Глухенька В.О., Комплексні інформаційні рішення в науковій бібліотеці Хмельницького національного університету
В доповіді висвітлені основні напрямки стратегії розвитку інформаційної системи в науковій бібліотеці Хмельницького національного університету та представлено віртуальну систему обслуговування користувачів. Основним напрямком стратегії розвитку наукової бібліотеки Хмельницького національного університету на сьогодні є досягнення високого рівня якості бібліотечних послуг для забезпечення навчання і наукових досліджень студентів та науковців університету за допомогою застосування новітніх інформаційних технологій. З метою більш ефективного впровадження вищезазначеної політики було розроблено перспективну програму розвитку наукової бібліотеки ХНУ на 2007 - 2016 роки. Основними напрямками реалізації даної програми визначені: 1. Оперативне, якісне та комфортне обслуговування читачів із застосуванням автоматизованих технологій, задоволення їхніх інформаційних запитів, підвищення загальної культури обслуговування. 2. Інформаційне забезпечення усіх напрямків роботи ВНЗ; сприяння популяризації наукової діяльності університету - проведення інформаційних заходів, презентацій, виставок наукових робіт викладачів та студентів ХНУ. 3. Творче партнерство з кафедрами та інститутами. 4. Подальше впровадження і розвиток інформаційних технологій. 5. Формування бібліотечного фонду, що максимально забезпечує потреби користувачів бібліотеки в документах та інформації. Комплексний підхід та покрокове створення інформаційної системи в книгозбірні: 1-й крок – розробка концептуального бачення розвитку електронного середовища в бібліотеці та формування інфраструктурного рішення з відповідним матеріально-технічним забезпеченням: • створено зал електронної інформації з 15 АРМ для користувачів, які мають вихід в Інтернет; • сформовано штати відділів інформаційних технологій та комп’ютерного забезпечення з секторами програмного забезпечення, технічного забезпечення та адміністрування Wеb-сайту, електронної бібліотеки з сектором обслуговування читачів в залі електронної інформації; • для підтримки великої кількості даних та для оперативного виконання звернень користувачів придбано 3 потужних сервери (два 2*Xeon 2400/ RAM 2048 Mb/ HDD 2*80 G, на яких містяться електронний каталог та повнотекстові ресурси та Cel 2400/ RAM 512 Mb/ HDD 120G, який виконує функцію проксі-сервера та Web-сервера бібліотеки); • розроблено лінгвістичне забезпечення – створено тематичний рубрикатор на основі таблиць УДК, розроблено систему інших довідкових словників в електронному вигляді; • забезпечено методичну підтримку: працівниками науково-методичного відділу разом із фахівцями інших підрозділів розроблено понад 40 інструкцій, положень, пам’яток; організовано навчання роботі на ПК персоналу; • придбано систему "УФД. Бібліотека" для автоматизації основних технологічних процесів. 2-й крок – важливою складовою успіху в процесі впровадження інформаційних систем є забезпечення фінансування програми, що вирішується в книгозбірні двома шляхами: • із загальноуніверситетського бюджету згідно кошторису, який складається бібліотекою на поточний рік і затверджується ректором університету, • за рахунок власних коштів, що надходять від надання додаткових платних послуг користувачам бібліотеки. 3-й крок – впровадження нових інформаційних сервісів для користувачів книгозбірні: • розроблено додаткове програмне забезпечення програмістами відділу інформаційного забезпечення бібліотеки (всі програмні продукти, які впроваджені впродовж 2002 - 2011 років, орієнтовані на роботу в комп'ютерній мережі, побудовані за архітектурою клієнт-сервер, базуються на системах управління базами даних реляційного типу, які підтримують стандарт SQL); • створені бази даних: • електронний каталог наукової бібліотеки ХНУ (бібліографічна), • електронна бібліотека ХНУ (повнотекстова), • книгозабезпеченість навчального роцессу ХНУ (бібліографічна), • анотована база даних наукових публікацій (повнотекстова), • обмінно-резервний фонд наукової бібліотеки ХНУ (бібліографічна), • навігатор Інтернет-ресурсів за профілем ВНЗ (вебліографічна), • зведений електронний каталог бібліотек Хмельницької області (бібліографічна). • впроваджені додаткові сервіси для користувачів: • віртуальна довідкова служба, • віртуальні виставки, • "Радимо почитати" (огляд художньої літератури), • замовлення документів по МБА в он-лайн режимі на Web-сайті книгозбірні, • замовлення нової літератури для навчального роцессу викладачами університету в он-лайн режимі на Web-сайті книгозбірні, • доступ до формуляра читача на Web-сайті бібліотеки. 4-й крок – організація Web-сайту книгозбірні, який за своєю суттю є Web-порталом і виконує такі головні завдання: • організація масового і ефективного використання інформаційно-комунікаційних технологій в навчальному процесі, • формування інформаційних ресурсів, направлених на задоволення потреб спільноти університету та колег-бібліотекарів методичного об’єднання книгозбірень ВНЗ Хмельницької області, • підвищення якості обслуговування та надання додаткових послуг бібліотекою ХНУ студентам та науковцям університету, • формування публічних інформаційних ресурсів для представлення у всесвітній мережі наукових здобутків вчених університету, • налагодження зворотного зв’язку між бібліотекою та її користувачами. Сьогодні в науковій бібліотеці ХНУ під впливом інформаційних технологій створена нова система обслуговування читачів (див. рис.1), розроблено засоби віддаленого доступу до інформаційних ресурсів, а також досліджуються джерела, які можна використовувати, якщо у книгозбірні відсутня необхідна інформація. Формування системи обслуговування визначають такі фактори: активізація бібліотеки як інформаційного центру університету; створення електронних баз бібліотеки; зміни в інформаційних потребах користувачів; структурні зміни фонду бібліотеки. Рис. 1. Віртуальна система обслуговування НБ ХНУ Запровадження в бібліотечну практику нових технологій зумовлює перегляд концепції обслуговування користувачів, розширює можливості книгозбірні: водночас із обслуговуванням своїми фондами та ресурсами вона забезпечує доступ до зовнішніх інформаційних ресурсів. Надається доступ користувачам бібліотеки до відомих в світі БД, як, наприклад, Springer, Blackwell тощо. Протягом всього часу запровадження нових технологій нас цікавила думка читача, його сприйняття нововведень й уміння ними користуватися. Тому ряд досліджень було присвячено вивченню думки користувача щодо запровадження інформаційних технологій: "Комп’ютеризація в бібліотеці: думка читачів та бібліотекарів", "Використання інформаційних електронних ресурсів бібліотеки". Логічним продовженням стало дослідження інформаційних потреб молоді "Інформаційні запити користувачів в системі ОЗО", "Система ціннісних орієнтирів студентів", "Використання бібліотечних ресурсів та задоволення попиту читачів" тощо. Результати досліджень дають відповіді на такі важливі запитання: канали надходження інформації до студентів в сучасному інформаційному середовищі; роль бібліотеки в наданні інформації студентам, якість цієї інформації та її вплив на розвиток окремої людини. Використовуючи результати досліджень, книгозбірня намагається не тільки забезпечити навчальний процес, а й допомогти студентові розвинути творчі та комунікативні здібності, знайти своє місце у житті. Підводячи підсумки 50-річного шляху розвитку наукової бібліотеки Хмельницького національного університету, можна з впевненістю сказати, що книгозбірня виконує свою місію із забезпечення інформацією наукового та навчального процесів університету на сучасному рівні. |
||||
|