читача. Четверту виставку наукових досягнень студентів та молодих вчених "Від перших вершин – до наукових висот", яка проходила в рамках "Тижня науки в ХНУ", наукова бібліотека організувала спільно з Науковим товариством студентів та молодих вчених ХНУ в квітні 2006 року. Наукові досягнення представляли п’ять інститутів ХНУ. Кращі студенти-науковці отримали грамоти Наукового товариства університету, а переможці конкурсу "Студент, який найбільше читає в бібліотеці ХНУ" отримали дарчі примірники книг викладачів університету. Наступна V виставка наукових досягнень студентів та молодих вчених інституту економіки та управління (за підсумками роботи в 2009 році), в якій взяли участь понад 200 студентів-науковців десяти кафедр ІЕУ, проводилась в березні2010 року. Організація таких виставок демонструвала, яка велика студентська аудиторія університету причетна до науки. Багато добрих побажань прозвучало на адресу організаторів виставки, працівників бібліотеки. Учасники, гості, відвідувачі виставки залишали відгуки в альбомі "Хроніка визначних подій". Ось деякі із них: "Надзвичайно приємним і важливим є прагнення студентів нашого університету до знань і їх активна участь в науково-дослідній роботі. Популяризація досягнень студентів в науково-дослідній роботі є великим стимулом для подальшої активізації цієї діяльності. Тому проведення виставок наукових досягнень, конкурсів наукових робіт, публікація кращих з них є надзвичайно важливою роботою. Я висловлюю велику подяку співробітникам бібліотеки за організацію і активну участь у проведенні цих виставок. Вважаю необхідним проводити їх щорічно, а активістів цієї справи відзначати морально і матеріально". (Проректор з наукової роботи ХДУ, д.т.н. В.Г. Каплун). "Гарну справу робить бібліотека щодо висвітлення наукового потенціалу студентів вузу. Студенти кафедри ділової іноземної мови з великим задоволенням брали участь у підготовці та презентації своїх наукових досягнень з іноземних мов на двох стендах. "Brain up" – став лозунгом наших студентів у наукових дослідженнях, що означає постійну працю розуму на благо собі і людям. Тісне співробітництво студентів, викладачів із працівниками читального залу (економічного) дало прекрасні результати: виставка мала успіх серед студентів, професорсько-викладацького складу ХНУ та громадськості міста". (В. Шепель, ст. викл. кафедри ділової іноземної мови). "Хочу подякувати працівникам нашої бібліотеки за їх вклад у створення таких заходів, як виставки наукових досягнень. Дуже приємно, коли можна поділитись радістю успіху з іншими, а для студентів це особливо почесно, оскільки це перші наші успіхи на шляху самовдосконалення, навчання, наукової праці" (Т. Якубовська, студ. гр. ОА – 01–1). Таким чином, проект набув популярності серед студентства, адже він давав можливість зібратися всім студентам-науковцям разом, візуально представити свої наукові досягнення, поділитись досвідом, ідеями, оцінити рівень своїх досягнень у порівнянні з іншими, а також вміння позиціонувати себе. Крім виставок наукових досягнень студентів, у Програмі приділено увагу іншим формам їх творчого пошуку. Такою стала виставка-конкурс студентських рекламних проектів. Цей захід бібліотека проводила спільно з наймолодшою кафедрою університету – кафедрою маркетингу. Об’єктами реклами учасники конкурсу вибрали книги науковців університету: "Комп’ютерний аналіз" В.В. Лук’янової, "Основи інтелектуальної власності" Г.М. Драпака і М.Є. Скиби та "Менеджмент" В.В. Стадник і М.А. Йохни. Вісім студентських проектів, у розробці яких взяло участь 29 студентів, оцінювало головне журі, авторське журі та глядачі. Найвищі оцінки здобув проект, розроблений третьокурсниками-економістами Віталієм Бартошеком і Віталієм Котвицьким. Найкраще атмосферу, яка панувала під час проведення першої виставки-конкурсу студентських рекламних проектів, свої враження, емоції передали переможці конкурсу Віталій Бартошек і Віталій Котвицький, записавши в "Хроніці визначних подій": "Нас вразило те, що конкурсанти та організатори віднеслись до цього конкурсу дуже відповідально і серйозно. Макети реклам були виготовлені на високому рвні. А представлення своїх проектів конкурсантами виглядало, ніби виступають дійсно знавці рекламної справи. Приємно вразило художнє оформлення стендів та зал, у якому відбувалася презентація. Видно, що там працювали професіонали-художники та організатори, що неодноразово проводили подібні конкурси. А той факт, що ми зайняли перше місце, дійсно радує нас. І ми впевнені, що ця перемога надасть нам суттєвого поштовху для "долання інших вершин". Приємно читати такі відгуки студентів, а їх висока оцінка роботи організаторів виставки спонукала до подальших інноваційних пошуків. Друга конкурс-виставка рекламних проектів в рамках Програми "Молодий спеціаліст XXІ століття" проводилась кафедрою маркетингу спільно з бібліотекою за підтримки рекламного агентства "Дайна" та СП "Статус-АГ". Роботи студентів розглядались компетентним журі у семи номінаціях: розробка макетів друкованої реклами; соціальна реклама; реклама спеціальності; розробка макетів зовнішньої реклами; реклама торгових марок; телереклама; інтернет-реклама. У конкурсі взяли участь 36 студентів, які представили 24 проекти. Найкращою визначено рекламу Інтернет-магазину. Її автор Ірина Захарчук отримала сертифікат переможця, перехідний гран-прі та цінний подарунок. Свій проект вона представляла також на студентському фестивалі реклами у м. Харкові. "Я була приємно здивована на виставці студентських проектів. Грамотний підхід, розуміння основ композиції, ритми кольорів. Студенти отримали дуже наочний урок по відношенню до своєї роботи", – такий запис в книзі відгуків залишила О. Скорупська, член Національної спілки художників України. Врамках Програми в 2005 році вперше було реалізовано виставковий проект наукових досягнень професорсько-викладацького складу кафедр інституту економіки та управління. Мета проекту – інформування студентства про вихід у світ нових видань викладачів університету."До вершин економічних знань – з працями викладачів нашого університету" – під таким слоганом на 10 виставкових стелажах демонструвалися 12 нових видань, які написали науковці-економісти інституту економіки та управління протягом 2004 року. На виставці також були представлені матеріали, які розкривали особистість кожного із 18 авторів: світлини, коротка інформація про автора та сферу його наукових інтересів, їх творчий доробок – монографії, підручники, публікації в фахових журналах та наукових збірниках та вичерпна бібліографія їх публікацій. Студенти, переможці конкурсу на "Кращий студентський відгук на монографію, підручник викладачів університету", отримали в дарунок примірники книг з автографом авторів. На другій виставці, яка проводилася в 2006 році, презентувалося вже 27 видань монографій, навчальних посібників, курсів лекцій тридцяти чотирьох науковців кафедр інституту економіки та управління. Поряд з такими відомими авторами книг як М.П. Войнаренко, В.І. Стадник, М.А. Йохна, Л.І. Федулова, С.В. Ковальчук вперше презентували свої книги викладачі І.В. Бабій, М.П. Григорук, О.В. Хитра та ін. Згодом такі виставки стали традиційними і проводяться науковою бібліотекою спільно з інститутом економіки та управління один раз на два роки, в організації та підготовці яких активну участь бере заступник директора ІЕУ з наукової роботи, декан факультету менеджменту, к.е.н. Лариса Сергіївна Любохинець. Ш виставка наукових видань викладачів інституту економіки та управління "До вершин економічних знань – з працями викладачів нашого університету" пройшла в травні 2009 року, а остання IV виставка – в травні 2011 року. На ній презентувалося 25 книг, в написанні яких взяло участь близько 50-и авторів. В "Хроніці визначних подій" читаємо відгук студентки ФНдв–04–3 Н. Терпяк, яка відвідала виставку наукових досягнень викладачів інституту економіки та управління ХНУ: "Переглянувши видання на виставці, знайшла для себе багато цікавої і вичерпної інформації. На мою думку, такі виставки мають організовуватися з усіх дисциплін, які вивчають студенти в ХНУ. Адже це дуже зручно та корисно під час пошуку тієї чи іншої інформації. Крім того, можна дізнатися більше інформації про наукові досягнення та здобутки викладачів та надходження їх до друку". Сьогодні виставка "До вершин економічних знань – з працями викладачів нашого університету" стала постійно діючою виставкою читального залу економічної літератури, яка щоразу поповнюється новими виданнями. Не можна залишити поза увагою проект "Кар’єра", в рамках якого щорічно проходили інформаційні заходи "Дні кар’єри". Проблема зайнятості молоді, зокрема, випускників ХНУ, завжди актуальна і потребує системного підходу до її вирішення. Висока конкуренція висуває перед фахівцем проблему досконалого розвитку власної кар’єри. Обговорення важливих питань, пов’язаних із працевлаштуванням, кар’єрою та складовими кар’єрного зростання покладені в основу проведення зустрічей студентів з роботодавцями, успішними людьми, представниками малого та середнього бізнесу, науковцями університету. "Як скласти резюме?", "Як шукати роботу?", "Як уникнути помилок під час працевлаштування?" – на ці питання студенти отримали відповіді, побувавши на тренінгових заняттях, які проводили менеджери з працевлаштування РЦПП. Співробітники відділу економічної літератури забезпечували заходи багатоаспектним інформаційним супроводом, а в читальному залі економічної літератури була розгорнута постійно діюча виставка "Кар’єра: складові успіху". У 2004 р. в рамках цього проекту вперше було організовано ток-шоу "Кар’єра". Тема "Розпочинай кар’єру в університеті" виявилась вдалою і актуальною. На зустріч зі студентами завітали гості-роботодавці: генеральний директор ВАТ "АК АДВІС" Іван Дунець, директор будівельного кластеру Микола Малий, начальник управління з питань розвитку підприємництва та регуляторної політики обласної держадміністрації Світлана Пасічник, працівник Хмельницького міського центру зайнятості Ольга Ковбасіста, редактор обласної громадсько-політичної газети "Моя газета" Л.В. Луніна, представники великого і середнього бізнесу. Ведучим зустрічі був Євген Безвушко – студент п’ятого курсу ГПІ, який вдало поєднував навчання та роботу. Готуючись до ток-шоу "Кар’єра", студенти активно включилися у проведення конкурсу на краще резюме, і переможці конкурсу Євген Безвушко, Андрій Тіней, Олександр Підвисоцький отримали грамоти. Про те, що захід вдався і дав свої практичні результати, говорив той факт, що у студентів виникло бажання продовжити контакти з роботодавцями після ток-шоу та залишені відгуки в "Хроніці визначних подій": "Був радий можливості брати участь в ток-шоу "Кар’ єра". Оригінально, цікаво, а головне, своєчасно та перспективно. Нам, роботодавцям, нам, організаторам виробництва потрібно починати зустрічатися з майбутніми спеціалістами не на випусках, а на перших курсах. Вдячні робітникам бібліотеки за творчий підхід та чекаю нових запрошень". З повагою М. Малий – Голова Ради обласного об’єднання "Будівельний кластер". "Дякую організаторам ток-шоу "Кар’єра" за надану можливість взяти участь у такому цікавому та необхідному і для молоді, і для роботодавців заході. Бажаю успіхів викладачам та працівникам бібліотеки університету, студентам та випускникам – щасливої долі та гарної кар’єри!". З надією на подальшу співпрацю С. Пасічник – Начальник управління з питань розвитку підприємництва Головного управління економіки облдержадміністрації. |
||||
|