Міністерство освіти і науки України
Хмельницький національний університет
Бібліотека
Бібліотека в освітньому просторі
Інформаційний бюлетень №1
Хмельницький
2005
Петрицька В.М.,
директор
бібліотеки
Хмельницького
національного
університету
Розвиток
вищої освіти на сучасному етапі є одним із визначних чинників розвитку держави.
Пріоритетним напрямком української освіти сьогодні є інтеграція в європейський
простір. Вища школа готується до вступу в Болонський процес. Це висуває нові
вимоги до якості підготовки конкурентоспроможних фахівців, що відповідають
міжнародним стандартам.
Освіта все більше стає етапом розвитку особистості.
Модернізація
освіти в Україні зумовила необхідність трансформації бібліотек у сучасні
бібліотечно-інформаційні центри, від ресурсів і послуг яких багато в чому
залежить якість і зміст навчання. Це потребує впровадження нових методів
управління та праці, новітніх інформаційних технологій, освоєння передових
методів роботи.
Впровадження
автоматизованих бібліотечно-інформаційних технологій стає якісно новим етапом в
розвитку бібліотек вищих навчальних закладів, посилює вимоги до професійного
рівня кадрів. Сучасний бібліотекар за своїм соціальним призначенням повинен
сприяти оволодінню знаннями. Рівень його інтелекту, освіченості,
компетентності, поінформованості повинен постійно підвищуватись. Особливого
значення набуває безперервна освіта бібліотечних кадрів.
Бібліотека Хмельницького національного
університету започатковує видання інформаційного бюлетеня "Бібліотека в
освітньому просторі",
метою якого є надання методичної та практичної допомоги бібліотекам обласного
методичного об’єднання з основних питань бібліотечної діяльності.
Коло існуючих сьогодні проблем в
бібліотечній галузі надзвичайно широке, і ми виділяємо найбільш актуальні.
Планується висвітлення постійних рубрик бюлетеня:
"Правове
поле". Питання управління бібліотекою та організація праці – одне з
найголовніших. Тому керівникам бібліотек буде корисним ознайомитись з чинними
нормативними документами бібліотечної галузі, в т.ч. з оплати праці та
матеріального стимулювання, запровадження платних послуг, стандартами. Будемо
інформувати про прийняті нові закони, представляти юридичні консультації.
"Сучасні технології". Передбачається
подавати інформацію про сучасні технології та їх значення у створенні якісно
нових послуг, комфортних умов обслуговування в забезпеченні оперативності та
повноти задоволення читацьких запитів.
"Консультує фахівець." Будуть друкуватись поради практиків – провідних фахівців
бібліотеки ХНУ з різних питань діяльності бібліотечно-бібліографічного обслуговування
користувачів, проведення наукової, просвітницької роботи.
"З досвіду колег." Бібліотека ХНУ отримує близько 20 фахових періодичних
видань, що дає можливість ознайомитись із досвідом роботи бібліотек нашої
країни, а також близького і далекого зарубіжжя. Найбільш цікаві матеріали ви
зможете знайти в цій рубриці.
"Грані професії." Розкриває
матеріали про нашу спеціальність та її трансформацію сьогодні, про фахові знання, навики та бібліотечну етику,
культуру мови та спілкування з користувачами, тести, дослідження.
"Події та факти." Буде
висвітлювати знаменні дати з історії та сьогодення бібліотечної справи, про
визначні події в житті окремих бібліотечних колективів та бібліотекарів, в т.ч.
по області.
"Книжкова полиця." Постійна рубрика
науково-методичного відділу бібліотеки подаватиме списки літератури на допомогу
бібліотекам з усіх питань їх діяльності.
В першому випуску бюлетеня найбільшу увагу звернено організації діяльності
бібліотек вищих навчальних закладів.
З цього приводу в рубриці “Правове поле” подається перелік його документів
чинного законодавства. Їх доповнюють списки нових надходжень книг та
періодичних видань науково-методичного відділу з бібліотечного менеджменту.
Подані також електронні ресурси Інтернет.
В рубриці “Консультує фахівець” знайшли
відображення практичні поради з питань збереження книжкового фонду, боротьби з
читацькою заборгованістю та початкових кроків запровадження новітніх
інформаційних технологій.
Ми сподіваємось, що матеріали бюлетеня сприятимуть
підвищенню фахової підготовки працівників бібліотек, набуття якісно нових
професійних знань та практичних умінь, допоможуть в роботі з новими
технологіями, вдосконаленню бібліотечного обслуговування та в кінцевому
результаті більш повному задоволенню інформаційних потреб користувачів.
Маємо надію, що наше видання стане місцем
постійного спілкування професіоналів на злободенні теми бібліотечного життя
вищого навчального закладу.
Побажаємо вам
і собі успіхів в нашій благородній справі – справі підготовки фахівців задля майбутнього
нашої держави.
Правове поле
Законодавчі та нормативні документи
у сфері бібліотечної справи
1.Про бібліотеки і бібліотечну справу :Закон Украіни
від 1995.01.27, № 32/95
2.Про внесення змін до Закону України "Про бібліотеки і бібліотечну справу:Закон України від 2000.03.16, № 1561-III
3.Про встановлення Всеукраїнського дня бібліотек: Указ Президента України від 1998.05.14, № 471/98
4.Про затвердження Примірного положення про бібліотеку вищого навчального закладу III-IV рівнів акредитації:Наказ Міносвіти
України від 2004.08.06,№ 641
5.Про затвердження Типових правил користування бібліотекою вищого закладу освіти Міністерства освіти України: Наказ Міносвіти
україни від 1998.08.31, № 321
6.Про затвердження Положення про мережу освітянських бібліотек МОН України та АПН України: НаказМіністерство освіти і науки, Академії педагогічних наук України від від 2003.05.30, № 334/31
7.Про невідкладні заходи щодо розвитку бібліотек України : Указ Президента України від 2000.03.22, № 490/2000
8.Про створення Державної науково-педагогічної бібліотеки України: Постанова КМ України від 1999.10.30, № 2018
9.Про Центральну наукову сільськогосподарську бібліотеку УААН: Наказ Міністерства аграрної політики України від 2002.07.01, № 178/45
Бібліотечні фонди
10.Про затвердження Інструкції про організацію
передачі та обміну документами між бібліотеками України : Наказ Мінкультури
України від 1996.07.18, № 385
11.Про затвердження Інструкції про порядок
відбору рукописних книг, рідкісних і цінних видань з бібліотечних фондів до
Державного реєстру національного культурного надбання : Наказ Мінкультури
України від 2001.11.20, № 708
12.Про затвердження переліку бібліотек, до яких надсилаються документи у рамках
міжнародного документообміну, що звільняються від сплати мита: Постанова КМ України від 2000.08.31, № 1364
13.Про затвердження Положення про систему депозитарного зберігання бібліотечних фондів
України : Наказ Мінкультури України від 1996.12.02, № 570
14.Про затвердження Програми збереження бібліотечних та архівних фондів на 2000 - 2005
роки : Постанова КМ України від 1999.09.15, № 1716
15.Про затвердження Програми поповнення бібліотечних фондів на період до 2005 року: Постанова КМ України від 2002.07.01, № 900
16.Про Інструкцію по інвентаризації основних
засобів, нематеріальних активів, товарно-матеріальних цінностей, грошових коштів і
документів та розрахунків: Наказ Мінфіна України від 1994.08.11, № 69
17.Про обов'язковий примірник документів: Закон України від 1999.04.09, № 595-XIV
18.Про порядок доставляння обов'язкових
примірників документів: Постанова КМ України
від 2002.05.10, № 608
19.Про проведення інвентаризації бібліотечних фондів: Лист Державного казначейства України від 2002.08.29, № 07-04/1500-7724
Автоматизація та інформатизація бібліотек
20.Про затвердження Концепції формування
системи національних електронних інформаційних ресурсів: Розпорядження КМ України від 2003.05.05, № 259-р20.
21.Про
затвердження переліку завдань (проектів) Національної програми інформатизації
на 2004 рік, їх державних замовників та обсягів фінансування: Розпорядження КМ України від 2004.03.27,
№ 181-р
22.Про затвердження Порядку локалізації
програмних продуктів (програмних засобів) для виконання Національної програми
інформатизації: Постанова КМ України від 1998.11.16, № 1815
23.Про затвердження Порядку формування та
виконання регіональної програми і проекту інформатизації: Постанова КМ України
від 2000.04.12, № 644
24.Про Концепцію Національної програми інформатизації: Закон України від 1998.02.04, № 75/98-ВР
25.Про Національну програму інформатизації: Закон України від 1998.02.04, № 74/98-ВР
26.Про прийняття за основу проекту Постанови
Верховної Ради України про затвердження Завдань Національної програми
інформатизації на 2003 - 2005 роки: Постанова Верховної Ради України від 2004.03.02, № 1560-IV
Платні послуги в бібліотеках
27.Про затвердження
Інструкції про порядок застосування в бібліотеках України грошової застави за
особливо цінні книги та об’єкти користування: Наказ Мінкультури
України від 1999.05.05, № 274
28.Щодо доходів закладів освіти, охорони
здоров'я, архівних установ, бібліотек, які утримуються за рахунок бюджету: Лист Державної податкової
адміністрації від
1997.10.17, № 15-0116/11-8297
29.Щодо
оподаткування добровільних внесків, одержаних бібліотекою : Лист Головної
державної податкової інспекції від 1996.05.21, № 14-211/10-3414
Перелік складено на основі правової БД "Liga.Client."
Доступ до повних електронних текстів – локально з машин
ХНУ.
Скористатись паперовими версіями даних документів ви
зможете у виданнях з фонду методичного відділу:
Законодавчі та нормативні документи
України у сфері інформації, видавничої та бібліотечної справи: Тематична
добірка. У 2-х ч. Ч.1. Правове регулювання у сфері
інформації/Укладач Т.Ю. Жигун.– К.:Книжкова палата України, 2002.– 124с.
Законодавчі та нормативні документи
України у сфері інформації, видавничої та бібліотечної справи: Тематична
добірка. У 2-х ч. Ч.2. Правове регулювання у сфері видавничої
та бібліотечної діяльності/Укладач Жигун Т.Ю.– К.:Книжкова палата України,
2002.– 220с
Правові ресурси Інтернет:
Законодавство України: Вся база "Законодавство України" (на 26 листопада 2004 р.)
= 79492 документа [ Електронний ресурс].- Спосіб доступу: URL: http://zakon.rada.gov.ua/cgi-bin/laws/main.cgi
Нормативні
акти України в бібліотечній і суміжних галузях: Національна бібліотека України
імені В.Вернадського [Електронний ресурс].-Спосіб доступу: URL: http://www.nbuv.gov.ua/law/
Матеріал підготували: Чабан К.А., Мацей О.О.
ТАБЛИЦЯ
Основних статистичних показників роботи
бібліотек ВНЗ Хмельницького
обласного методичного об’єднання
за 2004 рік
Назва показника | Виконано | | | | | | ХНУ
| КПДУ
|
ПДАТУ
| ХГПІ
| ХУУП
|
Всього | |
1
| 2
| 3
|
4
| 5
| 6
|
7 |
Фонд
| | |
| | |
|
Всього док.
| 586286
| 881151
|
601635
| 104242
| 60425
|
2233739 |
В
т.ч. наукова
| 147660
| 341201
|
345707
| 5956
| >2117
|
842641 |
навчальна
| 296707
| 539950
|
144698
| 20726
| 55230
|
1057311 |
художня
| 23006
| 141462
|
31702
| 55074
| 2232
|
253476 |
сусп.-політична
| 93327
| 214531
|
191168
| 22950
| 28464
|
550440 |
іноз. мовою
| 10912
| 8417
|
3130
| 1923
| 68
|
24450 |
укр. мовою
|
130833
|
287474
|
106702
|
34747
|
31253
|
591009 |
Нові
надходж.
( назв)
| 4344
| 28645
|
805
| 354
| 418
|
34566 |
примірників
| 21757
| 40206
|
3391
| 5452
| 3681
|
74487 |
У т.ч. :
книги, брошури
| 17827
| 37940
|
3391
| 4469
| 3057
|
66684 |
період.
та інформ.вид.
| 3489
| 2266
|
934
| 983
| 624
|
8296 |
Наук.літ.
| 3540
| 24745
|
834
| 795
| 983
|
30897 |
Навч.літ.
| 15770
| 15461
|
2460
| 2533
| 2074
|
38298 |
художня
література
| 1092
| 2408
|
97
| 1067
| -
|
4664 |
іноземними
мовами
| 6458
| 3085
|
224
| 123
| 1265
|
11155 |
українською
мовою
| 15299
| 9624
|
3167
| 2533
| 1792
|
32415 |
Вибуло
докум.
| 7171
| 415
|
663
| 6185
| 1620
|
16054 |
Читачі
| | |
| | |
|
Всього
за єдиним обліком
| 14148
| 7816
|
5727
| 2420
| 1752
|
31863 |
в т.ч. студентів
| 12293
| 6681
|
4792
| 2070
| 1592
|
27428 |
Факт. обслуж. читачів
| 50409
| 39826
|
21832
| 7485
| 3242
|
122794 |
Відвідування
| 363554 |
307723 |
201301 |
89550 |
64320 |
1026448 |
Книговидача
| | |
| | |
|
Всього
видано док-в
| 1215371
| 601248
|
370883
| 287620
| 267255
|
2742377 |
В т.ч.
: наукової
| 328217
| 246192
|
141181
| 29452
| 4706
|
749748 |
навч.
літ. | 859273 | 355056 |
203832 | 182320 | 261981 |
1862462 |
худож. літ. | 26081 | 47047 |
15072 | 53420 | 568 |
142188 |
с.-пол. літ. | 797853 | 62532 |
117584 | 8327 | 136580 |
1122876 |
іноз. мовою | 3004 | 6010 |
10952 | 14427 | 102300 |
136693 |
укр. мовою | 692402 | 195031 |
207357 | 225000 | 164955 |
1484745 |
МБА | | |
| | |
|
абонентів МБА | - | - |
12 | - | 8 |
20 |
Вислано літ.прим | - | - |
15 | - | 34 |
49 |
Одержано літ. прим. | 160 | - |
5 | - | 20 |
185 |
Масова робота | | |
| | |
|
Тем. вист., переглядів
| 60
| 87
|
56
| 54
| 10
|
267 |
Бібліогр.огляди ( тем ) | 24 | 51 |
31
| 10
| 4
|
120 |
Масові заходи | 28 | 7 |
98 | 11 | 7 |
151 |
Довідки всього | 25523 | 7931 |
10380
| 3700
| 650
|
48184 |
В т.ч. темат
| 6777
| 1128
|
5443
| 1400
| 450
|
15198 |
тем по ДОК
| 10
| 18
|
5
| -
| 5
|
38 |
абонентів ДОК
| 16
| 16
|
5
| -
| 3
|
40 |
Колект. абон. Інформ.
| -
| 1
|
8
| -
| -
|
9 |
Дні інформ. | - | 1 |
10
| 5
| 4
|
20 |
Дні каф., спец. | 23 | 2 |
5
| -
| 2
|
32 |
покажчики | 2 | 2 |
18
| -
| 2
|
24 |
ББЗ заняття | 80 | 12 |
20
| 9
| 6
|
127 |
Програма в год. | 90 | 24 |
5
| 2
| 1
|
122 |
МТБ бібліотеки | | |
| | |
|
Площа кв. м. | 4666 | 3283,55 |
1180
| 330
| 320
|
9779.55 |
К-ть абон. | 8 | 5 |
4
| 1
| 1
|
19 |
К-ть чит.з. | 7 | 5 |
3
| 1
| 1
|
17 |
К-ть посад. місць | 640 | 460 |
240
| 150
| 120
|
1610 |
Оберт. фондів | 2,07 | 0,682 |
0,6
| 2,759
| 4,4
|
10,51 |
Книгозабезп. | 41,44
| 112,75
|
105,6
| 43,075
| 34,4
|
337,27 |
Читаність
| 85,9
| 76,92
|
64,8
| 118,851
| 152,5
|
498,97 |
Відвідуваність | 25,7 | 39,37 |
35,1
| 37,004
| 36,7
|
173,87 |
Бібліот.прац.
| | |
| | |
|
Всього
за штат. чол.
| 92
| 43,5
|
26
| 7
| 10
|
178,5 |
Всього працює
| 88
| 43,5
|
24
| 7
| 10
|
172,5 |
За осв.: вища
| 56
| 35
|
14
| 5
| 8
|
118 |
в т.ч. бібліот. | 28
| 13
|
5
| 4
| 5
|
55 |
Серед. | 32 | 8 |
10
| 2
| 2
|
54 |
в т. ч с/сп. | 3 | 8 |
10
| 2
| 1
|
24 |
Бібліот. | 16 | 6 |
10
| 2
| 1
|
35 |
Стаж. бібл. роботи | | |
| | |
|
До 5–ти років | 17 | 8 |
3
| -
| -
|
28 |
5-15 р
| 25
| 13
|
3
| -
| 1
|
42 |
15- 25
| 32
| -
|
8
| 3
| 5
|
48 |
>25
| 14
| 22
|
10
| 4
| 4
|
54 |
За віком : до 20 | 1 | - |
-
| -
|
|
1 |
20 – 29 | 7 | 4 |
3
| 1
| 1
|
16 |
30 - 40 | 23 | 8 |
4
| 1
| 2
|
38 |
40 - 50 | 35 | 7 |
11
| 2
| 1
|
56 |
Більше 50-ти | 22 | 24 |
6
| -
| 6
|
58 |
Список скорочень:
ХНУ - Бібліотека
Хмельницького національного університету ( методичний центр)
КПДУ - Бібліотека Кам’янець-Подільського державного
університету
ПДАТУ- Наукова бібліотека Подільського державної
аграрно-технічної академії ( м. Кам’янець- Подільський)
ХУУП - Бібліотека Хмельницького університету
управління і права
ХГПІ - Бібліотека Хмельницького гуманітарно-педагогічного інституту
За матеріалами щорічних звітів склала Чабан К.А.
Книжкова полиця.
Презентуємо нову літературу, що надійшла останнім часом до Фонду методичного відділу бібліотеки з питань управління бібліотеками
02 Б59
Библиотечный менеджмент: Дидактическое пособие/Под
ред. В.К. Клюева.– М.:МГУКИ, 2001.– 208с
В пособие включены детализированная
эксклюзивная программа базового учебного курса, а также методически
апробированные планы семинарских занятий ("круглых столов"),
задания проблемного практикума, ситуационные задачи и деловые игры,
тематические и комплексные тесты, вопросы для самоконтроля, перечень
возможных учебно-прикладных исследований, рекомендательный библиографический
список. В приложении помещены справочные материалы, а также
учебно-инновационные разработки практической Школы библиотечного менеджера
(Белгородская ОГУНБ). |
027 П51
Полл Р. Измерение качества работы.
Международное
руководство по измерению работы университетских и других научных
библиотек=Measuring Quality/ Р.Полл, П.Бокхорст; Пер. с англ. Н.В.Соколовой;
Под ред О.Ю.Устинова.– М.:Логос, 2002.– 152с
Руководство
составлено рабочей группой Секции университетских и других научных библиотек
Международной федерации библиотечных ассоциаций и учреждений ( ИФЛА ). Рассматриваются вопросы
эффективности работы библиотек и способы ее измерения. Особое внимание
уделяется индикаторам эффективности и структуре каждого из индикаторов |
02 С90
Суслова И.М. Менеджер библиотеки: требования к профессии
и личности:Учеб. пособие для вузов и коледжей культуры и искусств.– 2-е изд.,
дораб. и доп.– М.:Изд-во МГУКИ, ИПО Профиздат, 2001.– 144с.– (Современная
библиотека;Вып.6)
Данное пособие
переосмысливает идеи менеджмента к организации управленческой деятельности
современного руководителя. Книга состоит из четырёх глав, раскрывающих роль и
место руководителя в системе управления библиотекой, стили и особенности
руководства библиотечным коллективом, этику и психологию деловых
взаимоотношений и методику проведения совещаний, бесед, подготовки
выступлений и докладов. Издание снабжено большим
количеством тестов, практикумов, позволяющих руководителю соотнести
собственную практическую деятельность с рекомендациями психологов и
теоретиков менеджмента.
|
02 С90
Суслова И.М. Основы библиотечного менеджмента:
Учеб.-практ. пособие.– М.:"Изд-во Либерея", 2000.– 232с.
Изложены новые подходы к
теории и практике управления библиотечной деятельностью. Цель издания - дать
читателям профессиональные знания, необходимые как для осуществления процесса
управления библиотекой, так и для самостоятельной работы в области
менеджмента. Оно иллюстрировано таблицами, рисунками, диаграммами. Пособие
предназначено руководителям библиотек любого типа для формирования новой системы управления, а
также студентам и аспирантам, изучающим данный предмет. Каждая глава книги
содержит краткие выводы, вопросы для обсуждения и список использованных источников, что может пригодиться
как организаторам
занятий библиотекарей, так и преподавателям библиотечных вузов
|
02 С90
Суслова И.М. Управленческий учет в библиотеке.
Библиотечная статистика: современное состояние, проблемы: Учеб. пособие
для вузов и колледжей культуры/ И.М.Суслова, Т.Л.Манилова.– 2-е изд., дораб.
и знач. доп.– М.:ИПО Профиздат, 2001.– 128с.– ("Современная
библиотека"Вып.7)
Данное пособие раскрывает теоретические основы
управленческого учёта в библиотеке и его отличие от финансового, теорию и практику статистической
деятельности. В книге излагается методология расчёта показателей
относительных и средних величин, а также нормативный подход к организации
сети муниципальных библиотек в связи с переходом на местное самоуправление. В
приложениях даётся действующая на момент издания книги форма статистической
отчётности о деятельности библиотек и инструкция по её заполнению. Для руководителей библиотек, слушателей
центров повышения квалификации и студентов, изучающих управление библиотекой. |
02 У67
Управление библиотекой: Учеб.-практ.
пособие.– СПб.:Профессия, 2002.– 302с
Пособие раскрывает сущность и основы управления
библиотекой, специфику управленческой деятельности руководителей разных
уровней управления в библиотеке и ЦБС. Рассмотрены вопросы планирования и
документационного обеспечения управления библиотекой. Материалы, связанные с
разработкой организационно-регламентирующей библиотечной документации,
представлены в приложениях. |
Зміст кожної з
презентованих на виставці книг та дотаткову літературу за темою можна
переглянути на сайті бібліотеки http://lib.khnu.km.ua/metodob/vistavka/progr.htm
та безпосередньо у бібліотеці ХНУ.
Бібліотеки - члени обласного методичного об’єднання мають змогу замовити
необхідні їм матеріали ( витримки з книг) , звернувшись за тел.
(03822) (дир.) та E-mail:petryts@beta.tup/km.ua
Матеріал підготувала Чабан К.А., зав. методичним відділом
Анотований список додаткової літератури
за темою "Управління бібліотекою"
1. Абулкаирова Е.Д. Пять ступеней информационной стратегии
научной библиотеки Казахского национального университета им. Аль-Фараби//
Научные и технические библиотеки.- 2002.- №8.- С.16-19. |
2. Айвазян О.Б. Практичний
менеджмент бібліотеки Технологічного Університету Поділля// Сучасні
інформаційні технології для бібліотек та менеджмент науково-освітніх мереж:
Матеріали I-V Міжнародних шкіл-семинарів Проект Tempus-Tacis CP-20552-99.–
К.:НТБ НТУУ "КПІ", 2002.– С.14-21.
Управління технологічними ділянками бібліотеки на основі використання нових інформаційних технологій, зокрема,
програмного забезпечення
"УФД/Бібліотека", навчання персоналу. |
3. Асєєв Г. Управління сучасним документообігом:
теорія, структура, методи// Вісник книжкової палати.- 2004.- №5.- С.32-36.
Дається визначення термінів "Діловодство", "Організація роботи з документами", "Управління
документообігом", "Автоматизація діловодства". |
4. Багаева Р.У. Организационная культура библиотеки и ее
отражение в регламентирующих документах// Библиотеки и
ассоциации в меняющемся мире: новые технологии и новые формы сотрудничества:
Труды конференции / 8-я Международная Конференция "Крым 2001".-
2001.- Т.1.- С.83-86.-
Опыт НБ Республики
Татарстан. |
5. Бесклинская Л.П. Вузовская библиотека в системе
обеспечения качества
образования/ Л.П.Бесклинская, О.Г.Чмыхова// Библиотеки и
ассоциации в меняющемся мире: новые технологии и новые формы
сотрудничества: Труды конференции / 10-я юбилейная Международная
Конференция "Крым 2003".- 2003.- Т.3.- С.1003-1007.
Научная библиотека Удмуртского
государственного университета, Ижевск, Россия. В докладе поставлена
проблема взаимодействия библиотеки со структурными подразделениями вуза в
обеспечении качества образовательных услуг. Рассматривается подход к
решению задачи автоматизации технологических процессов этого взаимодействия
на основе интегрированной информационно-аналитической системы управления
вузом (ИИАС УдГУ).
|
6. Бобров Л.К. Методологические подходы и принципы стратегического управления
информационной деятельностью библиотеки в условиях рынка// Библиотеки
и ассоциации в меняющемся мире: новые технологии и новые формы
сотрудничества: Труды конфенции / 10-я юбилейная Международная Конференция
"Крым 2003".- 2003.- Т.2.- С.711-714.
Доклад
посвящен рассмотрению библиотеки как субъекта мирового информационного
рынка. Подчеркивается важность задач разработки стратегий управления
информационной деятельностью библиотеки. Дается рабочее определение
стратегии. Формулируются основные методологические подходы и принципы
стратегического управления информационой деятельностью библиотеки. |
7. Брунова Е.Г.
Стратегическая миссия университетской электронной библиотеки в
условиях корпоративного информационного образовательного пространства// Библиотеки
и ассоциации в меняющемся мире: новые технологии и новые формы сотрудничества:
Труды конференции / 10-я юбилейная
Международная Конференция "Крым 2003".- 2003.- Т.3.- С.1017-1020.
Рассматривается стратегическая миссия
университетской электронной библиотеки (Томский государственный университет)
как основы корпоративного информационного образовательного пространства. В
этом контексте предлагается концептуальная многоуровневая модель электронной
библиотеки вуза, каждый уровень которой отражает специфические функции
различных участников образовательного процесса. Анализируются изменения
содержания педагогической деятельности, связанные с внедрением современных
информационных технологий и предлагается оптимизация работы преподавателей на
основе принципа разделения труда. Обсуждаются возможности сотрудничества
вузовских преподавателей и библиотеки в вопросе подготовки информационно
грамотных специалистов.
|
8. Воскобойнікова-Гузєва О. Принципи формування стратегії і управління
розвитком інноваційної діяльності бібліотек/
О.Воскобойнікова-Гузєва, А.Бровкін// Бібліотечний вісник.- 2003.- №6.- С.5-8.
Огляд роботи однойменної секції міжнародної
наукової конференції НБУВ "Інноваційна діяльність - стратегічний напрям
розвитку наукових бібліотек".
|
9.Глухенькая
В.А. Организация управления
информационными ресурсами вузовской библиотеки// Культура народов
Причерноморья: Научный журнал.- 2003.- №40, июнь 2003 г. - С.59-62.
О необходимости создания
теоретико-методической модели управления информационными ресурсами, методах и
способах взаимодействия между структурными подразделениями университетской
библиотеки при их формировании и использовании. В качестве примера приводится
краткое описание возможностей АРМа "Книгообеспечение" в
программе "УФД.Библиотека" библиотеки Технологического университета
Подолье ( г.Хмельницкий). |
10. Гнездилов В.И. Стратегическое управление - путь
повышения эффективности использования финансовых ресурсов// Библиотека.-
2004.- №7.- С.73-77.
Финансовое планирование в РГБ. Реформирование бюджетного финансирования.
Основные принципы новой концепции и подходы к формированию механизма
эффективного использования финансовых ресурсов РГБ. Структура финансирования.
На примере РГБ. |
11. Донцова Е.Н.
От чего зависит зарплата// Библиотека.- 2003.- №2.- С.13-14 Исследование
рабочих показателей, влияющих на зарплату библиотекарей в ЦБС, соответствие
их современным реалиям. Дополнительные показатели для сельских и городских
библиотек. Удмуртская НБ. |
12. Дригайло
В.Г. Миссия вузовских и других научных
библиотек// Научные и технические библиотеки.- 2004.- №4.- С.50-55.
Доклад, представленный
на конференции "Крым- 2003". |
13.Дубов Д. Специфічні особливості управління
діяльністю науково- дослідних колективів// Вісник книжкової
палати.- 2003.- №7.- С.27-30 |
14. Дубровина
Л.А. Организация работы с персоналом
на основе принципов всеобщего управления качеством// Библиотеки и
ассоциации в меняющемся мире: новые технологии и новые формы сотрудничества
(8-я Международная Конференция "Крым 2001".- 2001.- Т.1.-
С.494-502. |
15.Европа+ Сибирь:
Итоги совместного проекта// Библиотечное дело.- 2004.- №4.- С.15.
III
Международная научно- практическая конференция "Управление развитием
библиотеки университета: новые подходы", посвященная связям между
университетами запада и России, 30-31 марта 2004 г., НБ ЮУрГУ. Мастер- класс
по качеству библиотечного сервиса. |
16. Єрмолаєва Г.Оцінка психолого-педагогічної здатності
керівних кадрів бібліотечної системи Півдня України до управління сучасною бібліотекою:
за матеріалами дослідження// Вісник книжкової палати.- 2004.- №9.-
С.39-42.
Аналіз соціологічного опитування (з питання професіоналізму,
компетентності керівних кадрів бібліотек, готовності до управління
бібліотекою в умовах соціально-економічних змін) всіх керівників вищої,
середньої та нижчої ланок бібліотечної мережі південного регіону (Одеська
Миколаївська, Херсонська обл.). Дослідження проведене автором статті та
опрацьовано в Інституті соціальної психології АПН України.
|
17.Єрмолаєва Г. Сучасний менеджер і зміни управління в
бібліотеці// Вісник книжкової палати.- 2001.- №12.- С.22-25. |
18. Єрмолаєва Г. Формування сучасних вимог до менеджера в
бібліотечних системах відповідно до процесів в українській освітній практиці// Рідна школа.-
2002.- №5.- С.54-56. |
19. Жукова В.Адаптація нових співробітників у
бібліотеці вищого навчального закладу// Вісник книжкової палати.- 2004.-
№8.- С.36-38.
Соціально-виробничий психологічний клімат в
колективі. Прийняття в колектив нового співробітника.
|
20. Злотникова З.И. Библиотека в системе социально-культурного
программирования/ З.И.Злотникова, И.М.Суслова// Библиотековедение.-
2002.- №2.- С.32-37.
Проектное управление. Муниципальные
библиотеки. |
21. Карташов Н.С. Заметки о маркетинге, маркетинговой среде и
организационной деятельности библиотеки// Научные и
технические библиотеки.- 2001.- №9.- С.4-15. |
22. Карташов Н.С. Межведомственная координация - путь к
эффективному управлению// Научные и технические библиотеки.- 2001.-
№12.- С.4-17. |
23.Карташов Н.С.
Основные направления и объекты анализа системы библиотечного
управления// Научные и технические библиотеки.- 2002.- №7.-
С.16-28. Анализ
управленческой деятельности, миссии библиотеки, целей, изменения
организационной структуры, проблемных ситуаций. Профессиональные качества
управленца. Способ оценки и прогнозирования будущего библиотеки. Методы
совершенствования механизма управления. |
24. Карташов Н.С.
Территориальное библиотечное управление// Научные и
технические библиотеки.- 2003.- №12.- С.5-26.
Продолжение
статьи "Формирование территориальных библиотечных систем",
опубликованной в НТБ.- 2003.- №3. Соотношение отраслевого и территориального
механизмов библиотечного управления. Организационные формы и функции
управления ТБО. |
25. Качанова Е.Ю. Классификационный анализ в изучении и
управлении инновационной деятельностью библиотек// Научные и
технические библиотеки.- 2002.- №10.- С.5-24.
Возможности
использования классификационного анализа в качестве
инструмента познания изменений в библиотеках. Основные этапы инновационной
деятельности.Термины: "инновация", "новшество". |
26. Коморовская
Т.В. Библиотека в едином научно -
образовательном пространстве университета// Университетская книга.- 2001.-
№8.- С.42-46.-
Опыт НТБ Сибирского ГТУ. |
27. Крымская
А. Основы управления знаниями:
Понятие, концепция, перспективы// Библиотечное дело.- 2004.- №11.- С.17-19.
Концепция управления знаниями в контексте
библиотечно- информационной деятельности и перспективы ее применения. |
28. Кудряшова Г.Ю. Стратегия развития библиотеки вуза
(управленческий аспект)// Университетская
книга.- 2002.- №1.- С.32-35. |
29. Лески
Ц. Аутсорсинг как долговременная
стратегия// Научные и технические библиотеки.- 2004.- №5.- С.114-118.
Долговременная стратегия ведения бизнеса.
Преимущества аутсорсинга для библиотек, немного о мифах и предрассудках, а
также о том, кто оплачивает аутсорсинг. Аутсорсинг - финансовая политика предприятия,
финансовый анализ, пример разумного и эффективного использования сил, анализ
услуг на рынке информации, определение своего места в компании как
единственно возможного и эффективного посредника.... Некоторые примеры работ
для аутсорсинга в библиотеке. |
31. Маркова
А.А. Система управления качеством
библиотечной деятельности// Научные и технические библиотеки СССР.- 1991.-
№4.- С.3-6.
Опыт РНТБ Белоруссии.
|
32.
Маркова В.Н.
Повышение качества и результативности работы библиотеки за счет
применения стратегической модели управления// Библиотеки и
ассоциации в меняющемся мире: новые технологии и новые формы сотрудничества:
Труды конференции / 10-я юбилейная Международная Конференция "Крым
2003".- 2003.- Т.2.- С.764-767.
Результат
теоретических поисков и прикладного исследования. Статья создана в рамках
современной концепции гуманитаризации и информатизации высшего образования,
выдвигающей человеческий фактор как основу развития. Отмечается, что
применение стратегического управления является одним из важнейших условий
повышения качества и результативности работы библиотеки. Содержит
практические рекомендации Технологической академии строительных материалов.
|
33. Матусевич В. Менеджмент і маркетинг в інформаційній
сфері : функції бібліотекаря./ В.Матусевич, А.Чекмарьов// Бібліотечний
вісник.- 2002.- №6.- С.14-17.
Робота однойменної
секції конференції НБУВ, 8-10.10.2002. Огляд
доповідей. |
34.Махаева В. Новая форма жизни. Социальное партнерство
как принцип управления библиотекой// Библиотечное дело.- 2004.- №2.- С.14-16.
Практический опыт Мурманской областной
детско- юношеской библиотеки по связям с общественностью. Партнертво с
органами власти. Формы партнерства. Система показателей партнерства. |
35. Минкина
В.А. Коммуникационная политика
библиотеки : содержание и особенности формирования// Научные и технические
библиотеки.- 2003.- №6.- С.13-30.
Обоснована важность формирования коммуникационного пространства библиотеки. Рассмотренны основные задачи ёё
внешней и внутренней коммуникационной политики. Теоретическое обоснование
нового курса СПб университета культуры и искусств "Информационный
менеджмент" и "Информационная поддержка делового
сотрудничества". |
36. Павлова
Л.П. Должностные инструкции работников
библиотеки : их назначение и роль ( из опыта ГПНТБ СО РАН ) // Научные и
технические библиотеки.- 2003.- №5.- С.100-103.
Характеристика общих требований,
предъявляемых к составлению должностных инструкций руководителей и
подчинённых библиотеки. Основное наполнение разделов. Опыт составления в
ГПНТБ СО РАН. |
37. Петрова
Л. Сучасна бібліотека: цілі і
стратегії розвитку// Вісник книжкової палати.- 2001.- №10.- С.18-23. |
38. Примерный индивидуальный трудовой договор (
контракт)
с
сотрудником библиотеки// Управление библиотекой: Учебно-практическое
пособие.- СПб, 2002.- С.283-286. |
39. Профессиограмма
руководящего состава ЦБС // Управление библиотекой: Учебно-практическое
пособие/ Сост. Н.И.Мошкина.- СПб, 2002.- С.222-240.
Статус и основные требования к деятельности
директора ЦБС, заведующего отделом ЦБС, зав. филиалом ЦБС. Профессиональные
требования, формы и методы повышения квалификации. |
40. Рябченко
И. Формирование множества критериев,
адекватно характеризующих процедуру автоматизированного управления
современной библиотекой вуза/ И.Рябченко, Б.Бочаров// Вісник книжкової
палати.- 2004.- №11.- С.26-29.
Метод исследования критериев и показателей,
с помощью которых можно оценить качество, надежность и эффективность
библиотечных процессов с точки зрения их важности, полноты,
операциональности, декомпозируемости, неизбыточности, минимальности и
измеримости. Для решения этой задачи был проведен опрос большого числа
экспертов. Данные собирались с помощью Интернет-технологий, результаты
опросов обрабатывались автоматически. |
41. Смолина
Е. Пора принимать решение?:
Инновационный подход к управлению// Библиотечное дело.- 2003.- №4.- С.21-24.
Управление
вчера и завтра. Гуманитарные технологии в управлении и их возможности для
руководителей библиотек. Отличия функционального и проектного управлений.
Стратегическое планирование и новый аспект понимания библиотеки |
42. Сукиасян
Э.Р. Иногда полезно сначала подумать и
посмотреть вокруг: Отклик на статью Л.П.Павловой "Должностные инструкции
работников библиотек : их назначение и роль"// Научные и технические
библиотеки.- 2003.- №5.- С.104-106.
Опыт зарубежного библиотечного мира в
составлении должностных инструкций на основе характеристик рабочего места. |
43. Сукиасян
Э.Р. Метод ситуационного анализа при
проведении тренинг-семинара по управлению персоналом.// Научные и технические
библиотеки.- 2002.- №11.- С.25-45. |
Опыт организации семинара в НБ Республики
Карелия. Даются конкретные ситуации приёма, увольнения, расстановки кадров.
Приложения: "Примерный порядок адаптации нового отрудника",
"Собеседование при приёме на работу", "Как стать
профессионалом" (молодому библиотекарю). |
44. Суслова И.М. Современный менеджмент: история и теория/
И.М.Суслова, В.В.Кармовский// Библиотека.- 2004.- №10.- С.69-71.
Понятие "библиотечный менеджмент".
Развитие менеджмента, историческая периодизация менеджмента, основные научные направления в менеджменте процессный, системный, ситуационный подходы). |
45. Трофимова Р.А. Инновационный метод библиосоциологии//
Библиотековедение.- 2004.- №3.- С.36-40.
К числу малоизвестных методов, используемых
в библиотечной социологии ( наряду с анкетированием, хронометрированием,
контент-анализ документов, статанализ...) применяется картограммирование,
иногда называемый "проблемным колесом". Данный метод позволяет
выявить проблемы и наметить пути их реализации. О технологии и технике
реализации метода. |
46. Урамнова А.А. О совершенствовании АСУ автоматизированных
и электронных вузовских библиотек//
Библиотеки и ассоциации в меняющемся мире:
новые технологии и новые формы сотрудничества (9-я Международная Конференция
"Крым 2002".- 2002.- Т.1.- С.125-127.
Опыт НБ Казахского национального
технического университета. |
47. Чабан К.А. Система методичного забезпечення бібліотеки
ТУП як фактор оптимізації обслуговування студенської молоді// Чверть
століття в світі юності і книги: Матеріали наук.-практ. конф., присвяченої
25-річчю обласної бібліотеки для юнацтва.- 2002.- Ч.2.- С.72-79.
Подано
характеристику основних напрямів діяльності методичної служби бібліотеки та
їх роль у вивченні інформаційних запитів користувачів, навчанні персоналу
бібліотеки та запровадженні оптимальних технологій в обслуговуванні
студенської молоді.
|
48. Чуркина
М.А. Наука руководить: Методика работы
в тренинг - семинаре "Управление современной библиотекой"// Библиотека.-
2002.- №10.- С.65-66.
Семинар
Центра повышения квалификации.
|
49. УЦ "Школа
Рудомино" ВГБИЛ, Центра прикладных гуманитарных исследований.
|
50. Штукарева С.В. Маркетинг и фандрейзинг в системе
управления библиотекой// Библиотеки и ассоциации в меняющемся мире :
новые технологии и новые формы сотрудничества ( 9-я Международная Конференция
" Крым 2002 ").- 2002.- Т.2.- С.683-689.
Раскрывается
понятие "Библиотечный маркетинг и фандрейзинг". Освещен двуединый и
взаимодополняющий подход как главное в библиотечном маркетинге. Перечислены и
охарактеризованы этапы внедрения маркетинга в библиотеках.
|
51. Юрьева Т.
Как оценить качество работы// Библиотека.- 1999.- №9.- С.17-20.
|
Матеріал підготовлено Чабан К.А.
Консультує фахівець
Збереження
фонду: людський фактор.
З досвіду роботи відділу навчальних абонементів
бібліотеки Хмельницького національного
університету по роботі з боржниками.
Марчак Т.Ф.,зав.відділу
навчальних абонементів
Важливим завданням кожної бібліотеки є не тільки поповнення фонду новими
документами, сприяння широкому і повному їх використанню, а й зберігання фонду як матеріальної та духовної цінності.
Адже це головна складова для успішного забезпечення всіх читацьких запитів.
Збереження фондів – не тільки професійна, технологічна, а й гостра соціальна
проблема.
Повсякденна діяльність тієї чи іншої бібліотеки
спрямована на повноцінне використання її користувачами сформованих бібліотечних
фондів. Для цього організують книжкові виставки і Дні інформації, Дні кафедри
та інші заходи, намагаючись якомога краще донести до читачів все багатство
книжкового фонду. Проте, саме від читачів найбільше доводиться й потерпати
бібліотечному фонду.
Протиправні дії абонентів бібліотеки випливають
перш за все від низького рівня правосвідомості у читачів та від незнання
правових норм та заходів відповідальності за їх дотримання. Гарантією
збереження фонду з соціальної точки зору є свідоме відношення до бібліотечного
документу як до громадського надбання, особиста зацікавленість читача в
виконанні як ним особисто, так і іншими абонентами правил користування
бібліотекою, вміння, навики бережливого відношення до документів. Все це зобов’язаний
прищеплювати абоненту бібліотекар.
Тому робота з попередження і ліквідації читацької заборгованості - постійно в центрі уваги працівників відділу навчальних абонементів. Вона вимагає щоденної кропіткої праці, системи, навиків роботи з людьми, витримки, тактовності, наполегливості, вимогливого ставлення до боржників.
Працівники відділу розробили цілу систему заходів з цієї проблеми і успішно її
впроваджують. Роботу з боржниками проводимо в двох напрямках:
1.Особливої уваги надаємо попередженню читацької
заборгованості. Тому тут використовуємо такий дієвий і ефективний метод, як
бесіда. З бесіди розпочинаємо знайомство першокурсників з бібліотекою. З кожною
групою першокурсників, перед тим, як їм видається комплект підручників,
проводимо заняття, на яких розповідаємо про культуру читання, правила
користування бібліотекою і особливо
наголошуємо на термінах користування підручниками та матеріальній
відповідальності студентів за них. Кожний першокурсник разом із усним повідомленням
отримує також “Пам’ятку читача ” і читацький квиток, який слугуватиме йому для
користування бібліотекою протягом навчання . Такі ж виховні бесіди проводяться постійно в процесі
обслуговування студентів.
Для виховної
роботи з студентами використовуємо різні засоби: радіо, бібліотечний сайт,
куточок читача. Нагадують студентам про необхідність своєчасного повернення
підручників за семестр чи навчальний рік
і звернення-оголошення, які за десять днів до закінчення семестру
розміщені на дошці оголошень університету та бібліотеки.
2.
Робота з
ліквідації заборгованості вимагає цілої системи заходів.
Насамперед, з метою підвищення відповідальності і результативності цієї роботи, за кожним
бібліотекарем закріплений певний курс студентів. Відповідальний бібліотекар контролює і проводить з ним роботу - повідомляє
про заборгованість листівками та по телефону, складає списки боржників.
Своєчасно працюємо і з наказами по студентському складу; відрахованим студентам, або тим, хто оформляє
академвідпустку терміново надсилаємо повідомлення про необхідність повернути
підручники. Також блокуємо його електронний формуляр в базі данних "Читач", що
не дасть йому можливості, будучи боржником, користуватися іншими пунктами
видачі бібліотеки.
Також
відділом були підготовлені пропозиції щодо посилення відповідальності студентів
за користування виданнями, які знайшли своє відображення в наказі ректора
університету "Про ліквідацію читацької заборгованості в бібліотеці університету". Цей наказ допоміг
налагодити тісніші контакти з деканатами і вимагати від них сприяння його виконанню.
Так, наприклад, в наказі є такий пункт "...не допускати
студентів-боржників до здачі останнього екзамену в період сесій, захисту
диплому та виробничої практики". Тому, перед початком сесій подаємо списки
боржників в деканати:
- студентів денної форми навчання – на
початку сесії;
- студентів
заочної форми навчання – згідно графіків сесій.
Це дуже дієва форма впливу на боржників. А ще допомагають ліквідовувати
заборгованість також старости груп, з якими ми зустрічаємося на засіданні
старостату та в бібліотеці. Так, за попередній навчальний рік працівники
підготували 18 списків боржників денної форми навчання та 28 – заочної, а також
надіслали 903 листи-нагадування і 117 телефонних повідомлень.
В результаті такого підходу – своєчасної та системної роботи, проблема боржника
зникає.
Автоматизація бібліотеки: з чого починати
Глухенька В.О.,
головний інженер бібліотеки ХНУ
Сучасний
розвиток процесів автоматизації в бібліотеках вищих навчальних закладів
проходить досить швидкими темпами. Впровадження комп’ютерних та
телекомунікаційних технологій в роботу бібліотек є вже не модою, а нагальною
вимогою до підвищення продуктивності та якості бібліотечно-інформаційного
обслуговування на основі створення, використання та інтеграції електронних
ресурсів, а також автоматизації бібліотечних процесів. Створені електронні
каталоги та масиви цифрових документів разом із засобами телекомунікацій необхідні
для виконання головного завдання – забезпечення доступу користувачів до різних
типів інформаційних ресурсів бібліотек при мінімальних загальних витратах.
Для вирішення питання про впровадження нових технологій
в бібліотеці ВНЗ необхідно насампред проаналізувати стан матеріально-технічної
бази та підготовки кадрів і далі приймати конкретні рішення.
Всю роботу впровадження нових автоматизованих технологій
в роботу бібліотеки треба поділити на 3 етапи:
1. підготовчий;
2. придбання апаратного та програмного
забезпечення;
3. впровадження автоматизованих технологій.
Підготовчий етап – один із найважливіших. Запровадити
вірну політику розвитку – це перший крок до успіху. При цьому важливо:
- визначити
відповідального за впровадження автоматизованих технологій (краще всього, коли
це завдання буде покладено на заступника директора бібліотеки);
-
надати
можливість відповідальному відвідати декілька передових бібліотек вищих
навчальних закладів для ознайомлення з досвідом автоматизації на
практиці;
-
розробити
перспективний (на 5 років) та поточні ( на 1 рік та на 1 квартал) плани
автоматизації бібліотеки із зазначеними конкретними термінами виконання
та відповідальними;
-
вирішити
кадрові питання: до штату бібліотеки необхідно ввести посаду інженера з
інформаційних технологій;
-
провести
маркетингові дослідження по вибору програмного продукту та технічних
засобів.
Загальні вимоги до вибору програмного продукту :
1. Підтримка комутикативних форматів USMARC, UNIMARC, XML.
2. Реалізація в повному обсязі ДСТУ
та міждержавних стандартів з бібліографічного опису.
3. Автоматизація всіх основних
процесів роботи бібліотеки: комплектування, обробка, каталогізація,
бібліографічне обслуговування, облік документовидачі, аналіз використання
фонду, адміністрування.
4. Підтримка паперових технологій:
друк каталожних карток, формулярів, списків, актів, книг інвентарного та
сумарного обліку.
5. Забезпечення багатокритеріального
відбору документів за реквізитами, предметними рубриками.
6. Підтримка повнотекстових та
мультимедійних документів в одному програмному середовищі з їх бібліографічним
описом і авторитетними файлами.
7. Застосування технології клієнт-сервер.
8. Надання єдиного інтерфейсу користувача з усіх робочих місць.
9. Забезпечення захисту інформації та її збереження від несанкціонованого доступу.
10. Підтримка технологій роботи зі штрих-кодами.
11. Забезпечення доступу до ресурса через Інтернет з використанням стандартних Web- броузерів.
12. Адаптування до різних структурних та технологічних особливостей бібліотеки.
13. Можливість віддаленого замовлення по МБА документів та їх копій в електронній та паперовій формах.
Також важливо визначити:
-
умови проведення, встановлення та адаптування програмного продукта розробником у вашій бібліотеці;
- гарантійні
зобов’язання розробника ( на яких умовах буде проводитись супровід
програмного продукту);
- умови
післягарантійного обслуговування ( на яких умовах будуть надсилатись
оновлення до програми після закінчення гарантійного терміну);
- на яких
умовах протягом всього терміну використання програмного продукту будуть
виправлятись програмні помилки.
Загальні вимоги при виборі технічного забезпечення:
- Технічні засоби потрібно брати у фірми, яка користується гарною репутацією на ринку інформаційних технологій та надає широкий вибір в постачанні техніки різних виробників.
- Вирішити питання з адміністрацією ВНЗ про забезпечення технікою: хто – ви, чи якась із служб ВНЗ буде проводити закупку. Досвід показує, що краще, коли це робить сама бібліотека.
- Вирішити питання про прокладання локальної комп’ютерної мережі.
- Всі ПК мають бути укомплектовані мережевими картами.
- Для друку карток та формулярів краще використовувати матричні принтери, в яких найдешевший друк та висока надійність.
- Для друку інших документів доцільно використовувати лазерні принтери.
Сьогодні в бібліотеках України фактично
впровадженно 4 програмних продукти: в мережі публічних бібліотек -"ІРБІС", в
мережі бібліотек навчальних закладів та офіційних установ – "УФД.Бібліотека", в
декількох бібліотеках Києва – ALEF, в Харькові – LIBER. З точки зору функціональних можливостей програми
ALEF та LIBER - найбільш досконалі, але це продукти закордонного виробника, які коштують
десятки тисяч доларів і мають проблеми з україномовним інтерфейсом. "ІРБІС"
недоцільно впроваджувати, через те, що ця програма має цілий ряд функціональних
недоліків, виконана з використанням технологій ще минулого століття, не має
внутрішнього конвертора та має проблеми з українською мовою. Переваги програми
"УФД.Бібліотека" полягають в тому, що:
- розробник
- вітчизняний виробник;
- використана
найсучасніша технологія створення, функціювання, та зберігання баз даних;
- має
невисоку ціну;
- використовується в понад 70
бібліотеках України.
Практика
розробки власного програмного продукту на прикладах бібліотек Донецького,
Львівського державних університетів, Харьківського університету
радіоєлектроніки та ін. показує повну недоцільність цього шляху.
Розпочинати запровадження
інформаційних технологій потрібно з
відділів комплектування та каталогізації (наукової обробки) одночасно з
процесів замовлення ( комплектування ) та наукової обробки нових надходжень
документів. Застосування програми до цих процесів дасть змогу проводити в автоматизованому
режимі замовлення літератури, вести книги інвентарного та сумарного обліку, підтримувати електронний
каталог, реєструвати надходження періодичних видань, вести облік
книгозабезпеченості навчального процесу. Якщо дозволяють матеріальні ресурси –
можна одночасно перейти на автоматизовані форми роботи в
інформаційно-бібліографічному відділі: вести СКС та видавничу роботу.
Для організації в подальшому автоматизованої документовидачі
необхідно проштрихкодувати документи з
фонду. Починати шрих-кодування нових надходжень потрібно одночасно із
занесенням інформації в електронний каталог. Доцільно, щоб штрих-код документу
співпадав з інвентарним номером.
Основний
інформаційний продукт бібліотеки – електронний каталог. При його створенні
необхідно перш за все вирішити питання з пошуковими полями, а саме, як буде
здійснюватись тематичний пошук: за предметним рубрикатором чи ключовими
словами. Створювати те чі інше потрібно одночасно з занесенням нових надходжень
до каталогу.
Паралельно дуже доцільно
налагодити доступ з мережі бібліотеки до Інтернет та зареєструвати свою WEB-сторінку в мережі. На сторінці в першу чергу
треба відобразити загальну інформацію про бібліотеку та нову літературу, яка
надходить до бібліотеки.
Важливе питання при
автоматизації бібліотеки - навчання персоналу. Можна використовувати різні форми навчання:
- стажування
працівників в інших бібліотеках;
- на
курсах при своїх навчальних закладах;
- безпосередньо
на робочому місці кваліфікованим працівником в сфері інфомаційних
технологій;
- на
курсах підвищення кваліфікації.
Вікно основних баз даних прогрми "УФД. Бібліотека"
|