Леденева Н.Д., завідуюча сектором Концептуальні засади просвітницької роботи наукової бібліотеки ХНУ Нова ера історичного розвитку, в яку вступив народ України, ставить завдання сформувати інтелектуальний та культурний потенціал як найвищу цінність нації. Процес виховання має національний характер, адже базується на національно-виховних традиціях українського народу, його самобутності. Сучасна модель національного виховання враховує особливості сьогодення, а також моральний та духовний стан народу України. Концепції національного виховання дають визначення понять "національне виховння" і "державне виховання". Національне виховання передбачає вплив на формування особистості широкого діапазону факторів. Розвиток її здійснюється в процесі засвоєння соціального досвіду і норм, притаманних суспільству, та особистої участі у системі соціальних зв'язків і набуття соціального досвіду. Державне виховання – складова і невід'ємна частина національного виховання, яке здійснюють тільки державні інститути. Національне виховання повністю відповідає інтересам нації й потребам відродження України, адже це створена упродовж віків самим народом система поглядів, переконань, ідей, ідеалів, традицій, звичаїв, покликаних формувати світоглядну свідомість та ціннісні орієнтації молоді, передавати їй соціальний досвід і кращі надбання попередніх поколінь. В Україні створюється нова система виховання, яка водночас є національною й інтернаціональною, вона базується на гуманістичних ідеях, а її орієнтири узгоджуються з кращими надбаннями світової цивілізації. Основні теоретико-педагогічні засади виховної та просвітницької роботи зі студентами З метою утвердження нової парадигми освіти і виховання в бібліотеці ХНУ реалізуються такі основні види виховної та просвітницької роботи: 1. Підпорядкування цілей, завдань, форм позааудиторної роботи зі студентами, вихованню патріотів, відданих громадян України. 2. Поглиблення духовного потенціалу навчально-виховного процесу, забезпечення пріоритетності засвоєння студентами компонентів змісту освіти, стандартів культури, моралі, національних і вселюдських цінностей та ідеалів. 3. Гармонійне поєднання завдань виховання і самовиховання, самореалізації студентів, формування їхнього самобутнього духовного світу, творчого "я", цілісної гуманної особистості. Навчально-виховний процес, просвітницька робота зі студентами, управління нею грунтуються на міцній основі впровадження державної мови, національних і загальнолюдських цінностей в усі сфери діяльності ВНЗ. Високий статус у вихованні студентської молоді в ХНУ займають ідеї, підходи, цінності людинознавства, вітчизнознавства, народної і наукової педагогіки. Просвітницька робота побудована на українознавчій основі, що сприяє розвитку духовного світу, національної свідомості особистості, вивченню і використанню кожним студентом філософії, ідеології, політики та ін. Мета, завдання і принципи просвітницької роботи зі студентами Головною метою роботи з молоддю є плекання гармонійно розвиненої особистості майбутніх фахівців, забезпезпечення глибокого засвоєння ними духовних надбань українського народу, гуманних міжнаціональних взаємин, формування в студентської молоді стійких якостей патріота і громадянина Української держави, високої професійної компетентності, фізичної досконалості, морально-етичної, художньо-естетичної, правової, економічної та екологічної культури. Пріоритетними завданнями роботи є виховання глибокої моралі, культури, духовності кожного студента – формування професіоналізму, науково-педагогічного мислення, національної, політичної свідомості й самосвідомості, творчого ставлення до дійсності та ін. В основі виховної роботи зі студентами лежать принципи демократизму й гуманізму, добровільності та самоврядування, самоосвіти і самовиховання, особистісно орієнтованого виховання, індивідуалізації та диференціації науково-пізнавальної діяльності, наступності поколінь, діяльнісного і творчого підходу в різних видах навчального пошуку, громадської роботи. Важливим є формування в студентів відчуття усвідомлення обов'язків перед народом і суспільством, глибокої відповідальності перед батьками, колективом академічної групи, факультету й університету, Батьківщиною за високу результативність свого навчання, своє постійне зростання як професіонала. У найтіснішому зв'язку з професійним зростанням перебувають завдання виховання в студентів таких якостей українського патріота, громадянина, як: — історична пам'ять, національна свідомість й самосвідомість, стійкий характер і світогляд, ідеали шевченківського типу людини; — активно-перетворююча позиція, спрямована на поліпшення життя, гуманізацію відносин між людьми, представниками різних національностей, перемогу добра над злом, утвердження загальнонаціональних інтересів; В тематичному спрямуванні просвітницької роботи бібліотеки ХНУ проводитимуться заходи по формуванню громадянської та національної свідомості, а саме: • тематичний вечір "Заповіту" - 165 (до Шевченківських днів); • історичні нотатки "З когорти вождів. Симон Петлюра"; • година педагогічних роздумів "Григорій Сковорода. Параболи виховання"; • клуб цікавих зустрічей "Видатні діячі культури й мистецтва та Подільська земля" тощо). Взаєморозумінню і взаємодопомозі, толерантності у ставленні до інших людей, їхніх думок і позицій, умінню спростовувати ненаукові ідеї, теорії сприяють заходи, що націлені на ціннісні орієнтації молоді: • година духовності "Василь Стус. Розплата за талант"; • година-міркування "Геній та везіння або життя Михайла Ломоносова" (до 300-ліття від дня народження); • година-екскурс "Києво-Печерська Лавра (960 років заснування); • актуальний діалог на теми моралі "Як учили наші предки"; • урок-міркування "В. Третьяков – меценат за покликанням". Готовність брати активну участь у громадському, культурному, науковому і політичному житті нашої держави, боротися з антидемократичними, аморальними явищами, порушеннями Конституції, утверджувати ідеологію патріотизму і державотворення спонукають заходи, що розширюють студентський світогляд: • урок-аналіз "Дейл Карнегі. Як знайти себе"; • мистецька година "Історія українських грошей. Мистецький аспект" ; • мистецький урок "Леонардо да Вінчі. Іронічний погляд з епохи Відродження". Молода людина за роки свого студентського життя має набути у вищому навчальному закладі таку сукупність якостей, з якими вона може бути конкурентоспроможною на ринку праці. Студенти перебувають у просторі організованої діяльності вищого навчального закладу, їм переважно відводиться роль об'єктів і значно меншою мірою – суб'єктів соціальної взаємодії. Це стосується і навчання, і виховання. Цьому сприяють зустрічі з викладачами та науковцями університету, які розкриваються перед молоддю як цікаві, обдаровані, неординарні особистості. Зокрема, науковою бібліотекою ХНУ організовані зустрічі з ректором університету, професором Скибою М.Є., з проректором по виховній роботі, автором поетичних збірок Войнаренком М.П., радником ректора, академіком Силіним Р.І. та ін. Індивідуально орієнтовані навчальні та виховні технології значно продуктивніші порівняно з традиційними масовими і мають розглядатись як перспективні для вищих навчальних закладів. Але по-справжньому невичерпними і необмеженими для розвитку особистості є творчі процеси, оскільки перебіг їх має особистісний, тобто індивідуальний характер. Тому набагато цікавіше проходять різноманітні камерні заходи, які сприяють більш близькому спілкуванню, заохочують студентів до безпосередньої участі в заході. Такими є студентські конференції, присвячені Івану Франку, Володимиру Винниченку, Михайлу Грушевському та іншім відомим українським діячам. Проблема створення умов і розширення можливостей для залучення студентів до ситематичної, активної, соціально значущої і суспільновизнаної виховної та науково-пошукової діяльності є досить актуальною в контексті тих завдань, які стоять перед сучасною вищою школою, має концептуальний характер. Література 1. Вітвицька С.С. Основи педагогіки вищої школи: Методичний посібник для студентів магістратури. - К.: Центр навчальної літератури, 2003. - 316 с. 2. Вища освіта в Україні: Навч. посіб. /В.Г.Кремень, С.М.Ніколаєнко, М.Ф.Степко та ін. - К.: Знання, 2005. - 327 с. 3. Вища освіта України і Болонський процес: Навчальний посібник / За ред. В.Г.Кременя. - К.: Освіта, 2004. - 384 с. 4. Драчук Р.В. Ми в душах храм будуємо... // Р.В.Драчук, Л.І. Іщенко. - Хмельницький: ХНУ, 2007. - 63 с. 5. Кузьмінський А.І. Педагогіка вищої школи: Навч. посіб. - К.: Знання, 2005. - 486 с. - (Вища школа ХХІ століття). |
||||
|