Олена Айвазян, ПРОСВІТНИЦЬКА РОБОТА БІБЛІОТЕК ВИЩИХ НАВЧАЛЬНИХ ЗАКЛАДІВ Нова ера історичного розвитку, в яку вступив народ України, ставить завдання сформувати такі найвищі цінності нації як інтелект та культура. "При этом ценности пользующиеся признанием, выбираемые и осуществляемые составляют существенный мотивировочный фактор, поскольку обусловливают отношение личности к окружающему миру, влияют на оценку прошлого и на выбор целей и направлений действия в будущем"239 Процес виховання має національний характер, адже базується на національно-виховних традиціях українського народу, його самобутності. Сучасна модель національного виховання враховує особливості сьогодення, а також моральний та духовний стан народу України. Концепції національного виховання дають визначення понять "національне виховання" і "державне виховання". Національне виховання передбачає вплив на формування особистості широкого діапазону факторів. Розвиток її здійснюється в процесі засвоєння соціального досвіду і норм, притаманних суспільству, та особистої участі у системі соціальних зв'язків і набуття соціального досвіду. Державне виховання - складова і невід'ємна частина національного виховання, яке здійснюють тільки державні інститути. Національне виховання повністю відповідає інтересам нації й потребам відродження України, адже це створена упродовж віків самим народом система поглядів, переконань, ідей, ідеалів, традицій, звичаїв, покликаних формувати світоглядну свідомість та ціннісні орієнтації молоді, передавати їй соціальний досвід і кращі надбання попередніх поколінь. В Україні створюється нова система виховання, яка водночас є національною й інтернаціональною, вона базується на гуманістичних ідеях, а її орієнтири узгоджуються з кращими надбаннями світової цивілізації. Основні теоретико-педагогічні засади виховної та просвітницької роботи зі студентами З метою утвердження нової парадигми освіти і виховання в бібліотеках реалізуються такі основні види виховної та просвітницької роботи:
Високий статус у вихованні студентської молоді займають ідеї, підходи, цінності людинознавства, вітчизнознавства, народної і наукової педагогіки. "Смотря с общественно-культурной точки зрения, ценности составляют формирующий и регулирующий фактор связи на плоскости человек-человек, человек-социальная группа и человек-общественность, а это обозначает, что они ответственны за создание общественной жизни".240 Просвітницька робота побудована на українознавчій основі, що сприяє розвитку духовного світу, національної свідомості особистості, вивченню і використанню кожним студентом філософії, ідеології, політики та ін. Мета, завдання і принципи просвітницької роботи зі студентами "Головною метою роботи з молоддю є плекання гармонійно розвиненої особистості майбутніх фахівців, забезпезпечення глибокого засвоєння ними духовних надбань українського народу, гуманних міжнаціональних взаємин, формування в студентської молоді стійких якостей патріота і громадянина Української держави, високої професійної компетентності, фізичної досконалості, морально-етичної, художньо-естетичної, правової, економічної та екологічної культури".241 Освіта покликана виконати важливі соціальні завдання, суспільство потребує якісних фахівців242. Пріоритетними завданнями роботи є виховання глибокої моралі, культури, духовності кожного студента, формування професіоналізму, науково-педагогічного мислення, національної, політичної свідомості й самосвідомості, творчого ставлення до дійсності та ін. В основі виховної роботи зі студентами лежать принципи демократизму й гуманізму, добровільності та самоврядування, самоосвіти і самовиховання, осо-бистісно орієнтованого виховання, індивідуалізації та диференціації науково-пізнавальної діяльності, наступності поколінь, діяльнісного і творчого підходу в різних видах навчального пошуку, громадської роботи. Важливим є формування в студентів відчуття усвідомлення обов'язків перед народом і суспільством, глибокої відповідальності перед батьками, колективом академічної групи, факультету й університету, Батьківщиною за високу результативність свого навчання, своє постійне зростання як професіонала. У найтіснішому зв'язку з професійним зростанням перебувають завдання виховання в студентів таких якостей українського патріота, громадянина, як:
Студенти перебувають у просторі організованої діяльності вищого навчального закладу, їм переважно відводиться роль об'єктів і значно меншою мірою - суб'єктів соціальної взаємодії. Це стосується і навчання, і виховання. Цьому сприяють зустрічі з викладачами та науковцями університету, які розкриваються перед молоддю як цікаві, обдаровані, неординарні особистості. Індивідуально орієнтовані навчальні та виховні технології значно продуктивніші порівняно з традиційними масовими і мають розглядатись як перспективні для вищих навчальних закладів. Але по-справжньому невичерпними і необмеженими для розвитку особистості є творчі процеси, оскільки перебіг їх має особистісний, тобто індивідуальний характер. Тому набагато цікавіше проходять різноманітні камерні заходи, які сприяють більш близькому спілкуванню, заохочують студентів до безпосередньої участі в заході. Такими є студентські конференції, присвячені Івану Франку, Володимиру Винниченку, Михайлу Грушевському та іншім відомим українським діячам. Проблема створення умов і розширення можливостей для залучення студентів до систематичної, активної, соціально значущої і суспільновизнаної виховної та науково-пошукової діяльності є досить актуальною в контексті тих завдань, які стоять перед сучасною вищою школою, має концептуальний характер. 239 Кокиен А., Значение ценностей в жизни человека и их селективное условие, Наука і освіта – 2010. - №2. – 31с. 240Там само-31 с. 241Вища освіта України і Болонський процес: Навчальний посібник / За ред Кременя В.Г., - К.: Освіта, 2004. -65 с. 242Juszczak К., Teachers' education the context of changing expectations in contemporary society, Вісник прикарпатського університету, серія: Педагогіка, 2011 - 78-82 с. Література:
|
||||
|